Dochody z najmu nieruchomości mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile najem jest prywatny i zgłoszono zamiar takiego opodatkowania przed uzyskaniem pierwszego dochodu.
Wniesienie przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej jako aportu do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nie kwalifikuje się to jako zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części, zgodnie z ustawą o VAT, co wyłącza zwolnienie z art. 6 pkt 1. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu kosztów inwestycji.
Transakcja dostawy pomiędzy A. GmbH a nabywcą polskim, poprzedzająca import towarów do Unii Europejskiej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jako że czynność ta odbywa się poza terytorium Unii Europejskiej.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Samorządowa instytucja kultury nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych. W związku z realizacją inwestycji, związanej zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, odliczenie musi być dokonane przy zastosowaniu prewspółczynnika, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Podatki naliczone od wydatków inwestycyjnych jednostki samorządu terytorialnego, przekazywanych jednostkom budżetowym, gdy bezpośrednie przyporządkowanie wydatków do działalności gospodarczej nie jest możliwe, wymagają zastosowania prewspółczynnika określonego dla danej jednostki budżetowej, zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 17 grudnia 2015 r.
Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków związanych z infrastrukturą wodociągową, stosując prewspółczynnik wyliczany metodą ilościową, która najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności gospodarczej, zapewnia obiektywne odwzorowanie podziału wydatków na cele opodatkowane oraz nieopodatkowane.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od importu towarów, nawet jeśli nie jest ich właścicielem w momencie importu, o ile są one wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Nabycie towarów po imporcie nie stanowi odrębnego zdarzenia opodatkowanego VAT.
Miasto i Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na budowę sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż wydatki te są ponoszone wyłącznie na cele czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Odpłatna dzierżawa majątku infrastrukturalnego przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Muzeum nie jest uprawnione do stosowania alternatywnego prewspółczynnika opartego na liczbie wejść odpłatnych do celów rozliczenia VAT. Skuteczniejsze i bardziej reprezentatywne jest stosowanie metody wskazanej w rozporządzeniu Ministra Finansów, które prawidłowo oddaje specyfikę działalności i zapewnia adekwatny podział VAT.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury ciepłowniczej przez Gminę nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, gdyż realizowane jest w ramach zadań publicznoprawnych Gminy, nie związanych z działalnością gospodarczą. Brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na tę infrastrukturę.
Wniesienie aportem nakładów na rozbudowę oczyszczalni ścieków przez Gminę do spółki komunalnej stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi nakładami.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nie kwalifikuje się jako zbycie przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Transakcja nie korzysta ze zwolnienia z VAT.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług kanalizacji dla Odbiorców zewnętrznych stanowi czynności opodatkowane VAT, a Gmina posiada prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi wykorzystywanymi wyłącznie do tej działalności.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, z uwagi na realizację pierwszego zasiedlenia i przysługujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycje związane z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznych, pod warunkiem wyboru odpowiedniej proporcji wykorzystania do działalności opodatkowanej, mimo że prewspółczynnik jest mniejszy niż 2%.
Pomoc finansowa przyznana gminie w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie jest bezpośrednio związana z ceną świadczonych przez gminę usług. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT dla projektów kanalizacyjnych przy zastosowaniu adekwatnego prewspółczynnika.
Usługi faktoringowe świadczone przez faktora na rzecz podatnika z siedzibą w Polsce podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce jako import usług, zgodnie z miejscem siedziby działalności gospodarczej podatnika, oraz nie są objęte zwolnieniem z tego podatku zgodnie z ustawą o VAT.
Wynajem przez Gminę Ośrodka Zdrowia na rzecz podmiotu zewnętrznego, oparty na umowie najmu, stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina spełnia przesłanki uznania za podatnika VAT, a czynność najmu nie korzysta z przewidzianego ustawą zwolnienia. Gmina przechodzi prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, bez zastosowania zwolnienia. Przy obliczaniu części podatku naliczonego do odliczenia można zastosować prewspółczynnik metrażowy, który wiarygodnie odwzorowuje zużycie związane z opodatkowaną działalnością. Zastosowanie prewspółczynnika
Prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu zakupu usług doradczych przysługuje według proporcji określonej w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, nawet jeżeli wydatki te dotyczą usług związanych ze sprzedażą udziałów lub reorganizacją grupy, które mogą nie dojść do skutku, o ile na moment ich poniesienia były planowane w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Świadczenie usług polegających na odbieraniu wód deszczowych i roztopowych przez spółkę, w oparciu o infrastrukturę kanalizacji deszczowej, stanowi czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, co uprawnia do odliczenia podatku naliczonego oraz naliczania podatku VAT.