Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. jest neutralne podatkowo na gruncie dochodowego CIT, a spółka po przekształceniu może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od razu po rejestracji, z preferencyjną stawką jako mały podatnik. Darowizna udziałów nie stanowi ukrytego zysku podlegającego opodatkowaniu.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Jednostkom samorządu terytorialnego, działającym w reżimie publicznoprawnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, gdy zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Wniesienie aportem nieruchomości gruntowej do spółki przez gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, gdyż gmina w tym zakresie występuje jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
Wycofanie nieruchomości z działalności przed przekształceniem przedsiębiorstwa w spółkę z o.o., w celu opodatkowanego dzierżawienia, nie podlega VAT jako dostawa towarów, gdy nieruchomości będą nadal wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania.
Nie uznaje się gminy za podatnika VAT w zakresie czynności przekazywania użytkowania wieczystego na rzecz spółki na mocy decyzji wojewody. Takie ustanowienie nie spełnia definicji odpłatnej dostawy towarów ani nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT.
Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości będącej terenem budowlanym, według miejscowego planu zagospodarowania, dokonywana w celach gospodarczych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Sprzedaż przez Wnioskodawcę działek niezabudowanych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przeznaczonych pod zabudowę nie jest zwolniona z VAT, a Wnioskodawca działa jako podatnik VAT w odniesieniu do transakcji. Działki te nie korzystają z zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i 2 ustawy o VAT.
Planowana sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ zasiedlenie miało miejsce co najmniej dwa lata przed sprzedażą, co wyklucza zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a.
Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną jest zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT UE oraz składania miesięcznych informacji podsumowujących VAT UE, jeśli świadczy odpłatne usługi reklamowe na rzecz zagranicznego podatnika, a dokumentowanie tych usług powinno odbywać się przez wystawianie faktur z wyrazem "odwrotne obciążenie".
Wykorzystywanie Infrastruktury przez Gminę do realizacji zadań własnych w zakresie gospodarki wodnej nie stanowi czynności opodatkowanych VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest bezpośredniego związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi.
Spółka z o.o. powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest uznawana za podmiot rozpoczynający działalność zgodnie z regulacjami ryczałtu od dochodów spółek i nie kwalifikuje się do preferencyjnej stawki CIT jako nowy podatnik, lecz może być uznana za małego podatnika, jeśli spełnia kryteria przychodowe.
Sprzedaż udziału w niezabudowanych działkach stanowiących teren budowlany podlega opodatkowaniu VAT z uwagi na brak przesłanek do zastosowania zwolnienia; sprzedaż zabudowanej działki zwolniona jest z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.
Osoba fizyczna, która przenosi działalność do spółki komandytowej i angażuje się samodzielnie w działania gospodarcze, jak zlecanie robót, nadzór i rozliczenie podwykonawców, jest uznawana za podatnika podatku VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Sprzedaż myjni samochodowej, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, o ile jest samodzielnie wyodrębniona organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie, zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy.
Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zużycie energii elektrycznej produkowanej przez jednostki samorządu terytorialnego z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW podlega zwolnieniu z akcyzy.
Sprzedaż działek z majątku prywatnego, bez aktywności handlowej, nie czyni wnioskodawcy podatnikiem VAT, a transakcje nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Podatnik, jako współwłaściciel wynajmowanego lokalu, zobowiązany jest do wykazania czynszu z najmu w JPK_VAT, nawet jeśli rozlicza to małżonka. W przypadku usług najmu lokalu mieszkalnego zastosowanie ma zwolnienie z podatku VAT, nie dotyczy to jednak najmu miejsca parkingowego. Przychody powinny być adekwatnie wykazywane w ewidencji JPK.
Zmiana przeznaczenia budynku na cele najmu opodatkowanego VAT przed jego oddaniem do użytkowania uzasadnia jednorazową korektę i pełne odliczenie VAT według art. 91 ust. 8 i 7d ustawy o VAT, mimo początkowego przeznaczenia budynku do czynności zwolnionych.
Wniesienie składników majątku, takich jak nieruchomości oraz związane z nimi umowy i zobowiązania, do fundacji rodzinnej, stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Powiat X w transakcji zamiany nieruchomości z Gminą Y działa jako podatnik VAT, gdyż czynność ma charakter cywilnoprawny. Mimo iż zamiana nieruchomości podlega opodatkowaniu, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego potwierdzono ze względu na nieużywanie nabytych nieruchomości do czynności opodatkowanych.
Prawidłowe udokumentowanie sprzedaży usług gastronomicznych i cateringowych świadczonych przez jednostkę samorządową wymaga, by paragony fiskalne były fizycznie przekazywane nabywcom. Samo umożliwienie odbioru paragonów w punkcie stacjonarnym nie spełnia wymogów art. 111 ust. 3a UoVAT, co czyni praktykę ich niszczenia po niezaschnięciu za nieprawidłową, w świetle obowiązków ewidencyjnych określonych
Opodatkowanie sprzedaży udziału w działce niezabudowanej.