Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Usługi wynikające z instrumentu finansowego opartego na umowie vPPA zwolnione są z podatku VAT, jednak nie są klasyfikowane jako transakcje pomocnicze, tym samym powinny być uwzględnione przy kalkulacji proporcji VAT Wnioskodawcy.
W przypadku gdy instalacje odnawialnych źródeł energii są wykorzystywane do odpłatnej dostawy energii, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego o ile wydatki te są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w budynku szkolnym, gdyż wydatki te nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a obliczony prewspółczynnik wykorzystywania inwestycji w działalności opodatkowanej nie przekracza 2%.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT, bez prawa do zwolnienia, z możliwością stosowania prewspółczynnika metrażowego do obliczenia odliczenia VAT od inwestycji w infrastrukturę wodociągową.
Podatkowi VAT podlega odpłatna dostawa energii elektrycznej przez Szpital jako prosumenta energii odnawialnej, co uzasadnia możliwość częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi proporcjonalnie do udziału czynności opodatkowanych w całkowitym obrocie, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Szpital, jako czynny podatnik VAT, przywołując art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, może uznać współczynnik odliczeń VAT za równy 0%, pozbawiając się prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego dla budynku 2 z mieszaną działalnością. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego dla budynku 1 wynika z prowadzenia tam działalności jedynie zwolnionej z VAT.
Gmina jest uprawniona do częściowego odliczenia VAT z faktur związanych z montażem instalacji fotowoltaicznej, będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i prosumentem energii odnawialnej, jako że energia wprowadzana do sieci stanowi dostawę opodatkowaną. Natomiast wydatki niezwiązane z czynnościami opodatkowanymi nie pozwalają na odliczenie VAT.
Dostawa energii cieplnej z pomp ciepła oraz refakturowanie energii od PEC stanowią świadczenia odrębne i podlegają opodatkowaniu VAT. W przypadku braku możliwości bezpośredniego przypisania kosztów do opodatkowanej lub zwolnionej działalności, stosuje się proporcję odliczenia VAT, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
Transakcje hedgingowe typu commodity swap, w przypadku dodatnich różnic, podlegają opodatkowaniu w miejscu siedziby kontrahenta usługobiorcy. Natomiast w przypadku ujemnych różnic i Opłaty rocznej Spółka powinna rozpoznać VAT jako import usług, o ile zostaną spełnione wymogi dotyczące zwolnienia. Rozliczenia te nie mogą być traktowane jako pomocnicze dla ustalenia proporcji w VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją świetlicy, gdyż projekt nie służy bezpośrednio czynnościom opodatkowanym. Wydatki nie mogą być jednoznacznie przypisane do działalności gospodarczej, a obliczona proporcja w ujęciu art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wynosi 0%.
Skutki podatkowe w zakresie usług związanych z zabezpieczeniem zmian cen energii elektrycznej.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynków użyteczności publicznej (w tym montaż paneli fotowoltaicznych).
Uznanie wprowadzenia wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej do sieci elektroenergetycznej za czynność opodatkowaną podatkiem VAT, obowiązek wystawienia faktury VAT oraz prawo do odliczenia podatku VAT.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem i montażem instalacji fotowoltaicznych na budynku przedszkola przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach projektu.
Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku do przekroczenia kwoty sprzedaży z tytułu wynajmu pomieszczeń i nieruchomości w niektórych z należących do SPZZOZ obiektów oraz dostawy energii elektrycznej do momentu przekroczenia 200.000 zł limitu sprzedaży z tego tytułu w roku podatkowym.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.
Opodatkowanie dostaw i refakturowania energii cieplnej, alokacja podatku na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, sposób ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, obowiązek dokonania korekty po zakończeniu każdego z lat podatkowych stosowania korekty.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Brak możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania.
Brak wliczenia do obrotu przy wyliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, obrotu z tytułu sprzedaży Budynku.