Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Świadczenie dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą VAT, uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, przy zastosowaniu pre-współczynnika metrażowego jako bardziej reprezentatywnej metody proporcji.
Wydatki związane z nabyciem usług doradczych, w tym koszty nierozłączne i konieczne dla zakończenia transakcji pozyskania nowego inwestora, stanowią koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, chyba że zostaną zakwalifikowane jako wyłączone z art. 16 ust. 1 CIT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na projekty edukacyjne, jeśli wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, realizowanymi w ramach działalności gospodarczej.
Jednostka organizacyjna B, funkcjonująca w ramach kościelnej osoby prawnej A, nie jest zobowiązana do składania deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego, jako że nie posiada statusu odrębnego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Umorzenie jednostek uczestnictwa w wyniku automatycznego połączenia funduszy inwestycyjnych, mimo braku zgody podatnika, stanowi przychód z kapitałów podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy PIT.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez Gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą wykorzystywaną wyłącznie do tych usług.
Świadczenia w postaci gotowości do redukcji zapotrzebowania oraz faktycznej redukcji mocy elektrycznej przez wnioskodawcę w ramach testowego okresu przywołania (TOP) stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uzyskania informacji od kontrahenta o wysokości wynagrodzenia.
W przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika VAT za dany rok, należy wyliczyć wspólny prewspółczynnik uwzględniając dane finansowe za cały rok obejmujący działalność obu struktur organizacyjnych, zapewniając zgodność z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Z przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych uzyskanych w ten sam sposób, podatnik może dochody i straty opodatkować łącznie, na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT.
W okresie, gdy KSeF jest fakultatywny, jednostka samorządu terytorialnego może zdecydować, że tylko wybrane jej jednostki organizacyjne będą wystawiały i odbierały faktury w ramach KSeF, zgodnie z indywidualną akceptacją kontrahentów, nie wiążąc tej zgody z całą JST.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego dokonujących przesunięcia środków trwałych między jednostkami organizacyjnymi, korekta VAT powinna być kontynuowana z uwzględnieniem prewspółczynnika właściwego dla jednostki przejmującej i jej działalności mieszanej, zgodnie z zasadami art. 91 ustawy o VAT.
Podatnik, realizując projekt związany z działalnością mieszaną, może odliczyć podatek naliczony przy zastosowaniu prewspółczynnika dla właściwej jednostki budżetowej. Natomiast, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, możliwe jest uznanie proporcji odliczenia za zerową, z zachowaniem przesłanek wynikających z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.
Wypłata komandytariuszom zysków spółki komandytowej, wypracowanych i opodatkowanych przed dniem uzyskania przez spółkę statusu podatnika CIT, nie powoduje obowiązku poboru podatku PIT przez spółkę jako płatnika.
Świadczenie pieniężne otrzymane w wyniku konwersji jednostek RSU, niewynikające z umowy o pracę, stanowi przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, a nie przychód z kapitałów pieniężnych, i podlega opodatkowaniu według skali podatkowej wskazanej w art. 27 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zużycie energii elektrycznej produkowanej przez jednostki samorządu terytorialnego z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW podlega zwolnieniu z akcyzy.
Dochody uzyskane ze sprzedaży jednostek uczestnictwa w funduszach ETF podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym, niezależnie od braku fizycznej wypłaty środków na rzecz podatnika, bowiem podatnik uzyskuje dochód już w momencie dopisania środków do rachunku inwestycyjnego.
Gminie Miejskiej przysługuje prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków inwestycyjnych, o ile nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Gmina występuje jako czynny podatnik VAT.
Zwolnienie od podatku świadczonych przez spółkę, jako jednostkę objętą systemem oświaty, usług kształcenia.
Sposób dokonywania korekty wieloletniej podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi budowy krytej pływalni.
Podatek od towarów i usług dotyczący wyliczenia prewspółczynnika na podstawie danych za rok poprzedni.
Uznanie, iż świadczenie TOP w związku, z którym Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od kontrahenta stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz uznanie, iż obowiązek podatkowy w związku z wynagrodzeniem za usługę TOP powstaje w momencie otrzymania informacji o należnym Wnioskodawcy wynagrodzeniu.
Dotyczy ulgi badawczo-rozwojowej zgodnie z art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, możliwości odliczenia kosztów materiałów i surowców jako kwalifikowanych, zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.