Leasing gruntu na oznaczony czas, przy spełnieniu warunków art. 17i Ustawy o CIT, wyłącza częściowo przychody i koszty z opłat leasingowych w podstawowym okresie tej umowy. Jednocześnie nie zwalnia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego przysługuje wyłącznie dla umorzeń kredytów mieszkaniowych przeznaczonych na cele mieszkalne, z wyłączeniem lokali niemieszkalnych oraz ubezpieczeń; umorzenia na cele niemieszkalne i ubezpieczeniowe podlegają opodatkowaniu.
Pobierane przez gminę opłaty za udostępnienie lub zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych, w celu wykonania robót niezwiązanych m.in. z budową dróg, nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż wykonywane są w sferze publicznoprawnej.
Opłaty pobierane za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych nie podlegają VAT jako czynności publiczno-prawne, natomiast opłaty za zajęcie dróg wewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu, będąc czynnościami cywilnoprawnymi.
Opłaty gminne za udostępnienie dróg wewnętrznych nie stanowią wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu VAT, gdyż Gmina działa jako organ publiczny, w zakresie zadań publicznych nałożonych ustawowo, co wyklucza jej uznanie za podatnika VAT w tym zakresie.
Udostępnianie pasa drogowego dróg wewnętrznych za opłatą przez Gminę jest czynnością o charakterze publicznoprawnym, realizowaną w imieniu i na rzecz władztwa publicznego, przez co nie podlega obowiązkowi opodatkowania podatkiem VAT ani fakturowaniu.
Opłaty marketingowe, ponoszone z tytułu świadczonych usług promocyjnych i marketingowych przez organizację pracodawców, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile posiadają bezpośredni związek z osiąganiem przychodów, są odpowiednio udokumentowane i nie zostały wyłączone ustawowo.
Opłata za zajęcie pasa drogowego wewnętrznego nie jest objęta podatkiem VAT, gdyż stanowi daninę publiczną wynikającą z realizacji zadań własnych gminy, której nie można uznać za świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu zgodnie z ustawą o VAT.
Pobierane przez gminę opłaty za udostępnianie pasa drogowego dla czynności publicznoprawnych, nie podlegają opodatkowaniu VAT i nie wymagają dokumentowania fakturami VAT, jako że stanowią daninę o charakterze publicznym, realizowaną poza zakresem działalności cywilnoprawnej.
Opłaty marketingowe uiszczane na rzecz Związku, będące odpłatnością za usługi reklamowe i promocyjne, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jako wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, pod warunkiem odpowiedniego udokumentowania ich związku z działalnością gospodarczą.
Opłaty marketingowe ponoszone przez podatnika będącego franczyzobiorcą mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile spełniają przesłanki art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są składkami członkowskimi, i są należycie udokumentowane jako wydatek wpływający na przychody.
Nabycie z mocy prawa prawa użytkowania wieczystego na podstawie decyzji Wojewody, ustalonej na mocy ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, jako że nie spełnia przesłanek odpłatnej dostawy towarów z art. 7 ustawy o VAT.
Dochód ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki rekreacyjnej przez spółdzielnię mieszkaniową jest zwolniony z podatku dochodowego w zakresie, w jakim zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, jednak nie podlega zwolnieniu, gdy służy dofinansowaniu stawki eksploatacyjnej lub zasileniu funduszu zasobowego.
Gmina, pobierając opłaty rezerwacyjne za udostępnianie miejsc handlowych na targowisku, działa jako podatnik VAT, co pozwala na pełne odliczenie VAT naliczonego od wydatków związanych z utrzymaniem targowiska, pod warunkiem braku przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Opłaty eksploatacyjne oraz na fundusz remontowy, pobierane przez spółdzielnię mieszkaniową od posiadaczy miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym, stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako sprzedaż zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy.
Opłata SUP za jednorazowe opakowania, pobierana zgodnie z Dyrektywą SUP, nie stanowi przychodu ani kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jej przepływ przez podatnika nie skutkuje definitywnym przysporzeniem majątkowym, a sam przedsiębiorca pełni jedynie funkcję płatnika.
Opłata SUP, nakładana na produkty jednorazowego użytku, nie stanowi przychodu podatkowego dla przedsiębiorcy na gruncie ustawy o PIT z uwagi na jej nietrwały charakter oraz obowiązek przekazania organowi samorządowemu, zgodnie z ustawą SUP.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT opłat pobieranych przez Gminę za zajęcie pasa drogowego.
Uznanie usług wstępu na Basen za działalność gospodarczą oraz za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia od podatku oraz prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT opłat pobieranych przez gminę za zajęcie pasa drogowego drogi wewnętrznej.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłat przyłączeniowych.
Możliwość zastosowania stawki podatku akcyzowego w wysokości 0zł z tytułu sprzedaży gazu ziemnego oraz obowiązek zapłaty opłaty paliwowej.
Uwzględnianie wartości dotacji przedmiotowych na realizację zadań w zakresie porządkowania dróg i terenów gminnych oraz pielęgnacji gminnych terenów zielonych, w mianowniku prewspółczynnika samorządowego zakładu budżetowego; brak uwzględniania wartości dotacji celowych na finansowanie kosztów realizowanych inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych lub na zakup środka trwałego,