Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Jednostka organizacyjna gminy, jaką jest Urząd Miejski, dokonując technicznych wypłat świadczeń wynikających z umów cywilnoprawnych, pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, pomimo iż stroną umowy jest gmina, jako osoba prawna.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Bezzwrotne świadczenia pieniężne przyznawane nauczycielom w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym lub długotrwałą chorobą podlegają zwolnieniu do 6000 zł, zaś inne świadczenia dla byłych nauczycieli są zwolnione do 4500 zł. Nadwyżki są opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem.
Gmina wykorzystująca infrastrukturę wodociągową do dostaw wody na rzecz wewnętrznych odbiorców nie jest zobowiązana do naliczania VAT, a proporcja dotycząca odliczenia podatku od wydatków infrastrukturalnych oparta na zużyciu wody przez odbiorców zewnętrznych spełnia wymogi obiektywnego przypisania do działalności opodatkowanej zgodnie z art. 86 ust. 2b VAT.
W świetle umowy powierniczej zawartej z Wykonawcą, Gmina nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, albowiem pozyskanie i zbycie praw majątkowych wynikających z certyfikatów efektywności energetycznej dokonane przez Wykonawcę nie stanowi odpłatnego świadczenia usług przez Gminę.
Odliczenie VAT od wydatków na modernizację infrastruktury prosumenckiej Gminie nie przysługuje, gdyż produkcja energii na własne potrzeby nie stanowi czynności opodatkowanej. Wobec braku wynagrodzenia za nadwyżki energii oraz braku związku wydatków z działalnością opodatkowaną, warunki do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione.
Gmina będąc stroną umów cywilnoprawnych, jako płatnik podatku dochodowego, obowiązana jest obliczać, pobierać i wpłacać zaliczki na podatek dochodowy przy użyciu własnego NIP-u; jednostki organizacyjne nie mogą pełnić roli płatnika w rozumieniu ustawy.
Podatek od towarów i usług dotyczący wyliczenia prewspółczynnika na podstawie danych za rok poprzedni.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy oraz brak prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego - sieć kanalizacyjna (pełne prawo) i modernizacja oczyszczalni ścieków (część).
Częściowe prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z Infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną z zastosowaniem klucza odliczenia wyliczonego według udziału liczby metrów sześciennych wody dostarczonej/odprowadzonych ścieków do/od Odbiorców zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej/odprowadzonych ścieków
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu (prewspółczynnik).
Ustalenie, czy Gmina przy kalkulacji wartości proporcji dla Urzędu Gminy, o której mowa w § 3 pkt 2 rozporządzenia powinna wyłączyć z dochodów wykonanych, o których mowa w § 2 pkt 9 oraz z rocznego obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanej przez Urząd Gminy, o którym mowa w § 2 pkt 4 rozporządzenia, przychody uzyskiwane za pośrednictwem Referatu Usług Komunalnych.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania, przy zastosowaniu pre-współczynnika, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
Opodatkowanie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, przy zastosowaniu pre-współczynnika, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
Prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów inwestycyjnych ponoszonych w związku z realizacją projektu.
Dotyczy ustalenia, czy zasadne jest uznanie PGK za podatnika rozpoczynającego działalność i tym samym na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 Ustawy o CIT, PGK będzie wyłączona z obowiązku kalkulacji i uiszczania podatku przewidzianego w art. 24ca ust. 1 Ustawy o CIT w roku rozpoczęcia działalności (tj. 2024 r.), a także w dwóch latach podatkowych następujących bezpośrednio po nim (tj. w 2025 r. i 2026
Podatek od towarów i usług, który dotyczy braku prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją Zadania.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy skalkulowanej dla Urzędu Gminy oraz współczynnika wynikającego z art. 90 ust. 3 ustawy.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu preproporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z § 3 ust. 2 Rozporządzenia, a następnie proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 w związku z realizacją inwestycji.