Zamiana niezabudowanych działek niezależnych w prawie cywilnym, nie należących do terenów budowlanych, kwalifikuje się do zwolnienia z podatku VAT według art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy. Gmina może stosować to zwolnienie w przypadku, gdy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy, potwierdzając, że działki nie są przeznaczone pod zabudowę.
Odpłatne zbycie garażu, nabytego jako spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu 4 kwietnia 2019 r., dokonane po pięciu latach, licząc od końca roku nabycia, nie stanowi źródła przychodu podatkowego. Ustanowienie odrębnej własności nie przerywa biegu tego okresu.
Zamiana nieruchomości nabytych w drodze spadku i działu spadku po upływie terminu pięciu lat od nabycia przez spadkodawcę nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Przychód uzyskany z tytułu odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości pod drogę publiczną, nabytej przed ponad dwoma laty oraz za cenę równą lub wyższą niż 50% wysokości odszkodowania, jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zbycie działek nr 1A, 1B, 1I, 1J i 1K, jako majątku prywatnego po upływie 5 lat od nabycia, nie skutkuje obowiązkiem podatkowym. Sprzedaż działek nr 7A5, 7A6, 7A13, 7A14 i 7A15, nabytych w drodze zamiany, przed upływem tego okresu powoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku nabycia działek stanowiących tereny niezabudowane objęte planem zagospodarowania przestrzennego, które przewidują je jako tereny leśne, transakcje te korzystają ze zwolnienia z VAT. W takich okolicznościach nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.
Sprzedaż działki ewidencyjnej nr 111 w części nabytej przez zamianę w 2023 roku stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, gdyż zbycie nastąpiło przed upływem pięciu lat od dnia nabycia. Prawidłowa datą nabycia nowo scalonych część nieruchomości jest 8 sierpnia 2023 roku.
Zbycie działek zabudowanych boiskiem sportowym przez gminę jest zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia i upłynie wymagalny okres dwóch lat między pierwszym zasiedleniem a dostawą.
Dochód z zamiany i ustanowienia służebności gruntowej może korzystać ze zwolnienia podatkowego, jeśli przeznaczony jest wyłącznie na cele statutowe organizacji pożytku publicznego, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Dostawa niezabudowanych działek leśnych nabytych od Gminy jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W konsekwencji, beneficjent zwolnienia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem tych działek, co wyklucza prawo do pełnego odliczenia podatku poprzez prewspółczynnik, gdyż dostawa nie podlega opodatkowaniu VAT.
Zamiana działki nr 1 korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, podczas gdy zamiany działek nr 2 i nr 3 nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ani pkt 2 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu.
Dostawa działek nr 2 oraz 1 przez Gminę, mimo ich przeznaczenia pod tereny lasów, nie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, z uwagi na obecność na nimi linii elektroenergetycznych, co kwalifikuje je jako tereny zabudowane.
Zamiana nieruchomości między jednostką samorządu terytorialnego a osobą prawną, realizowana na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o tym podatku.
Dostawa nieruchomości w drodze zamiany, obejmująca grunty z naniesieniami będącymi własnością podmiotów trzecich, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, nie korzysta ze zwolnienia z podatku jako zbycie terenów niezabudowanych, gdyż uznawana jest za dostawę terenów budowlanych.
Podstawa opodatkowania podatkiem VAT w transakcji zamiany nieruchomości obejmuje całą wartość nieruchomości wyrażoną jako kwota brutto, bez pomniejszenia o podatek VAT, co oznacza, iż wartość wskazana w operacie szacunkowym jest pełnym wynagrodzeniem za czynność zamiany.
Przychód uzyskany z zamiany nieruchomości dokonanej przed upływem pięciu lat od nabycia, której cena nabycia była o 50% niższa od ceny zbycia, nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zamiana stanowi odpłatne zbycie podlegające opodatkowaniu.
Dostawa działek niezabudowanych nr 1 i 2 podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, zaś dostawa działki zabudowanej nr 3 - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Dostawa działki nr 4 nie przysługuje do żadnego z dyskutowanych zwolnień podatkowych.
Dostawa nieruchomości zabudowanej poprzez zamianę na inne grunty, nieobjęta pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Ustalenie to jest uzależnione od upływu dwóch lat od pierwszego zasiedlenia do dnia dostawy.
Ustalenie podstawy opodatkowania w przypadku transakcji zamiany nieruchomości.
Ustalenie, czy zamiana działki wykonywana będzie w ramach działalności statutowej, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, uznanie zamiany ww. działki za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania, ustalenie podstawy opodatkowania po stronie Powiatu z tytułu zamiany ww. działki.