Diety wypłacone radnym w styczniu 2026 r. za grudzień 2025 r. stanowią przychód roku 2026, zgodnie z zasadą kasową z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., przyjętą przez organ podatkowy w interpretacji indywidualnej.
Podatnik, dokonując kalkulacji maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PDOF, powinien ujmować wydatki inwestycyjne w momencie ich faktycznego poniesienia (kasowo), zważywszy na ścisłą wykładnię zwolnień podatkowych oraz istniejące orzecznictwo.
Momentem poniesienia wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną jest faktyczna zapłata, określona według metody kasowej, z wyjątkiem zaliczek, które uznaje się za poniesione w momencie, gdy staną się należne dostawcy.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Podatnik nie jest bezwzględnie zobowiązany do stosowania metod cen transferowych określonych w art. 11d ustawy o CIT przy przypisaniu dochodu zagranicznemu zakładowi. Podatnik musi przygotować odrębne dokumentacje cen transferowych obejmujące pełne lata obrotowe dla każdej z grup kapitałowych, do których należał, pomimo przynależności tylko w części danego roku.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować alternatywne metody określenia proporcji w celu obliczenia prewspółczynnika VAT, takie jak metoda godzinowa, jeśli wykazują one bardziej precyzyjne przyporządkowanie kosztów do działalności gospodarczej niż metoda wskazana w rozporządzeniu.
Zwrotne koszty kwalifikowane na nowe inwestycje, które uzależniają prawo do zwolnienia podatkowego, muszą zostać faktycznie poniesione i ujawnione jako środki trwałe w ewidencji. Zwolnienie może być realizowane od momentu generowania dochodów z działalności powstałej na podstawie tych inwestycji, a nie wyłącznie na etapie ponoszenia kosztów.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur związanych z wydatkami mieszanymi stosując sposób określania proporcji precyzowany w art. 86 ust. 2a ustawy oraz zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w związku z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Uznanie za czynności opodatkowane usług dostarczania wody oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących metodą ilościową.
Przedstawiona metodyka kalkulacji dochodu podlegającego pod zwolnienie oraz sposób wykorzystania limitów zwolnienia na podstawie DoW1 i DoW2 jest prawidłowa.
Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na tzw. cash contribution.
Opodatkowanie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców wewnętrznych i zewnętrznych, prawo do odliczenia podatku przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego.
Prawo do stosowania prewspółczynnika metrażowego do odliczeń podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki mieszane ponoszone w ramach realizacji inwestycji.
Czy prawidłowe jest stanowisko, że dla potrzeb skalkulowania limitu odliczenia podatku zapłaconego w USA należy zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o CIT ustalić proporcję kwoty Przychodu Uzyskanego od Kontrahentów Amerykańskich w danym roku podatkowym do kwoty Dochodu Całkowitego, a następnie zastosować (pomnożyć) tak ustaloną proporcję do kwoty Podatku od Dochodu Całkowitego?
Dotyczy ustalenia, czy prawidłowe jest podejście Spółki, zgodnie z którym ustalając kwalifikowany dochód uwzględniony w cenie sprzedaży produktu Spółka powinna zastosować metody weryfikacji cen transferowych wskazanych w art. 11d ustawy o CIT i Rozporządzeniu TP.
1. Czy w świetle art. 60 ust. 1 ustawy nowelizującej Metoda odliczenia, którą Wnioskodawca planuje stosować przy odliczeniu Wydatków ponad Limit, jest prawidłowa? 2. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów Wydatki ponad Limit z zastosowaniem metody FIFO? 3. Czy w sytuacji, jeśli Wnioskodawca rozpozna w kosztach uzyskania przychodów Wydatki ponad Limit na podstawie
Ustalenie, czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca w wyniku przekształcenia stanie się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, przychody z tytułu Nadwykonań powinny być przez Wnioskodawcę rozpoznawane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w momencie otrzymania płatności za nie od NFZ (na zasadzie kasowej).
Zastosowanie prewspółczynnika opartego na wielkości przychodów z działalności gospodarczej powiększonych o otrzymane przychody z innej działalności w zakresie dostarczania wody.
Ustalenie limitu odliczenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o CIT, dla podatku u źródła zapłaconego za granicą poprzez ustalenie proporcji kwoty Przychodu Osiągniętego w Indiach w danym roku podatkowym do kwoty Dochodu Całkowitego, a następnie odniesienie tak ustalonej proporcji do kwoty Podatku od Dochodu Całkowitego.
Dostarczania wody i odprowadzania ścieków do/od Odbiorców zewnętrznych, braku obowiązku naliczania podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostarczania wody i odprowadzania ścieków do/od Odbiorców wewnętrznych oraz prawa do odliczenia części podatku naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną przy zastosowaniu opisanego klucza odliczenia.
Prawo do korzystania z metody kasowej i składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne.
Czy momentem poniesienia wydatków, o których mowa w § 8 Rozporządzenia WNI, kwalifikujących się do objęcia pomocą w postaci zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP, będzie (zgodnie z metodą kasową) moment zapłaty tych kosztów? Czy wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach płatności częściowych, na zakup lub wytworzenie środków trwałych, spełniające warunki określone