Dotacje wynikające z modelu cen transferowych, mające na celu utrzymanie rentowności działalności, nie stanowią podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie są wynagrodzeniem za skonkretyzowane świadczenia usług.
Opłata Operacyjna stosowana do wyrównania rentowności między podmiotami powiązanymi stanowi korektę cen transferowych zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, nie podlegającą opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce.
Korekty cen wynikające z umów handlowych, które nie stanowią korekt cen transferowych ani nie są skutkiem błędów rachunkowych, mogą być rozliczane na bieżąco w podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 15 ust. 4i-4k CIT.
Transakcje między podmiotami powiązanymi uczestniczącymi w konsorcjum do przetargu nieograniczonego nie są zwolnione z obowiązku dokumentacji cen transferowych, mimo ustalenia ceny w trybie przetargu publicznego. Wartość przekraczająca 2 mln zł rocznie wymaga dokumentacji zgodnie z art. 11k ustawy o CIT.
Korekta rentowności dotycząca wyrównania zakładanego poziomu marży nie stanowi świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT, nie wymaga więc wystawienia faktury VAT. Jest to czynność wyłączona z opodatkowania na gruncie ustawy o VAT.
Korekty cen transferowych (korekty dochodowości) realizowane między spółką a podmiotami zależnymi, mające na celu wyrównanie poziomu dochodowości do warunków rynkowych, nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowią odrębnej usługi ani nie odnoszą się do indywidualnych transakcji, lecz ogólnej działalności gospodarczej.
Przy korektach cen transferowych wynikających z transakcji kontrolowanych, zmiany należy przypisywać do okresu, dla którego te transakcje były pierwotnie rozliczane. Korekta in minus wymaga posiadania oświadczenia od podmiotu powiązanego o równoważnej korekcie, co uniemożliwia jednostronne jej przeprowadzenie.
Usługi świadczone przez Centrum Usług Wspólnych jako rozliczane okresowo w myśl art. 12 ust. 3c ustawy o CIT rozpoznają przychód z tytułu wykonania usług na koniec okresu rozliczeniowego. Korekty wynagrodzenia z powodu błędów kalkulacyjnych nie stanowią korekt cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT.
Odsetki oraz opłaty ponoszone w ramach systemu cash poolingu stanowią koszty finansowania dłużnego podlegające ograniczeniom z art. 15c ustawy CIT; nie podlegają jednak wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym, o ile występują dodatkowe powiązania kapitałowe. Przekazywane środki pieniężne są podatkowo neutralne.
Roczne korekty dochodowości wynikające z weryfikacji cen transferowych nie stanowią podstawy do korekty opodatkowania VAT ani do wystawiania faktur korygujących; mogą być dokumentowane notami księgowymi, jako że nie zmieniają pierwotnego wynagrodzenia za usługi świadczone w rozliczeniowych okresach.
Korekty cen transferowych, jako dostosowanie rentowności do rynkowego poziomu po zakończeniu okresu rozliczeniowego, pozostają neutralne na gruncie podatku VAT i nie wymagają wystawiania faktur korygujących, lecz mogą być dokumentowane przez noty księgowe.
Korekta cen transferowych dokonana po zakończeniu roku podatkowego w celu dostosowania rentowności do poziomu rynkowego, zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, stanowi prawnie akceptowalną korektę cen transferowych, pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek ustawowych.
Korekty cen transferowych przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku podatkowego, w kontekście weryfikacji cen transferowych poprzez outcome testing, stanowią korektę cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia przesłanek z pkt 1 oraz 3-4 tego przepisu.
Korekty cen transferowych przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku, polegające na rekalkulacji na podstawie rzeczywistych kosztów i dochodowości za rok podatkowy są uznawane za roczne korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia przesłanek tego przepisu.
Urealnienie Rentowności związane z niewykorzystanymi mocami produkcyjnymi na terenie SSE, do wygaśnięcia Zezwolenia, stanowi element dochodu zwolnionego z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, przy odpowiednim przypisaniu dochodów do działalności zwolnionej i opodatkowanej.
Korekta cen transferowych, spełniająca warunki określone w art. 11e ustawy o CIT, dokonana w transakcjach realizowanych w ramach Specjalnych Stref Ekonomicznych, wpływa na kształtowanie dochodu zwolnionego; należy ją uwzględniać w okresie, którego dotyczy, niezależnie od formy dokumentacji i realizacji korekty.
Korekty cen transferowych dokonywane wewnątrzgrupowo, zgodnie z art. 11e CIT, mogą wpływać na przychody i koszty działalności w SSE, gdyż są integralnie związane z wcześniej ustalonymi warunkami transakcji kontrolowanych.
Korekty cen transferowych dotyczące transakcji wewnątrzgrupowych spełniają warunki art. 11e ustawy o CIT, kiedy po zakończeniu okresu wykryto odchylenia od poziomu rynkowego. Zmiany są rozpoznawane w roku pierwotnego ujęcia transakcji i mogą wpływać na dochody zwolnione z CIT w ramach SSE oraz na podstawie decyzji o wsparciu inwestycji.
Korekta rentowności polegająca na przekazywaniu kwot pieniężnych między podmiotami, bez związku z konkretnymi transakcjami towarowymi lub usługowymi, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Ustalenia, czy Wnioskodawca ma prawo skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług w zakresie Rozliczenia Rocznego oraz moment dokonania korekty rozliczenia importu usług w związku z Dodatkowym Rozliczeniem, w przypadku gdy Dodatkowe Rozliczenie ma wartość dodatnią/ujemną.
Dotyczy ustalenia, czy korekta jaką planuje dokonywać Wnioskodawca będzie mogła być uznana za korektę cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.