Ulga prorodzinna przysługuje samotnie wychowującej matce pełnoletniego studenta, mimo jego dochodów z nieopodatkowanego żołdu wojskowego, o ile zachowany jest obowiązek alimentacyjny oraz faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi nie przysługuje ulga prorodzinna na rzecz pełnoletniego dziecka, które przekroczyło ustawowy limit dochodów, oraz niepełnoletniego dziecka, jeżeli łączne dochody podatnika i małżonka przekroczyły 112 000 zł, nawet przy spełnieniu pozostałych warunków ulgi.
Podatniczka, jako osoba faktycznie samotnie wychowująca dzieci, spełnia przesłanki preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca. Może ona korzystać z ulgi prorodzinnej na młodsze dziecko, chyba że jej dochody przekroczą 112 000 zł, a na pełnoletnie dziecko ulga nie przysługuje, gdy jego dochody przekraczają limit określony ustawą.
Podatnik wykonujący faktyczną władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia kryteriów związanych z wykonywaniem pieczy nad dziećmi.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską i u którego dziecko ma stałe miejsce zamieszkania, ma wyłączne prawo do ulgi prorodzinnej na małoletnie dzieci, mimo formalnie wspólnej władzy rodzicielskiej z innym rodzicem.
W przypadku braku formalnego porozumienia między rodzicami i orzeczenia o opiece naprzemiennej, ulgę prorodzinną w pełnej wysokości może odliczyć rodzic, u którego dzieci mają miejsce zamieszkania, zgodnie z definicją z Kodeksu cywilnego.
Matka, jako osoba wykonująca wyłączną władzę rodzicielską nad dziećmi, ma prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej za 2025 rok. Jednakże, brak rozwodu wyklucza możliwość rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
Jeżeli jeden z rodziców, mimo formalnego posiadania władzy rodzicielskiej, nie wykonuje faktycznie pieczy nad dzieckiem, drugi rodzic, sprawujący faktyczną opiekę, jest uprawniony do samodzielnego odliczenia ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnym zakresie, nawet w sytuacji, gdy władza ta formalnie przysługuje także drugiemu rodzicowi, lecz nie jest przez niego faktycznie wykonywana.
Osoba, która faktycznie samotnie i w przeważającej części wychowuje dziecko, może skorzystać z ulgi dla samotnych rodziców zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy PIT, nawet gdy drugi rodzic płaci alimenty, ale nie uczestniczy w procesie wychowawczym.
Jeżeli rodzice po rozwodzie nie porozumieli się co do podziału ulgi prorodzinnej, a dzieci mają stałe miejsce zamieszkania u jednego z rodziców, wyłączne prawo do odliczenia ulgi przysługuje temu rodzicowi, u którego dzieci zamieszkują, zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Brak orzeczonej pieczy naprzemiennej oraz faktyczne zamieszkanie dzieci u jednego z rodziców wyklucza możliwość skorzystania przez drugiego rodzica z ulgi prorodzinnej, mimo aktywnego uczestnictwa w wychowaniu i współdzielenia obowiązków rodzicielskich.
W przypadku gdy rodzic formalnie posiada władzę rodzicielską, ale jej nie wykonuje, nie przysługuje mu prawo do ulgi prorodzinnej. Ulga w pełnej wysokości przypada rodzicowi, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską, zapewniając dziecku opiekę i zaspokajając jego potrzeby.
Status osoby samotnie wychowującej dzieci, przewidziany w art. 6 ust. 4c ustawy o PIT, nie przysługuje rodzicom sprawującym naprzemiennie opiekę nad dziećmi. Prawo do ulgi prorodzinnej można dzielić proporcjonalnie, jeśli oboje rodzice faktycznie wykonują władzę rodzicielską.
Podatnik nie ma prawa do ulgi prorodzinnej bez limitu dochodowego, jeżeli jego dziecko nie posiada formalnego orzeczenia o niepełnosprawności wydanego na podstawie odrębnych przepisów przed ukończeniem 16 roku życia, zgodnie z art. 27f ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku braku porozumienia rodziców co do podziału ulgi prorodzinnej, a faktycznego zamieszkania dzieci przy jednym z rodziców, podmiot ten uprawniony jest do pełnego odliczenia ulgi, przy założeniu aktywnego wykonywania władzy rodzicielskiej.
Osoby wykonujące obowiązek alimentacyjny wobec pełnoletniego dziecka niepełnosprawnego, które otrzymuje zasiłek pielęgnacyjny, są uprawnione do odliczenia ulgi prorodzinnej zgodnie z art. 27f ustawy o PIT, przy założeniu, że spełnione są wszystkie przewidziane w ustawie warunki.
Podatnikowi, którego starsze dziecko pełnoletnie uzyskało w roku podatkowym dochody przekraczające wyznaczone limity, nie przysługuje ulga prorodzinna również na młodsze dziecko, jeśli łączny dochód małżonków przekroczył 112 000 zł.
Podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dziecko pełnoletnie pod warunkiem, że dochód tego dziecka po uzyskaniu pełnoletności nie przekroczył ustawowego limitu, niezależnie od dochodów uzyskanych przed pełnoletnością. Limit dochodów rodziców nie ma zastosowania.
Podatnik, u którego małoletnie dziecko stale zamieszkuje, jest uprawniony do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej (art. 27f PDOF), gdy faktycznie wykonuje władzę rodzicielską, nawet przy braku pieczy naprzemiennej i porozumienia z drugim rodzicem.
Podatnicy wychowujący dziecko uznane za niepełnosprawne, mogą dokonać korekty zeznania podatkowego oraz skorzystać z ulgi prorodzinnej, mimo przekroczenia limitu dochodów 112 000 zł, jeśli niepełnosprawność datuje się na rok podatkowy objęty ulgą, niezależnie od daty wydania orzeczenia.
Dla prawidłowego określenia zobowiązań podatkowych, kluczowe jest przestrzeganie precyzyjnej klasyfikacji przedmiotów podlegających opodatkowaniu. Organy podatkowe winny dokonywać analizy zgodnej z literą ustawy oraz aktualną praktyką interpretacyjną.
Podatnikowi przysługuje ulga prorodzinna na niepełnosprawne dziecko bez względu na uzyskane dochody, jeśli orzeczenie wskazuje, że niepełnosprawność datuje się od urodzenia.