Realizacja przez Gminę projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy pomocy dotacji, bez generowania stałego dochodu, nie stanowi działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie są podstawą opodatkowania, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez Gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Natomiast dostawa do odbiorców wewnętrznych nie generuje obowiązku naliczenia podatku. Gmina ma prawo do odliczenia części VAT od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z infrastrukturą wodociągową, przy zastosowaniu prewspółczynnika
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących wydatków na modernizację infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, jeżeli wydatki te związane są z działalnością opodatkowaną.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, zaś na wewnętrzne potrzeby pozostają bez opodatkowania. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT używając prewspółczynnika metrażowego jako bardziej odpowiedniego od przewidzianego w rozporządzeniu.
Czynności podejmowane przez Gminę, jako realizacja zadań własnych, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z tym wpłaty mieszkańców oraz dofinansowanie nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem budowy oczyszczalni ścieków.
Dostarczanie wody odpłatnie przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Dostarczanie wody do odbiorców wewnętrznych nie rodzi obowiązku naliczania VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodociągową, stosując klucz oparty na metrażu zużycia wody.
Wniesienie infrastruktury kanalizacyjnej przez Gminę aportem do spółki jest opodatkowaną VAT odpłatną dostawą towarów, nie wyłączoną z opodatkowania jako zbycie przedsiębiorstwa, z prawem do pełnego odliczenia naliczonego VAT.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, jeśli stosowany prewspółczynnik bardziej reprezentatywny jest dla specyfiki działalności wodno-kanalizacyjnej niż prewspółczynnik ogólny przewidziany w rozporządzeniu. Organ uznaje indywidualny prewspółczynnik jako prawidłowy, gdyż dokładnie oddaje stopień wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów opodatkowanych.
Świadczenie odpłatnych usług dostawy wody i odbioru ścieków przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. W przypadku infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, zastosowanie prewspółczynnika metrażowego do odliczenia VAT jest bardziej reprezentatywne niż metoda z Rozporządzenia, szczególnie wobec specyfiki działalności i specyfiki dokonywanych nabyć.
Działania gminy związane z realizacją Inwestycji POŚ nie stanowią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, a wpłaty mieszkańców i środki z PROW nie są zapłatą za czynności opodatkowane. Gmina nie nabywa prawa do odliczenia VAT naliczonego związku z inwestycją.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT za pośrednictwem prewspółczynnika metrażowego, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury dla celów opodatkowanych.
Dla celów działalności gospodarczej gminy nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne udostępnienie infrastruktury komunalnej w celu realizacji zadań własnych, toteż brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z jej tworzeniem lub modernizacją, jeśli nie istnieje związek z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Stosowanie pre-współczynnika obliczanego na podstawie zużycia wody do wyliczania podatku naliczonego jest uznane za najbardziej adekwatne dla ustalania proporcji odliczenia VAT dla działalności gospodarczej związanej z dostawą wody, ponieważ najpełniej odzwierciedla specyfikę tej działalności i kwoty przypadające odpowiednio na działalność gospodarczą oraz inne cele.
Gmina ma prawo do wyboru sposobu ustalenia proporcji dla potrzeb odliczenia podatku VAT, który najbardziej odpowiada specyfice jej działalności wodno-kanalizacyjnej i obiektywnie odzwierciedla zakres wykorzystania wydatków do czynności opodatkowanych – bez obowiązku stosowania wzoru z Rozporządzenia Ministra Finansów, jeśli ten nie odpowiada specyfice prowadzonej działalności.
W odniesieniu do projektów realizowanych przez gminy, prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wyłącznie, gdy wydatki są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną. Projekty finansowane ze środków publicznych, bez zarobkowego charakteru, nie dają podstawy do odliczenia podatku.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną przy zastosowaniu prewspółczynnika opartego na kryterium obrotowym. Metoda ta, najbardziej oddająca specyfikę działalności, pozwala na obiektywne ustalenie części wydatków przypadających na czynności opodatkowane VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy realizacji inwestycji w infrastrukturę wodociągową przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego, w przypadku gdy ten sposób najdokładniej odzwierciedla podział pomiędzy czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi VAT.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez Gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą wykorzystywaną wyłącznie do tych usług.
Gmina, realizując inwestycję wodociągową, ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony stosując współczynnik metrażowy, odpowiadający proporcji dostarczonej wody dla odbiorców zewnętrznych do całkowitej sprzedaży, odzwierciedlający specyfikę działalności wodociągowej, a nie uniwersalny wzór z rozporządzenia.
W przypadku wydatków związanych z modernizacją infrastruktury wodociągowej, możliwe jest zastosowanie pre-współczynnika metrażowego opartego na liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody, gdyż ten sposób proporcji obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie do czynności opodatkowanych. Metoda ta jest bardziej reprezentatywna niż wzór z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Świadczenie odpłatnych usług odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, przy czym Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdy infrastruktura służy wyłącznie tym usługom.