Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Saldo Dodatnie, powstające w wyniku aukcji OZE i wynikające z wyższej rynkowej ceny energii w stosunku do ceny aukcyjnej, kwalifikuje się jako pośredni koszt uzyskania przychodów, ponoszony w celu zabezpieczenia działalności gospodarczej; jego rozpoznanie jako koszt podatkowy winno nastąpić dopiero po jego ostatecznym ustaleniu po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Saldo Dodatnie powstałe w systemie aukcyjnym OZE podlega uznaniu za koszt uzyskania przychodu w momencie jego ostatecznego ujawienia po zakończeniu okresu rozliczeniowego, zgodnie z przepisami ustawy o CIT.
Saldo Dodatnie, ustalone po zakończeniu trzyletniego okresu rozliczeniowego jako niezmienne rozliczenie sprzedaży energii elektrycznej, stanowi pośredni koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, będąc efektem działań zabezpieczających przyszłe przychody podatnika.
Saldo Dodatnie, nie rozliczone z Saldem Ujemnym, stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu zabezpieczenia źródła przychodu, rozpoznawany podatkowo po zakończeniu 3-letniego okresu rozliczeniowego.
Kwota Salda Dodatniego wynikająca z rozliczeń w aukcyjnym systemie wsparcia OZE, po zakończeniu trzyletniego okresu rozliczeniowego, stanowi koszt uzyskania przychodu w CIT, uznany w księgach rachunkowych jako zobowiązanie wobec Zarządcy Rozliczeń (B.), i kwalifikuje się jako koszt pośredni w rozumieniu ustawy o CIT.
Warunkiem zaliczenia wierzytelności do kosztów uzyskania przychodów jest jej wcześniejsze odpisanie jako nieściągalnej i uprzednie zarachowanie do przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a ustawy o CIT. Strata ze zbycia wierzytelności możne stanowić koszt podatkowy, jeśli wierzytelność była przychodem należnym.
Przenoszenie kosztów zużytej energii elektrycznej na najemców przez bank będący jej producentem, w ramach zawartych umów najmu, stanowi czynność sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i wiąże się z obowiązkiem zapłaty tego podatku.
Sprzedaż stacjonarna objęta ewidencjonowaniem na kasie fiskalnej nie wpływa na prawo do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej, o ile transakcje wysyłkowe spełniają warunki zwolnienia określone w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Drukarka fiskalna powinna być fizycznie zlokalizowana w każdym miejscu dokonywania sprzedaży przy użyciu automatycznych urządzeń sprzedażowych, a centralizacja kas fiskalnych w zdalnej siedzibie nie spełnia wymagań ustawowych dotyczących ich lokalizacji i zastosowania przy rejestrowaniu obrotu.
Nie spełniając warunku posiadania pełnych danych nabywcy, podatnik prowadzący sprzedaż internetową nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, ale może korzystać z zwolnienia podmiotowego, jeśli roczny obrót nie przekracza 20 000 zł.
Samochody demonstracyjne i służbowe, przeznaczone przed upływem 12 miesięcy wyłącznie na sprzedaż, nie wymagają ujęcia w ewidencji środków trwałych. Natomiast w przypadku ich użytkowania powyżej 12 miesięcy, konieczne jest ujęcie ich jako środki trwałe oraz dokonanie odpisów amortyzacyjnych począwszy od następnego miesiąca po ich ujawnieniu w ewidencji.
Podatnik, który zlikwidował działalność gospodarczą i następnie ją wznowił, kontynuuje byt prawnopodatkowy jako podmiot kontynuujący działalność, a nie rozpoczynający ją na nowo, przez co jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej od pierwszej sprzedaży, bez względu na zmianę profilu działalności.
Nabycie lokali mieszkalnych na licytacji komorniczej przez spółkę z o.o., z zamiarem ich dalszej odsprzedaży, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a przysądzenie własności wywołuje analogiczne skutki jak umowa sprzedaży, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC.
Przychód podatkowy w podatku CIT z tytułu energii elektrycznej oddanej do sieci przez prosumenta powstaje na koniec okresu rozliczeniowego określonego w umowie, a nie z datą otrzymania faktury od kontrahenta (art. 12 ust. 3c-3d ustawy o CIT).
Dla uzyskania zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym konieczne jest, by zapłata w całości wpływała bezgotówkowo na rachunek podatnika, co nie jest spełnione w modelach płatności obejmujących zaliczki oraz kompensaty z dostawcą.
Podatnik prowadzący stacjonarną placówkę gastronomiczną świadczący usługi związane z wyżywieniem, po przekroczeniu obrotu 20.000 zł, zobowiązany jest do stosowania kas rejestrujących, niezależnie od zwolnienia podmiotowego w podatku VAT.
Oddanie do sieci energii wyprodukowanej w użyczonej instalacji fotowoltaicznej nie jest odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT przez Gminę. Gmina nie ma prawa odliczenia VAT naliczonego od wydatków na inwestycję, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych VAT związanych z tym mieniem.
Mechanizm odwrotnego obciążenia w podatku VAT przy dostawie gazu i energii elektrycznej stosuje się automatycznie dla podmiotów wymienionych w art. 145e ust. 2 ustawy o VAT bez weryfikacji zużycia, zaś dla podmiotów niewymienionych wyłącznie przy spełnieniu ustawowych warunków, w tym niewielkiego własnego zużycia, nie wyłącznie na podstawie oświadczenia.
Opłata SUP związana z opakowaniami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych stanowi integralną część ceny dostarczanego towaru i jest włączana do podstawy opodatkowania; nie podlega wyodrębnieniu na paragonie fiskalnym.
Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług edukacyjnych (korepetycje), przy niespełnieniu przesłanek przekroczenia progu 20 000 zł obrotu i ewidencjonowaniu płatności bankowych, uprawnia do zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 oraz § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów.
Usługi masażu wykonywane osobiście przez osobę niewidomą z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, prowadzącą działalność gospodarczą, mogą być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, jeżeli spełnione są warunki zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 2024 r.
W sytuacji, gdy kontrahent producenta napojów oświadcza, że prowadzi wyłącznie sprzedaż hurtową, a nie detaliczną, wpis w KRS lub CEIDG nie stanowi wystarczającej przesłanki do naliczenia opłaty od środków spożywczych; liczy się faktycznie prowadzona działalność.