Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dotacja na zakup środków nie związanych z amortyzacją wyklucza uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).
Otrzymane od Ministra Cyfryzacji środki finansowe dla Wnioskodawcy stanowią podstawę opodatkowania VAT jedynie w części przypadającej na czynności realizowane przez Wnioskodawcę. Świadczenia te należy dokumentować fakturą wystawioną na Skarb Państwa.
Zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o PIT ma zastosowanie do części wynagrodzenia finansowanej z unijnych środków europejskich. Część wynagrodzenia finansowana z dotacji państwowych podlega opodatkowaniu, zgodnie z art. 21 ust. 36 ustawy, co wyklucza zwolnienie. Podstawa opodatkowania powinna być ustalana proporcjonalnie do udziału różnych źródeł finansowania w dofinansowaniu
Dotacje z KE i PARP na zadanie nr 3 podlegają VAT, gdy związane są z usługami świadczonymi na rzecz MŚP, wpływając na ich cenę. Dotacje na zadania nr 1, 2 i 4, będące ogólnymi działaniami projektu, nie podlegają VAT ze względu na brak bezpośredniego wpływu na ceny konkretnych świadczeń.
Nadwyżka przychodu powstała z tytułu realizacji projektów finansowanych dotacjami ryczałtowymi z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz budżetu państwa, która pozostaje jako środki własne beneficjenta, jest zwolniona z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dotacje celowe przyznane w ramach projektów finansowanych z budżetu Gminy są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, niezależnie od źródła finansowania. Nieobowiązują wobec nich obowiązki płatnika PIT.
Dotacja na realizację określonego projektu w ramach Krajowego Planu, pochodząca z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, korzysta ze zwolnienia z CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT. Wydatki sfinansowane tą dotacją, w tym odpisy amortyzacyjne, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 i 58 ustawy CIT.
Pomoc finansowa przyznana gminie na realizację infrastruktury kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a usługi wykonania przyłączy są opodatkowane według właściwej stawki VAT. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT stosując prewspółczynnik wyliczony dla jej jednostki organizacyjnej, jaką jest zakład budżetowy.
Nieodpłatne świadczenia w postaci badań profilaktycznych i konsultacji lekarskich, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu rządowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT.
Uznanie, że dofinansowanie przysługujące na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem usług na rzecz finalnych odbiorców Projektu, nie będzie stanowić podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. Brak obowiązku dokumentowania fakturami VAT czynności realizowanych na rzecz finalnych odbiorców Projektu (przedsiębiorców). Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych
Dochód przeznaczony na dokonanie wpłat na PFRON i odpowiadający równowartości dokonanych wpłat, jest/będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatek ten jest w całości finansowany z dotacji pochodzącej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która korzysta ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. pkt 47 ustawy o CIT.
Możliwość zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu otrzymanego dofinansowania projektów współfinansowanych ze środków europejskich, w tym także nadwyżki powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego dofinansowania.
Częściowe sfinansowanie linii technologicznej z Dotacji nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku CIT w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii.
Opodatkowanie otrzymywanych darowizn od zagranicznych (lub krajowych) organizacji na organizację konferencji naukowych oraz brak konieczności stosowania prewspółczynnika w związku z otrzymywanymi darowiznami.
Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Nieuznanie dotacji na Projekt za mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a tym samym, zwiększających podstawę opodatkowania; nieuznanie podmiotów dotujących za nabywców usług i brak obowiązku wystawienia faktur na ich rzecz; nieuznanie kwot przekazywanych Partnerom za zwiększające obrót i brak obowiązku udokumentowania ich otrzymania; sposób rozliczania i dokumentowania zaliczek na dotacje
Możliwość zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną oraz uznania kwot netto opłat związanych z umową leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
Określenie stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu wynagrodzenia dyrektora placówki oraz z tytułu świadczonych na rzecz placówki usług przewozu uczniów, pokrytych środkami z dotacji oświatowej.
Skutki podatkowe związane z realizacją Zadania Badawczego określonego w Projekcie - świadczenie usług, przeniesienie własności intelektualnej, podstawa opodatkowania, moment powstania obowiązku podatkowego, sposób dokumentowania otrzymanej dotacji oraz wynagrodzenia w postaci zysków z komercjalizacji.