Proporcjonalna alokacja kosztów pośrednich na podstawie art. 15 ust. 2-2b uCIT nie ma zastosowania do dywidend opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zwolnionych bądź nie z opodatkowania, niezależnie od lokalizacji siedziby spółek dywidendotwórczych.
Otrzymując dywidendy od spółek zależnych, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy CIT, podatnik nie jest zobowiązany do proporcjonalnego przypisywania kosztów pośrednich do tych przychodów zgodnie z art. 15 ust. 2-2b ustawy CIT, gdyż przychody te nie wiążą się z poniesieniem kosztów bezpośrednich.
Czynsz za dzierżawę gruntu, na którym powstaje środek trwały, powinien zwiększać wartość początkową tego środka trwałego do momentu jego oddania do używania i być amortyzowany, nie zaś potrącalny jako koszt pośredni, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wydatki poniesione na remont, przebudowę i budowę trwałych dróg publicznych, które stanowią inwestycję wspierającą działalność gospodarczą podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, pod warunkiem udokumentowania ich związku z realizowaną inwestycją oraz traktowania ich jako wydatki definitywne i właściwie udokumentowane
Wydatki poniesione przez spółkę na modernizację infrastruktury drogowej jako integralny element realizowanej inwestycji niedrogowej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przyszłymi przychodami spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Koszty ponoszone przez spółkę w formie zwrotów wydatków na usługi psychologiczne pracowników i współpracowników można uznać za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT, gdzie zwroty pracowników stanowią koszty bezpośrednie, a zwroty współpracowników – pośrednie.
Wynagrodzenie z projektów Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, finansowane ze środków unijnych, jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych według art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy. Jeśli finansowanie dotyczy dotacji celowej z budżetu państwa, zwolnienie nie obowiązuje, zgodnie z art. 21 ust. 36.
Koszty związane z partycypacją w inwestycji drogowej, poniesione przez podatnika jako wydatki pośrednie, kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodów w dacie formalnego przekazania inwestycji na rzecz organu publicznego, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
Wydatki na prowizje pośredników nieruchomości są traktowane jako koszty pośrednie uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, co oznacza ich potrącalność podatkową w momencie poniesienia, nie zaś z momentem powiązanym bezpośrednio ze zrealizowanym przychodem ze sprzedaży lokali. W przypadku prowizji brak jest bezpośredniego związku z konkretnym przychodem, co wyklucza ich traktowanie
Składka na Deweloperski Fundusz Gwarancyjny stanowi koszt bezpośrednio związany z przychodami uzyskiwanymi przez dewelopera, w związku z czym winna być ujmowana jako koszt uzyskania przychodów zgodnie z zasadami potrącalności sprzyjającymi kosztom bezpośrednim, zgodnie z art. 15 ust. 4, 4b, 4c updop.
Pośrednie koszty uzyskania przychodów związane z działalnością zwolnioną z podatku, prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu, powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w momencie uzyskania pierwszego przychodu z tej działalności, zgodnie z art. 15 Ustawy CIT.
Dzia42alno5b07 w zakresie tworzenia oraz rozwijania oprogramowania, oparta na tw42rczo5b07 i nieprzewidywalno5b07, prowadzona przez Wnioskodawc1, spe42nia definicj1 dzia42alno5b07 badawczo-rozwojowej, kwalifikuj05cej dochody z takiej dzia42alno5b07 do preferencyjnego opodatkowania 5% stawk51, jako dochody z kwalifikowanych praw w42asno5b07 intelektualnej, zgodnie z art. 24d ustawy o CIT.
Dochody z autorskiego prawa majątkowego do programu komputerowego mogą korzystać z preferencyjnego opodatkowania IP BOX, natomiast dochody z urządzeń peryferyjnych nie podlegają temu opodatkowaniu. Koszty ujęte w lit. „a” wskaźnika nexus muszą odzwierciedlać wydatki bezpośrednio związane z działalnością B+R podatnika.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związaną z kosztami przebudowy drogi, jeżeli inwestycja ta jest bezpośrednio związana z jego czynnościami opodatkowanymi, pod warunkiem, że inne przesłanki określone w art. 88 ustawy nie znajdą zastosowania.
Ustalenie, czy wydatki wymienione we wniosku są kosztami bezpośrednimi w myśl art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży lokali, miejsc postojowych, powierzchni przynależnych czyli w dniu przeniesienia prawa własności na nabywcę w postaci aktu notarialnego.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na naukę języka angielskiego.
Ustalenie, czy wydatki poniesione na nabycie gruntów na mocy zawartej Umowy przeniesienia stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie przekazania gruntów wraz z wybudowaną na nich Nową drogą.
Moment poniesienia kosztów realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego.
Moment ujęcia w kosztach uzyskania przychodu zasądzonych wyrokiem opłat z tytułu zaległego czynszu i odsetek.
Opodatkowanie dochodów pochodzących z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.
Skutki podatkowe związane z połączeniem spółek dokonanym metodą łączenia udziałów bez zamykania ksiąg rachunkowych.
Wydatki poniesione na zakup Nieruchomości Drogowej można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz rozpoznanie momentu jako koszty bezpośrednie.
Wydatki poniesione na Inwestycję drogową, stanowiące dla Spółki koszt uzyskania przychodów rozpoznawany w dacie nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej na rzecz Gminy.