Jednostka samorządu terytorialnego, nabywająca składniki majątku w celu dzierżawy w ramach umowy cywilnoprawnej, posiada prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, pod warunkiem że czynności te są związane z działalnością opodatkowaną, a określenie czynszu dzierżawnego zgodnie z rynkowymi stawkami amortyzacyjnymi nie narusza zasad podatkowych.
Podatnikowi będącemu współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego przysługuje prawo do odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na materiały i urządzenia, w tym magazyny energii jako element instalacji fotowoltaicznej, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jeśli wydatek został poniesiony ze środków własnych i spełnia kryteria określone w przepisach.
Podatnik, będący jednostką samorządu terytorialnego, wykonującą zadanie własne w postaci przebudowy drogi publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, gdyż inwestycja ta nie służy czynnościom opodatkowanym VAT.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję poprzez zastosowanie preproporcji oraz proporcji sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o VAT i wskazaniami Rozporządzenia Ministra Finansów.
Usługi wynikające z instrumentu finansowego opartego na umowie vPPA zwolnione są z podatku VAT, jednak nie są klasyfikowane jako transakcje pomocnicze, tym samym powinny być uwzględnione przy kalkulacji proporcji VAT Wnioskodawcy.
Gminie nie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę przy parkingu, ale może odliczać VAT od placu parkingowego wykorzystywanego komercyjnie. Prewspółczynnik należy stosować, gdy związek bezpośredni i wyłączny wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT nie może być wykazany.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na zakup towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Wydatek na montaż rolet solarnych nie jest objęty ulgą termomodernizacyjną, gdyż rolety nie stanowią niezbędnej infrastruktury kolektorów słonecznych, a katalog wydatków objętych ulgą jest zamknięty.
Realizacja przez Gminę projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy pomocy dotacji, bez generowania stałego dochodu, nie stanowi działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie są podstawą opodatkowania, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Wprowadzenie przez gminę energii elektrycznej do sieci energetycznej stanowi działalność gospodarczą oraz odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Częściowe odliczenie VAT od infrastruktury dla budynków B i C, z uwzględnieniem prewspółczynnika i proporcji sprzedaży.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż obiekt inwestycyjny wykorzystywany będzie do czynności opodatkowanych VAT w ramach umowy najmu.
Wynagrodzenie (Purchase Fee) wypłacone z tytułu faktoringu podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, jako że usługi faktoringu nie korzystają ze zwolnienia z VAT, co wynika z art. 43 ust. 15 ustawy o VAT. Przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej to wynagrodzenie.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektów niekomercyjnych w ramach zadań własnych, realizowanych w reżimie publicznoprawnym, niezwiązanych z działalnością opodatkowaną VAT.
Podmiot realizujący projekt finansowany ze środków publicznych, bez celu komercyjnego i nie generujący przychodów, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z tym projektem, gdy nie ma związku tych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
Obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu dostawy towarów na warunkach EXW powstaje w momencie, gdy nabywca lub jego pełnomocnik odbierze towary w miejscu sprzedawcy, tym samym uzyskując prawo do dysponowania nimi jak właściciel.
Dochody z najmu nieruchomości mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile najem jest prywatny i zgłoszono zamiar takiego opodatkowania przed uzyskaniem pierwszego dochodu.
Państwowy instytut badawczy, działający jako czynny podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z działalnością opodatkowaną oraz wyłączenia lub zwolnienia. Odliczenie winno być dokonane zgodnie z proporcją określoną w art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy VAT.
Nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT nieodpłatne użyczenie majątku samorządowej instytucji kultury przez Gminę w ramach jej zadań własnych. Wydatki poniesione na inwestycje nie podlegają odliczeniu VAT, gdy majątek nie jest wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu.
Dotacja otrzymana przez Instytut na realizację projektu edukacyjnego nie stanowiła wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu VAT, jako że nie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, tym samym nie uzasadniała prawa do odliczenia podatku naliczonego na zakupach związanych z projektem.
Czynności realizowane przez Gminę w ramach projektu centralizacji działań IT, odbywające się w sferze zadań publicznoprawnych, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT ani nie generują prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT.