Przychody uzyskane po ukończeniu 65. roku życia, lecz przed wypłatą pierwszego świadczenia emerytalnego, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile podatnik nie otrzymywał emerytury w momencie ich uzyskania.
Wynagrodzenie i odprawa emerytalna otrzymane przez podatniczkę równocześnie z pierwszą emeryturą uprawniają do „ulgi dla pracujących seniorów”, gdyż warunek nieotrzymywania emerytury w momencie uzyskania przychodu ze stosunku pracy został spełniony.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Zastosowanie tzw. "ulgi dla pracujących seniorów" w zeznaniu PIT-37 jest uzasadnione, jeśli przychody ze stosunku pracy zostały uzyskane przed pierwszą wypłatą emerytury, a podatnik spełnia pozostałe ustawowe warunki zwolnienia.
Podatnik, który po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje przychody ze stosunku pracy i nie otrzymuje emerytury w momencie otrzymania tych przychodów, ma prawo do zastosowania ulgi dla seniora na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również poprzez korektę rocznego zeznania podatkowego.
Przychody otrzymane po osiągnięciu 65 lat mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego dla seniorów, pod warunkiem nieskorzystania z emerytury, natomiast zaliczki podatkowe nie podlegają zwolnieniu, jeśli przychód dotyczący działalności gospodarczej przypada przed ukończeniem wieku kwalifikującego.
Przychody ze stosunku pracy, w tym odprawa emerytalna, uzyskane przez osobę po osiągnięciu wieku emerytalnego, ale przed otrzymaniem świadczenia emerytalnego, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, o ile podatnik spełnia warunki związane z ubezpieczeniami społecznymi i nie otrzymuje jeszcze emerytury.
Obowiązki płatnika w związku z dofinansowaniem z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zagranicznej wycieczki integracyjnej dla pracowników, emerytów i rencistów.
Możliwość zakwalifikowania w zeznaniu rocznym PIT-37 odprawy emerytalnej, jako przychodu do którego stosuje się zwolnienie od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Obowiązki płatnika – wykorzystywanie samochodów służbowych do celów prywatnych.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do przychodu uzyskanego w związku z wypłatą pracownikom ekwiwalentu za używanie własnej odzieży jako odzieży roboczej oraz ekwiwalent za pranie odzieży roboczej.
Obowiązki płatnika związane z wypłatą ekwiwalentu pieniężnego przeznaczonego na organizację stanowiska pracy w związku z wykonywaniem stałej pracy zdalnej przez pracowników.
Wypłata ekwiwalentu pieniężnego odpowiadająca poniesionym przez pracownika wydatkom w związku z zakupem mebli biurowych oraz wykorzystaniem jego mebli do celów pracy zdalnej.
Obowiązki płatnika w związku z możliwością zastosowania „ulgi dla pracujących seniorów”.
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą zryczałtowanego ekwiwalentu na pokrycie kosztów dostosowania miejsca zamieszkania do świadczenia pracy zdalnej i zakupu materiałów potrzebnych do jej wykonywania.
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą pracownikom ekwiwalentu z tytułu zwrotu kosztów poniesionych na zakup sprzętu niezbędnego do pracy zdalnej.
Obowiązki płatnika: - w związku ze zwrotem kosztów zakupu krzesła biurowego osobom wykonującym telepracę i osobom pracującym zdalnie incydentalnie; - w związku ze zwrotem kosztów zakupu krzesła biurowego pracownikom pracującym zdalnie w okresie stanu zagrożenia epidemicznego
W zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłaceniem pracownikom świadczeń pieniężnych.
Świadczenie pieniężne przyznane przez Wnioskodawcę w formie ryczałtu za zwiększone koszty prądu i wody oraz koszty organizacyjne, tj. koszty dostępu do Internetu, zakupu sprzętu elektronicznego (monitora), zakupu mebli (biurka i fotela) pracownikom świadczącym pracę zdalną, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym
Dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników zatrudnianych przez Urząd Gminy. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, mianowicie gminnego komisarza spisowego, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności