Dotacje wynikające z modelu cen transferowych, mające na celu utrzymanie rentowności działalności, nie stanowią podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie są wynagrodzeniem za skonkretyzowane świadczenia usług.
Opłata Operacyjna stosowana do wyrównania rentowności między podmiotami powiązanymi stanowi korektę cen transferowych zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, nie podlegającą opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce.
Cena jednostkowa netto towaru musi być wykazywana na fakturach z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, co zgodnie z art. 106e ust. 11 ustawy o VAT oznacza, że podlega zaokrągleniu do pełnych groszy, niezależnie od możliwości technicznych systemów fakturowych.
Stosowanie paragonów niefiskalnych w celach testowych, bez finalizacji transakcji i wydruku fiskalnego, nie narusza przepisów ewidencyjnych i nie wymaga ich ujmowania w ewidencjach korekt. Dokumenty te nie wpływają na obrót ani na należności podatkowe.
Faktury korygujące zwiększające podstawę opodatkowania VAT, wynikające z wtórnych przyczyn, należy ujmować w bieżącym okresie rozliczeniowym, z wyłączeniem okresów podlegających przedawnieniu, zgodnie z art. 29a ust. 17 ustawy o VAT. W przypadku rozliczeń dotyczących okresów przedawnionych, korekta nie może być dokonana.
Opłata wyrównawcza poniesiona przez spółkę z tytułu niewywiązania się z warunków umowy dostawy węgla, stanowi pośredni koszt uzyskania przychodów, podlegający rozliczeniu na podstawie art. 15 ust. 4d CIT, w momencie jego zaksięgowania jako kosztu, co potwierdza brak wyłączenia w art. 16 ust. 1 CIT.
Korekty cen wynikające z umów handlowych, które nie stanowią korekt cen transferowych ani nie są skutkiem błędów rachunkowych, mogą być rozliczane na bieżąco w podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 15 ust. 4i-4k CIT.
Transakcje między podmiotami powiązanymi uczestniczącymi w konsorcjum do przetargu nieograniczonego nie są zwolnione z obowiązku dokumentacji cen transferowych, mimo ustalenia ceny w trybie przetargu publicznego. Wartość przekraczająca 2 mln zł rocznie wymaga dokumentacji zgodnie z art. 11k ustawy o CIT.
Przychód podatkowy z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa obejmuje zarówno cenę określoną w umowie sprzedaży, jak i wartość przejętych przez nabywcę zobowiązań. Przejęcie zobowiązań wpływa na ustalenie wartości rynkowej przedsiębiorstwa zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nabycie kryptowalut po cenie niższej od rynkowej skutkuje powstaniem przychodu podatkowego z tytułu częściowo odpłatnych świadczeń, zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Korekta rentowności dotycząca wyrównania zakładanego poziomu marży nie stanowi świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT, nie wymaga więc wystawienia faktury VAT. Jest to czynność wyłączona z opodatkowania na gruncie ustawy o VAT.
Korekty cen transferowych (korekty dochodowości) realizowane między spółką a podmiotami zależnymi, mające na celu wyrównanie poziomu dochodowości do warunków rynkowych, nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowią odrębnej usługi ani nie odnoszą się do indywidualnych transakcji, lecz ogólnej działalności gospodarczej.
Kosztami uzyskania przychodu przy odpłatnym zbyciu nieruchomości są ceny zapłacone współwłaścicielom oraz wartość przejętego długu, jako że świadczą one o odpłatnym nabyciu nieruchomości w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o PIT.
Przy korektach cen transferowych wynikających z transakcji kontrolowanych, zmiany należy przypisywać do okresu, dla którego te transakcje były pierwotnie rozliczane. Korekta in minus wymaga posiadania oświadczenia od podmiotu powiązanego o równoważnej korekcie, co uniemożliwia jednostronne jej przeprowadzenie.
Usługi świadczone przez Centrum Usług Wspólnych jako rozliczane okresowo w myśl art. 12 ust. 3c ustawy o CIT rozpoznają przychód z tytułu wykonania usług na koniec okresu rozliczeniowego. Korekty wynagrodzenia z powodu błędów kalkulacyjnych nie stanowią korekt cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT.
Odsetki oraz opłaty ponoszone w ramach systemu cash poolingu stanowią koszty finansowania dłużnego podlegające ograniczeniom z art. 15c ustawy CIT; nie podlegają jednak wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym, o ile występują dodatkowe powiązania kapitałowe. Przekazywane środki pieniężne są podatkowo neutralne.
Roczne korekty dochodowości wynikające z weryfikacji cen transferowych nie stanowią podstawy do korekty opodatkowania VAT ani do wystawiania faktur korygujących; mogą być dokumentowane notami księgowymi, jako że nie zmieniają pierwotnego wynagrodzenia za usługi świadczone w rozliczeniowych okresach.
Korekty cen transferowych, jako dostosowanie rentowności do rynkowego poziomu po zakończeniu okresu rozliczeniowego, pozostają neutralne na gruncie podatku VAT i nie wymagają wystawiania faktur korygujących, lecz mogą być dokumentowane przez noty księgowe.
Cena zakupu nieruchomości, ujęta w akcie notarialnym, stanowi wyłącznie środki przekazane bezpośrednio sprzedającemu, a nie obejmuje wartości zabezpieczonej hipoteki, zaś jej spłata nie jest kosztem nabycia nieruchomości w świetle art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Korekta cen transferowych dokonana po zakończeniu roku podatkowego w celu dostosowania rentowności do poziomu rynkowego, zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, stanowi prawnie akceptowalną korektę cen transferowych, pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek ustawowych.
Korekty cen transferowych przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku podatkowego, w kontekście weryfikacji cen transferowych poprzez outcome testing, stanowią korektę cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia przesłanek z pkt 1 oraz 3-4 tego przepisu.
Korekty cen transferowych przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku, polegające na rekalkulacji na podstawie rzeczywistych kosztów i dochodowości za rok podatkowy są uznawane za roczne korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia przesłanek tego przepisu.
Wydatek na nabycie maszyn i urządzeń od podmiotu powiązanego, dokonany po cenie rynkowej, może stanowić koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia ws. pomocy publicznej, na cel zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., pod warunkiem spełnienia przesłanek formalnych i materiałowych określonych w prawie podatkowym.
Urealnienie Rentowności związane z niewykorzystanymi mocami produkcyjnymi na terenie SSE, do wygaśnięcia Zezwolenia, stanowi element dochodu zwolnionego z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, przy odpowiednim przypisaniu dochodów do działalności zwolnionej i opodatkowanej.