Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Odpłatne udostępnienie nieruchomości przez gminę i wprowadzanie energii elektrycznej do sieci stanowią działalność gospodarczą podlegającą VAT, a gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT na podstawie prewspółczynnika. (Art. 15, art. 86 ustawy o VAT)
Centrum nie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu, lecz jedynie częściowe odliczenie na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy o VAT oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 roku.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika VAT opartego na ilości dostarczonej wody i odprowadzanych ścieków, co lepiej odpowiada specyfice jej działalności niż metoda wskazana w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Gmina ma również prawo do korekt deklaracji podatkowych za przeszłe okresy, z uwzględnieniem przepisów o przedawnieniu.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT związane jest z proporcjonalnym przypisaniem wydatków zgodnie ze specyfiką działalności pojedynczych jednostek organizacyjnych; prewspółczynnik Zakładu nie wystarcza do ujęcia kosztów całej inwestycji, uwzględniając specyficzność działań PSZOK.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu budowy PSZOK, ale może odliczyć VAT proporcjonalnie do część wykorzystanej do działalności opodatkowanej; dotacja unijna przeznaczona na inwestycję nie wpływa na cenę usług i nie podlega opodatkowaniu VAT.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług dostarczania wody odbiorcom zewnętrznym stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, podczas gdy dostawy wody na rzecz jednostek organizacyjnych gminy nie podlegają opodatkowaniu. JST ma prawo do zastosowania własnego, reprezentatywnego sposobu określenia proporcji odliczenia VAT, opierającego się na miernikach zużycia wody.
Odliczenie podatku naliczonego od wydatków związanych z organizacją działań statutowych jest możliwe, o ile te wydatki wykazują związek bezpośredni lub pośredni z działalnością opodatkowaną podatnika, a w sytuacjach mieszanych stosuje się odpowiednie proporcyjne metody odliczenia.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od inwestycji wodno-kanalizacyjnych współfinansowanych z programu "Polski Ład" przy zastosowaniu prewspółczynnika, o ile wydatki te są związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą i nie zachodzą przesłanki negatywne przewidziane w ustawie o VAT.
Podmiotowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w zakresie czynności opodatkowanych VAT. Jednakże, przy proporcji wydatków poniżej 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, podmiot może przyjąć, że proporcja wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń.
Odpłatne świadczenie przez JST usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. JST ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego, który najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności.
Dofinansowanie z Funduszu Polski Ład nie stanowi przeszkody dla odliczenia VAT z faktur zakupowych. Prawo do odliczenia przysługuje Gminie, gdy towary i usługi są wykorzystywane do celów opodatkowanych, a brak jest przesłanek negatywnych uniemożliwiających to odliczenie.
Gmina, w zakresie ponoszenia wydatków inwestycyjnych na Rozbudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, montaż Biletomatów oraz Kartę Miejską, jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, pod warunkiem, że wydatki te będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej. Natomiast dla inwestycji mieszanych, takich jak Wiaty Przystankowe, Gmina powinna stosować
Aport Działek A do spółki przez Miasto podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, jako że działki te są klasyfikowane jako tereny budowlane, a dotychczasowe wykorzystanie wyklucza zwolnienie. Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego proporcjonalnie, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji I oraz zakupionego sprzętu nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, i jako takie podlega opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, Gmina ma prawo do jednorazowej korekty VAT naliczonego przy wniesieniu aportu, zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych poprzez zastosowanie prewspółczynnika opartego na ilości dostarczonej wody w ramach transakcji zewnętrznych VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż taki sposób bardziej odpowiada specyfice jej działalności wodociągowej.
W przypadku inwestycji wykorzystywanych do działalności mieszanej, rozliczenie podatku VAT naliczonego wymaga najpierw zastosowania prewspółczynnika, a następnie współczynnika struktury sprzedaży, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje gminie w zakresie inwestycji finansowanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych; pełne odliczenie możliwe jest dla inwestycji związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną, natomiast odliczenie proporcjonalne dla inwestycji związanych z działalnością mieszaną, bez względu na źródło finansowania, pod warunkiem
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję za pomocą prewspółczynnika i proporcji sprzedaży, zgodnie z art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, pod warunkiem braku przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur związanych z wydatkami mieszanymi stosując sposób określania proporcji precyzowany w art. 86 ust. 2a ustawy oraz zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w związku z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Pomoc finansowa przyznana gminie na realizację infrastruktury kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a usługi wykonania przyłączy są opodatkowane według właściwej stawki VAT. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT stosując prewspółczynnik wyliczony dla jej jednostki organizacyjnej, jaką jest zakład budżetowy.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego za pomocą preproporcji oraz proporcji sprzedaży, w kontekście wydatków związanych z zadaniami realizowanymi w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, zwolnionej oraz poza zakresem VAT.