Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję poprzez zastosowanie preproporcji oraz proporcji sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o VAT i wskazaniami Rozporządzenia Ministra Finansów.
Miastu przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycjami przy zastosowaniu prewspółczynnika z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz proporcji sprzedaży z art. 90 ust. 3 wskazanych ustawek, o ile wydatki te dotyczą zarówno czynności opodatkowanych, zwolnionych, jak i niepodlegających VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, wykonując czynności opodatkowane VAT oraz inne, niestanowiące działalności gospodarczej, ma prawo do częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu prewspółczynnika, gdy wydatki dotyczą zarówno działalności opodatkowanej, jak i nieopodatkowanej.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków na inwestycje w świetlicę wiejską poprzez zastosowanie pre-współczynnika VAT, zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów. Rozstrzygnięcie opiera się na zasadzie, iż proporcja odzwierciedla rzeczywisty zakres wykorzystywania majątku inwestycji do działalności gospodarczej.
Gminie Miasta przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych zgodnie z art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, przy zastosowaniu prewspółczynnika określonego przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające odliczenie z art. 88 ustawy.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Gmina ma prawo do zastosowania prewspółczynnika przy odliczaniu podatku VAT naliczonego za zakupy związane zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, na podstawie proporcji wody dostarczonej do odbiorców zewnętrznych w całkowitej dostarczonej ilości, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z inwestycją budowy sali gimnastycznej, stosując sposób określenia proporcji, z uwagi na wykorzystanie nieruchomości do celów opodatkowanej działalności gospodarczej oraz zadań publicznych.
Dla prawidłowego zastosowania odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z budynkiem komunalnym, jednostka samorządu terytorialnego musi stosować prewspółczynnik zgodny z Rozporządzeniem, o ile nie zostanie wykazane, że inny sposób bardziej odpowiada specyfice działalności, co gmina musi udowodnić w sposób obiektywny i szczegółowy.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków związanych z inwestycjami przy zastosowaniu preproporcji oraz proporcji sprzedaży, jeśli nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie wydatków do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, jeśli stosowany prewspółczynnik bardziej reprezentatywny jest dla specyfiki działalności wodno-kanalizacyjnej niż prewspółczynnik ogólny przewidziany w rozporządzeniu. Organ uznaje indywidualny prewspółczynnik jako prawidłowy, gdyż dokładnie oddaje stopień wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów opodatkowanych.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami na sporządzenie planu ogólnego, gdyż są one związane z realizacją zadań publiczno-prawnych, a nie działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.
Gminie przysługuje częściowe odliczenie podatku VAT naliczonego poprzez zastosowanie preproporcji i proporcji sprzedaży, gdy wydatki nie mogą zostać bezpośrednio przyporządkowane do czynności opodatkowanych, zwolnionych i poza zakresem VAT.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na inwestycję, używając mechanizmów preproporcji oraz proporcji sprzedaży, o ile wydatki te dotyczą zarówno działalności gospodarczej, jak i czynności poza nią.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Jednostka samorządu terytorialnego może stosować indywidualny sposób obliczania prewspółczynnika oparty na ilościowym udziale w dostarczaniu wody, jeżeli ten sposób najwierniej odpowiada specyfice działalności i potencjalnych nisz wydatków, umożliwiając dokładne przyporządkowanie podatku od infrastuktury wodociągowej do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.
Świadczenie usług dostarczania wody przez Gminę na rzecz zewnętrznych odbiorców stanowi działalność gospodarczą podlegającą VAT. Czynności te nie są zwolnione z podatku, podczas gdy dostawy do odbiorców wewnętrznych nie generują obowiązku naliczenia VAT. Gmina może odliczać VAT od inwestycji w infrastrukturę wodociągową stosując pre-współczynnik metrażowy, odzwierciedlający specyfikę działalności.
Jednostka samorządu terytorialnego wykorzystująca budynek użyteczności publicznej do działalności gospodarczej, zwolnionej i nieopodatkowanej może częściowo odliczać podatek naliczony z wydatków inwestycyjnych stosując prewspółczynnik oraz współczynnik proporcji, o ile nie występują przesłanki negatywne z art. 88 ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji mieszanych, poprzez zastosowanie preproporcji i proporcji sprzedaży, zgodnie z art. 86 ust. 2a i art. 90 ust. 3 ustawy o VAT oraz odpowiednimi przepisami wykonawczymi.
Grupa VAT ma prawo do stosowania proporcji podatkowej członka B S.A. do odliczenia podatku naliczonego z tytułu Wydatków na Systemy oraz przy dokonywaniu korekt tego podatku, gdy wydatki te wiążą się jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z VAT.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług dostarczania wody odbiorcom zewnętrznym stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, podczas gdy dostawy wody na rzecz jednostek organizacyjnych gminy nie podlegają opodatkowaniu. JST ma prawo do zastosowania własnego, reprezentatywnego sposobu określenia proporcji odliczenia VAT, opierającego się na miernikach zużycia wody.