Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w infrastrukturę kanalizacyjną przy użyciu prewspółczynnika metrażowego, który bardziej precyzyjnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do działalności opodatkowanej, niż wzór z rozporządzenia Ministra Finansów.
Wpłaty mieszkańców tytułem partycypacji w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu VAT, a realizacja inwestycji przez gminę nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej zgodnie z ustawą o VAT. Gmina nie ma prawa do odliczeń VAT w związku z tą inwestycją.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę sieci wodociągowej, ponieważ służy ona czynnościom opodatkowanym VAT, natomiast brak jest takiego prawa w odniesieniu do wydatków na przydomowe oczyszczalnie ścieków i sprzęt do realizacji zadań własnych, które nie są opodatkowane.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
Działania Gminy polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, prowadzone bez celu osiągania stałego dochodu oraz finansowane z dotacji celowych, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, przez co Gmina nie może odliczyć VAT naliczonego.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, gdy czynności te są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nie przysługuje natomiast prawo do odliczenia VAT związanego z budową oczyszczalni ścieków przy szkołach, gdyż są przeznaczone do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Gminie, wykonującej zadania własne w zakresie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdy nabywane towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ustawy o VAT).
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT dotacji na inwestycję. Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy oczyszczalni ścieków dla szkół podstawowych na terenie Gminy. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu Infrastruktury do Spółki, ustalenia podstawy opodatkowania aportu Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji, oraz prawa do dokonania korekty w przypadku wniesienia Infrastruktury aportem.
Nieopodatkowanie dofinansowania, które gmina otrzyma z PROW na realizację inwestycji w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do mieszkańców gminy, budynków użyteczności publicznej oraz budynków komunalnych. Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji w części w jakiej dotyczą budynków jednorodzinnych należących
Brak obowiązku korekty 10-letniej w związku z przekazaniem POŚ mieszkańcom.
Pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową kanalizacji sanitarnej i wodociągowej na terenie gminy oraz brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków, oraz brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego - sieć kanalizacyjna (pełne prawo) i modernizacja oczyszczalni ścieków (część).
Brak prawa do odliczenia z związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.
Prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
Opodatkowanie usług dostarczania wody i odbioru ścieków oraz prawo do odliczenia od wydatków związanych z Infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.
Brak opodatkowania dofinansowania otrzymanego przez gminę na realizację określonych inwestycji w ramach realizacji projektu.
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności wniesienia aportem infrastruktury kanalizacyjnej do Spółki oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację inwestycji.
Prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją inwestycji.
Podatek od towarów i usług w zakresie: braku wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy wniesienia aportem Starej i Nowej Oczyszczalni do Spółki, opodatkowania czynności wniesienia aportem Starej i Nowej Oczyszczalni do Spółki, ustalenia podstawy opodatkowania dla ww. czynności, prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego związanego z realizacją Inwestycji zwanej Nową Oczyszczalnią
Dotacja stanowiąca dofinansowanie do Projektów nie podlega opodatkowaniu. Nie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego.
Pełne prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizowaną inwestycją.