Wynagrodzenie (Purchase Fee) wypłacone z tytułu faktoringu podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, jako że usługi faktoringu nie korzystają ze zwolnienia z VAT, co wynika z art. 43 ust. 15 ustawy o VAT. Przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej to wynagrodzenie.
Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu dofinansowanego, gdyż materiały nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Brak związku zakupów z czynnościami generującymi podatek należny wyklucza możliwość obniżenia podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podatnik, nabywając bilety w ramach umów nominalnych, ma prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony, gdy wykorzystywane są one do sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przepisy art. 8 ust. 2a podkreślają rolę podatnika jako usługobiorcy i usługodawcy.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Usługi sekurytyzacji wierzytelności, świadczone przez zagranicznego SPV na rzecz polskiej spółki, stanowią usługę finansową zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT. Główną podstawą opodatkowania tej transakcji jest wartość dyskonta ustalana przy każdej sprzedaży wierzytelności. Transakcja ta dla celów VAT kwalifikowana jest jako import usług przez polską spółkę.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Jednostka samorządu terytorialnego, przy realizacji projektów termomodernizacji w ramach zadań własnych, nie jest podatnikiem VAT i brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego od takich wydatków, chyba że proporcja dla działalności mieszanej zezwala na częściowe odliczenie, czego organ podatkowy nie uznano w analizowanym przypadku.
Wprowadzenie do sieci energetycznej prądu wyprodukowanego przez powiatowe instalacje fotowoltaiczne stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Powiat, jako podatnik, nie może skutecznie dokonać obniżenia podatku należnego z tytułu zakupów związanych z montażem tych instalacji z uwagi na nieprzekraczający 2% pre-współczynnik.
Wniesienie przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej jako aportu do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nie kwalifikuje się to jako zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części, zgodnie z ustawą o VAT, co wyłącza zwolnienie z art. 6 pkt 1. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu kosztów inwestycji.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z przebudową obiektów na terenie działek ewidencyjnych, ponieważ infrastruktura ta nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.
Podatnikowi, który realizuje zadania własne w ramach działalności użyteczności publicznej, bez generowania dochodów podlegających VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy na cele nieopodatkowane.
Podmiot zobowiązany do podatku VAT z tytułu importu towarów, które nie stanowią jego własności, ma prawo do odliczenia tego podatku, o ile spełnia wymogi artykułu 86 ustawy o VAT, tj. importowane towary są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a koszty importu są uwzględnione w cenie świadczeń.
Odpłatne udostępnienie majątku przez gminę na podstawie umowy dzierżawy stanowi czynność opodatkowaną VAT, dającą prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem związania czynności gospodarczych z działalnością opodatkowaną.
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Dostawa towarów dokonana przez podmiot zagraniczny, nie posiadający siedziby w Polsce, do składu celnego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, nie rodzi obowiązku rejestracji tego podmiotu do VAT na terytorium kraju, z uwagi na zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia, gdzie nabywca w Polsce staje się podatnikiem VAT.
Podatnik VAT zwolniony, nieprowadzący działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, ani wykonujący czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu VAT od importowanych usług, jak wskazano w art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury wodociągowej do spółki przez Gminę nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlega zatem opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od związanych z infrastrukturą wydatków.
Świadczenie odpłatnych usług odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, przy czym Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdy infrastruktura służy wyłącznie tym usługom.
Powiat, realizując zadanie publicznoprawne o niekomercyjnej i ogólnodostępnej naturze, nie spełnia warunków do odzyskania podatku VAT uiszczonego w ramach wydatków związanych z tym zadaniem, jako że nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika VAT.
Montaż systemów odnawialnych źródeł energii przez Gminę X, jako działanie w ramach zadań publicznych, nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a tym samym Gmina nie działa jako podatnik.
Miasto i Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na budowę sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż wydatki te są ponoszone wyłącznie na cele czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podmiot realizujący projekt niezwiązany z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, finansowany ze środków unijnych, nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu naliczonego podatku VAT, gdy brak jest związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Czynności wykonywane przez Gminę w ramach inwestycji nieostatecznego podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż realizowane są w ramach zadań publicznych. Brak związku z działalnością opodatkowaną wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę w związku z realizacją inwestycji budowy zbiornika retencyjnego.