Ulga termomodernizacyjna przysługuje wyłącznie podatnikom będącym właścicielami lub współwłaścicielami budynku jednorodzinnego w momencie składania zeznań podatkowych. Formalne nabycie współwłasności po tym momencie nie przyznaje prawa do retroaktywnego skorzystania z ulgi za lata poprzednie.
Podatnik niebędący właścicielem ani współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym realizowane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne, nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego, który na dzień dokonania odliczenia uzyskał ten status, jest uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet gdy wydatki i faktury dotyczące tej ulgi dotyczą wcześniejszego momentu poniesienia.
Wydatki na demontaż dachu i ocieplenie wchodzą w zakres ulgi termomodernizacyjnej, lecz montaż dachu po dociepleniu nie podlega uldze, gdyż jest uznawany za wymianę pokrycia dachowego.
Przychody uzyskane przez członka zarządu spółki z o.o. na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania, niezależnie od tytułu powołania, nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wydatki poniesione na obróbki blacharskie w ramach prac dociepleniowych nie są odliczalne od dochodu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie spełniają kryteriów wynikających z rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju odnośnie katalogu materiałów i usług objętych ulgą.
Nota korygująca nie jest wystarczającą podstawą do zmiany nabywcy towaru na fakturze, wobec czego nie uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli faktura nie została wystawiona bezpośrednio na podatnika i nie spełnia warunku udokumentowania wydatku.
Działalność podatnika została uznana za działalność badawczo-rozwojową zgodnie z art. 4a pkt 26 uCIT, uprawniającą do uwzględnienia ponoszonych wydatków jako kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie stanowią kosztów kwalifikowanych na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 uCIT. Interpretacja potwierdza zasadę ścisłej interpretacji
Ulgę rehabilitacyjną w podatku dochodowym odlicza się jako różnicę między wydatkami na rehabilitację a ich zwrotem z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, niewliczając świadczeń i dopłat niezwiązanych bezpośrednio z kosztami rehabilitacyjnymi.
Skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej jest uzależnione od posiadania szczegółowej faktury dokumentującej poniesione wydatki, z wyszczególnieniem poszczególnych kosztów, co Wyklucza ogólną zbiorczą fakturę VAT.
Odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zobowiązaniu podatkowym za 2025 rok przysługuje, o ile wydatki zostały poniesione zgodnie z przepisami i udokumentowane przez czynnych podatników VAT; limit odliczenia wynosi 53 000 zł na osobę, z koniecznością pomniejszenia o wcześniejsze wykorzystanie ulgi.
Podatnik ubiegający się o ulgę termomodernizacyjną musi, oprócz spełnienia warunków opisanych w art. 26h ustawy o PIT, wykazać dowody poniesienia wydatków za pomocą faktur wystawionych na swoje nazwisko, pomimo poniesienia faktycznych kosztów przez inny podmiot.
Podatnik, będący współwłaścicielem budynku wpisanego do ewidencji zabytków, uprawniony jest, zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o PIT, do odliczenia 50% udokumentowanych wydatków na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, poprzez korektę zeznania PIT-36.
Ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku, który poniósł wydatki udokumentowane fakturą wystawioną na swoje dane; brak faktury na podatnika wyklucza możliwość odliczenia, niezależnie od faktycznego źródła finansowania.
Podatnik po otrzymaniu dotacji na wydatki uprzednio odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej może doliczyć kwotę dotacji do dochodu roku jej otrzymania lub skorygować wcześniejsze zeznanie podatkowe, wybierając korzystniejszą dla siebie opcję.
Podatnik ma prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego zgodnie z art. 89a ustawy o VAT w przypadku, gdy nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, a wszystkie warunki ustawowe zostały spełnione. Skorzystanie z ulgi za złe długi, w tej sytuacji, jest uznane za prawidłowe.
W interpretacji podatkowej stwierdzono, że podatnik, który przeniósł miejsce zamieszkania do Polski, spełniający warunki z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy PIT, jest uprawniony do ulgi na powrót, zwalniającej przychody z opodatkowania do kwoty 85 528 zł rocznie przez cztery lata podatkowe.
Faktura opisująca usługę jako 'ciesielsko-dekarską' nie stanowi właściwej dokumentacji dla uzyskania ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie potwierdza zgodności z zakresem wydatków kwalifikujących się do odliczenia według rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju.
Podatnik nie spełnia wszystkich przesłanek do skorzystania z ulgi na powrót od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2026 r. Prawo do ulgi ograniczone jest do okresu 2023 r. z uwagi na zmianę miejsca zamieszkania na poza Polską po tej dacie.
Podatnik może dokonać korekty podatku należnego z tytułu nieuregulowanej wierzytelności tylko wtedy, gdy na dzień przed złożeniem deklaracji jest czynnym podatnikiem VAT, co uniemożliwia retrospektywne skorzystanie z ulgi na złe długi bez spełnienia tej przesłanki.
Wydatki na pokrycie elewacji budynku farbą o właściwościach termoizolacyjnych, zwiększającą efektywność energetyczną, podlegają odliczeniu od podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jeśli są poniesione i udokumentowane zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Osoba, która nie podlega ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, nie może korzystać z ulgi dla pracujących seniorów przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet jeśli spełnione są inne warunki zwolnienia.
Podatnik spełniający wszystkie warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, obejmujące nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, brak miejsca zamieszkania w kraju przez wymagany okres, polskie obywatelstwo oraz posiadanie dokumentacji potwierdzającej rezydencję, ma prawo do skorzystania z ulgi na powrót od przychodów z tytułu działalności gospodarczej, do limitu 85 528 zł rocznie.
Działalność spółki w zakresie tworzenia produktów internetowych uznaje się za działalność badawczo-rozwojową, co umożliwia odliczenie kosztów kwalifikowanych, takich jak wynagrodzenia oraz materiały, pod ulgę B+R zgodnie z art. 18d ustawy o CIT, z wykluczeniem składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.