Dochody z należności odsetkowych oraz innych wypłat dokonywanych przez Spółkę na rzecz Funduszu niemieckiego, reprezentowanego przez Spółkę Zarządzającą, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek, w tym posiadania przez Fundusz certyfikatu rezydencji oraz oświadczenia o rzeczywistym
Zwrot należności odsetkowych i innych realizowany na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego przez spółkę nie podlega obowiązkowi poboru podatku u źródła na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, przy spełnieniu określonych warunków formalnych i materialnych przez fundusz.
Dochody z należności odsetkowych oraz innych tytułów wypłacanych przez Spółkę na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, o ile fundusz spełnia określone warunki, w tym pełne opodatkowanie w kraju siedziby i nadzór finansowy.
Fundacja rodzinna, prowadząc działalność inwestycyjną w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, przy czym przychody z takiej działalności nie są rozpoznawane dla celów podatkowych.
Nabycie towarów od zagranicznych dostawców przez polską spółkę podlega rozliczeniu podatku VAT w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, pod warunkiem niespełnienia kryterium rejestracji dostawcy na potrzeby VAT w Polsce, co wynika z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.
Kwoty rozliczenia kontraktów swap nie spełniają definicji odsetek według art. 21 ust. 1 PDOP i nie powinny być uwzględniane w podstawie opodatkowania podatku u źródła.
Dochody z dywidend i odsetek wypłacane na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego przez polską spółkę zależną nie podlegają zwolnieniu z podatku CIT w Polsce, jako że fundusz nie jest podatnikiem tych dochodów. Preferencyjne opodatkowanie u źródła możliwe jest jedynie dla inwestorów funduszu, po przedstawieniu ich certyfikatów rezydencji.
Przychodem z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 11 Ustawy o PIT jest przysporzenie majątkowe wynikłe z uczestnictwa w funduszach kapitałowych, także jako zwrot opłaty likwidacyjnej, lecz brak obowiązku podatkowego, gdy suma otrzymanego świadczenia z UFK nie przekracza wpłaconych składek.
Nabycie certyfikatów inwestycyjnych od funduszy inwestycyjnych przez spółkę nie stanowi transakcji kapitałowej zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 13f ustawy o CIT, przez co spółka nie jest zobowiązana do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego z kosztów uzyskania przychodów.
Skapitalizowane odsetki od pożyczki na nabycie udziałów w świetle art. 16 ust. 1 pkt 13e ustawy o CIT nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, gdyż są związane z transakcją kapitałową, kontynuującą działalność spółki przejmowanej poprzez jej aktywa. Ograniczenia z art. 16 ust. 1 pkt 13f nie dotyczą transakcji sprzed 2022 roku.
Po Rozwiązaniu PGK, Inwestycja realizowana przez Spółkę będzie nadal kwalifikowana jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 10 ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu nadwyżki zgodnie z art. 15c ust. 8.
Po rozwiązaniu PGK, inwestycja realizowana przez spółkę celową może być nadal klasyfikowana jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej na gruncie art. 15c ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego z limitowania, zgodnie z ust. 8 tejże ustawy.
Projekt realizowany przez spółkę w formie inwestycji energetycznej kwalifikuje się jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, pozwalając wyłączyć koszty finansowania dłużnego z limitów wynikających z art. 15c ustawy o CIT nawet po rozwiązaniu Podatkowej Grupy Kapitałowej.
Inwestycja realizowana przez A sp. z o.o. pozostaje kwalifikowana jako długoterminowy projekt infrastrukturalny, na potrzeby art. 15c ust. 10 ustawy o CIT, co powoduje, że koszty jej finansowania nie są uwzględniane w wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, zgodnie z art. 15c ust. 8 ustawy o CIT.
Fundusz inwestycyjny z siedzibą w państwie członkowskim UE, zarządzany wewnętrznie i nieposiadający zewnętrznego zarządcy z właściwym zezwoleniem, nie kwalifikuje się do zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, mimo wymaganej rezydencji podatkowej.
Fundusz inwestycyjny typu SIF-SICAV, z siedzibą w Luksemburgu, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku u źródła określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, jeśli nie spełnia warunku zewnętrznego zarządzania przez podmiot posiadający zezwolenie organu nadzoru, pomimo posiadania licencji i rejestracji w kraju rezydencji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, zwolnienie nie obejmuje funduszy inwestycyjnych nie spełniających wymogu zewnętrznego zarządzania prowadzonego na podstawie zezwolenia organu nadzoru, co wyklucza wewnętrznie zarządzane fundusze, nawet przy wewnętrznej zgodności z prawem UE wyrok TSUE w sprawie C-18/23 jest nieadekwatny do zaistniałego stanu faktycznego.
Cash-pooling rzeczywisty, jako technika zarządzania płynnością finansową w grupie kapitałowej, skutkujący transferami środków pieniężnych, jest neutralny pod kątem CIT, nie generując przychodu ani kosztu podatkowego, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek i różnic kursowych. Uczestnicy nie rozpoznają przychodów z nieodpłatnych świadczeń, pod warunkiem wzajemności świadczeń.
Koszty finansowania dłużnego poniesione w związku z zakupem udziałów w A i P mogą być zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów z innych źródeł niż zyski kapitałowe, o ile stanowią element integracji rynku oraz znaczące są dla działalności operacyjnej, wykluczając wymóg alokacji tych kosztów poprzez klucz przychodowy.
Inwestycja realizowana przez spółkę A sp. z o.o. stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego z nadwyżki, zgodnie z art. 15c ust. 8 ustawy o CIT.
Inwestycja realizowana przez Wnioskodawcę kwalifikuje się jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, co zgodnie z art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT, umożliwia wyłączenie związanych z nią kosztów finansowania dłużnego z nadwyżki kosztów. Projekt ten spełnia wszystkie wymagane kryteria formalne i materialne.
Dochód z tytułu odsetek od francuskich rachunków oszczędnościowych uzyskiwany przez polskiego rezydenta podatkowego podlega opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Francją.
Uczestnictwo w cash poolingu nie skutkuje uznaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, gdyż korzyści są wzajemne. Przy wypłacie odsetek na rzecz podmiotu zagranicznego, spełnienie formalnych warunków umożliwia zastosowanie zwolnienia podatkowego w ramach przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Inwestycja w postaci budowy magazynu energii X, realizowana przez Spółkę, stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ustawy o CIT, przez co koszty finansowania dłużnego nie powinny być uwzględniane przy obliczaniu nadwyżki tych kosztów.