Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia. Gmina ma prawo do stosowania własnej metody ustalania proporcji odliczenia VAT, jeśli metoda ta lepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej i związane z nią nabycia niż metoda wskazana w przepisach rozporządzenia.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących infrastruktury wodociągowej za pomocą prewspółczynnika metrażowego opartego na rzeczywistej ilości wody dostarczonej w transakcjach opodatkowanych VAT, jeśli taka metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności, a metoda z rozporządzenia nie spełnia tego wymogu.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych, gdy realizacja zadania nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, a infrastruktura jest udostępniana gminnej spółce komunalnej na zasadzie umowy dzierżawy bez dochodów z tytułu tej umowy.
Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z inwestycją wodociągową, gdyż inwestycja ta jest wykorzystywana do wykonywania opodatkowanych czynności sprzedaży wody na rzecz zewnętrznych odbiorców.
Dostawa działki nr X podlega opodatkowaniu VAT w związku z obecnością przyłącza wodociągowego uznawanego za budowlę, co wyklucza jej klasyfikację jako grunt niezabudowany; tym samym nie ma zastosowania zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, realizowaną jako zadanie własne. Przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu metody prewspółczynnika, uwzględniającego zarówno działania opodatkowane, jak i wyłączone z opodatkowania.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez Gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą VAT, nienadającą się do zwolnienia podatkowego. Dostawy wody do odbiorców wewnętrznych nie skutkują obowiązkiem naliczenia VAT, a prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje na zasadzie proporcji w zgodzie z metrażowym zastosowaniem infrastruktury wodociągowej
Gmina ma prawo odliczyć podatek VAT od realizacji zadania pn. „…” stosując prewspółczynnik metrażowy, o ile odpowiada on specyfice działalności gospodarczej, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Metoda ta musi racjonalnie oddawać proporcję wykorzystania infrastruktury do działalności opodatkowanej oraz celów niegospodarczych.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego może stosować indywidualny sposób obliczania prewspółczynnika oparty na ilościowym udziale w dostarczaniu wody, jeżeli ten sposób najwierniej odpowiada specyfice działalności i potencjalnych nisz wydatków, umożliwiając dokładne przyporządkowanie podatku od infrastuktury wodociągowej do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.
Gmina ma prawo do wyboru sposobu ustalenia proporcji dla potrzeb odliczenia podatku VAT, który najbardziej odpowiada specyfice jej działalności wodno-kanalizacyjnej i obiektywnie odzwierciedla zakres wykorzystania wydatków do czynności opodatkowanych – bez obowiązku stosowania wzoru z Rozporządzenia Ministra Finansów, jeśli ten nie odpowiada specyfice prowadzonej działalności.
Świadczenie usług dostarczania wody przez Gminę na rzecz zewnętrznych odbiorców stanowi działalność gospodarczą podlegającą VAT. Czynności te nie są zwolnione z podatku, podczas gdy dostawy do odbiorców wewnętrznych nie generują obowiązku naliczenia VAT. Gmina może odliczać VAT od inwestycji w infrastrukturę wodociągową stosując pre-współczynnik metrażowy, odzwierciedlający specyfikę działalności.
Odpłatne świadczenie przez gminę usług dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych podlega opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza, bez zwolnienia od podatku; gmina ma prawo odliczyć pełny VAT naliczony od inwestycji związanych z tymi usługami.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług dostarczania wody odbiorcom zewnętrznym stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, podczas gdy dostawy wody na rzecz jednostek organizacyjnych gminy nie podlegają opodatkowaniu. JST ma prawo do zastosowania własnego, reprezentatywnego sposobu określenia proporcji odliczenia VAT, opierającego się na miernikach zużycia wody.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z wykorzystaniem proporcji określonej na podstawie ilości zużycia wody/ścieków od odbiorców zewnętrznych, gdy proporcja najlepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej i odpowiada rzeczywistemu wykorzystaniu infrastruktury.
Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków związanych z infrastrukturą wodociągową, stosując prewspółczynnik wyliczany metodą ilościową, która najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności gospodarczej, zapewnia obiektywne odwzorowanie podziału wydatków na cele opodatkowane oraz nieopodatkowane.
Odpłatne dostawy wody do podmiotów zewnętrznych jako działalność gospodarcza podlegają VAT; usługi wewnętrzne JST pozostają poza VAT. Odliczenie VAT przy pomocy prewspółczynnika metrażowego jest właściwe.
Gminie, będącej czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji w infrastrukturę wodociągową, gdy wydatki inwestycyjne związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu VAT, która nie korzysta z żadnego zwolnienia. Gmina nie ma obowiązku naliczania VAT za usługi na rzecz Odbiorców wewnętrznych, a przyjęte zastosowanie prewspółczynnika metrażowego jest prawidłowe w kontekście obliczania podatku