Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję poprzez zastosowanie preproporcji oraz proporcji sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o VAT i wskazaniami Rozporządzenia Ministra Finansów.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektów niekomercyjnych w ramach zadań własnych, realizowanych w reżimie publicznoprawnym, niezwiązanych z działalnością opodatkowaną VAT.
Czynności realizowane przez Gminę w ramach projektu centralizacji działań IT, odbywające się w sferze zadań publicznoprawnych, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT ani nie generują prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT.
Czynność gospodarcza, jako działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być zgodnie z ustawą odpowiednio udokumentowana, a podatnik jest zobowiązany do przestrzegania zasad określających zwolnienia i inne obowiązki podatkowe związane z jej realizacją.
Wniesienie przez gminę inwestycji wodno-kanalizacyjnych do spółki aportem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów przyjętych w zamian.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ projekt ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Pre-współczynnik metrażowy może być stosowany przez gminę do odliczania VAT od inwestycji kanalizacyjnych, gdy precyzyjnie odzwierciedla proces zużycia infrastruktury i rzeczywisty zakres czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT. Rozporządzenie nie wyklucza stosowania innych, bardziej adekwatnych metod.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne nałożone przepisami prawa, nie jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT, jeżeli te zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, co wyklucza możliwość uzyskania zwrotu tego podatku.
Przychód uzyskany z tytułu odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości pod drogę publiczną, nabytej przed ponad dwoma laty oraz za cenę równą lub wyższą niż 50% wysokości odszkodowania, jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Gmina, w ramach projektu budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków dokumentowanych fakturami z wykazanym podatkiem, pod warunkiem, że wszystkie te wydatki służą działalności opodatkowanej.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków związanych z inwestycjami przy zastosowaniu preproporcji oraz proporcji sprzedaży, jeśli nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie wydatków do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z przebudową obiektów na terenie działek ewidencyjnych, ponieważ infrastruktura ta nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, realizowaną jako zadanie własne. Przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu metody prewspółczynnika, uwzględniającego zarówno działania opodatkowane, jak i wyłączone z opodatkowania.
W przypadku inwestycji przekazanej jednostce organizacyjnej, której nie sposób przypisać jednoznacznie do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych, Gmina ma prawo stosować prewspółczynnik dla Zakładu zgodnie z § 3 ust. 4 Rozporządzenia, aby dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego.
Odpłatne udostępnianie Sali przez gminę na rzecz podmiotów zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z utrzymaniem sali, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT związane jest z proporcjonalnym przypisaniem wydatków zgodnie ze specyfiką działalności pojedynczych jednostek organizacyjnych; prewspółczynnik Zakładu nie wystarcza do ujęcia kosztów całej inwestycji, uwzględniając specyficzność działań PSZOK.
Świadczenie odpłatnych usług odbioru i oczyszczania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z majątkiem wykorzystywanym wyłącznie do tej działalności, pod warunkiem braku przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT.
Nie przysługuje gminie prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur VAT za pomocą zaproponowanej proporcji obliczonej według udziału liczby osób pochowanych odpłatnie w stosunku do całkowitej liczby pochówków, gdyż metoda ta nie odzwierciedla obiektywnie zakresu wykorzystania wydatków do działalności gospodarczej.
Gmina nie jest uprawniona do obniżenia podatku VAT związanego z inwestycją realizującą zadanie własne, ponieważ działania te nie generują czynności opodatkowanych.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.