W przypadku rozszerzenia działalności obejmującej rodzinne gospodarstwo rolne, ponowna rejestracja VAT nie jest wymagana dla osoby już zarejestrowanej, ani dla współpracujących członków rodziny, o ile działalność ta nie obejmuje zmiany w przeznaczeniu lub sposobie wykorzystania nabytych towarów.
Nieodpłatne przekazanie zabudowanych nieruchomości podlega zwolnieniu z VAT, jeżeli upłynęły co najmniej dwa lata od ich pierwszego zasiedlenia oraz podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu. Zwolnienie to nie obejmuje niezabudowanych działek, dla których nie spełniono przesłanek zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Uprawnienie podatnika do dokonania korekty rocznego podatku naliczonego, wynikającej ze zmiany rzeczywistych proporcji, musi być dokonane w terminach przewidzianych w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, nie przekraczając pięcioletniego okresu, liczonego od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Odpłatne udostępnianie toalety publicznej przez gminę, w ramach umowy cywilnoprawnej, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina, działająca jako podatnik, ma prawo do korekty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, zgodnie z regulacjami art. 91 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie zaproponowanego prewspółczynnika, co wymaga stosowania korekty podatku naliczonego uwzględniającej rzeczywiste zużycie wody w zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz nieopodatkowanej.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od kosztów inwestycji geotermalnych, nawet jeśli projekt zostanie zaniechany z przyczyn niezależnych. Odliczenie VAT zostaje zachowane w związku z pierwotnym przeznaczeniem zakupów na cele opodatkowane.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego przy korekcie rocznej VAT, dokonując korekty za cały rok kalendarzowy zbiorczo w styczniu następnego roku, co jest zgodne z art. 90c ust. 1 ustawy o VAT i spełnia wymogi efektywności oraz racjonalności rozliczeń.
Zakończenie funkcjonowania Grupy VAT nie zobowiązuje Gminy do korekty podatku naliczonego związanego z Infrastrukturą. Spółka jest jednak zobowiązana do korekty na zasadach określonych w art. 91 ust. 7-7a ustawy o VAT od roku następującego po rozwiązaniu Grupy, w związku ze zmianą przeznaczenia Infrastruktury.
Sprzedaż działki pod stawami jako niezabudowanego gruntu może być zwolniona z VAT; ogrodzenie, wjazd i przyłącze energetyczne nie podlegają zwolnieniu i wymagają standardowego opodatkowania. Brak obowiązku korekty podatku naliczonego w związku z tymi transakcjami.
Czynność wniesienia aportem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przez Gminę do spółki z o.o. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca z wyłączenia lub zwolnienia, a na Gminie ciąży obowiązek rozliczenia VAT, przysługuje jej również prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z inwestycją.
Wniesienie aportem infrastruktury wodociągowej przez Gminę do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z poniesionych wydatków. W przypadku aportu Inwestycji I, prawidłowe jest dokonanie jednorazowej korekty odliczającej 9/10 podatku
Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową kanalizacji i wodociągów, wykorzystywanych do czynności opodatkowanych, pod warunkiem, że dokona korekt deklaracji podatkowych w ustawowym terminie 5 lat, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o VAT.
Sposób dokonywania korekty wieloletniej podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi budowy krytej pływalni.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach otrzymanych od kontrahentów w latach 2023-2024 w zakresie poniesionych wydatków na realizację inwestycji polegającej na rozbudowie istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej (tłocznej). Sposób dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących inwestycji w Infrastrukturę przy zastosowaniu rzeczywistego prewspółczynnika. Obowiązek dokonywania korekty kwoty podatku naliczonego od wydatków na Inwestycję w oparciu o art. 90c ust. 1 oraz 91 ust. 2 ustawy o VAT z możliwością zastosowania prewspółczynnika.
Ustalenie, czy w związku z udostępnieniem sieci kanalizacyjnej Spółce na podstawie umowy dzierżawy Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy oraz prawo do odliczania 1/10 podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową ww. infrastruktury.
Opodatkowanie świadczenia odpłatnych usług cmentarnych, prawo do odliczenia podatku VAT z zastosowaniem prewspółczynnika dla jednostki budżetowej, prawo do dokonania korekty podatku naliczonego, gdyby w minionym roku nie miał miejsca żaden nieodpłatny pochówek.
Brak obowiązku korekty 10-letniej w związku z przekazaniem POŚ mieszkańcom.
Prawo do odliczenia z tytułu termomodernizacji budynków i okres korekty odliczenia.
Możliwość dokonania korekty przeszłych wydatków bieżących związanych z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną w trybie art. 90c ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Brak wyłączenia sprzedaży węgla z rocznego obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanego przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego przy dokonaniu korekty za rok 2022 i 2023.