Jednostka samorządu terytorialnego, nabywająca składniki majątku w celu dzierżawy w ramach umowy cywilnoprawnej, posiada prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, pod warunkiem że czynności te są związane z działalnością opodatkowaną, a określenie czynszu dzierżawnego zgodnie z rynkowymi stawkami amortyzacyjnymi nie narusza zasad podatkowych.
Pre-współczynnik metrażowy może być stosowany przez gminę do odliczania VAT od inwestycji kanalizacyjnych, gdy precyzyjnie odzwierciedla proces zużycia infrastruktury i rzeczywisty zakres czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT. Rozporządzenie nie wyklucza stosowania innych, bardziej adekwatnych metod.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Odpłatne udostępnienie nieruchomości gminnych na rzecz MOSiR w ramach dzierżawy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT; Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdyż wydatki służą czynnościom opodatkowanym.
Odpłatna dzierżawa majątku infrastrukturalnego przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Odpłatne świadczenie przez JST usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. JST ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego, który najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, gdy czynności te są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nie przysługuje natomiast prawo do odliczenia VAT związanego z budową oczyszczalni ścieków przy szkołach, gdyż są przeznaczone do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Świadczenie odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody przez Gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Wykorzystanie infrastruktury do dostaw wody dla odbiorców wewnętrznych nie obliguje do naliczania podatku. Gmina posiada prawo do odliczenia VAT naliczonego, stosując proporcję metrażową od zużycia wody.
Opłaty pobierane przez Gminę za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych, w kontekście zadań publicznych, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dokumentacja takich czynności nie wymaga wystawiania faktur VAT.
Brak stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej przez A. GmbH & Co. KG w Polsce oraz uznanie wnoszonych składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wyłącza transakcję z opodatkowania VAT.
Przychody uzyskiwane przez podatnika z działalności sklasyfikowanej pod PKWiU 63.11.19.0, niebędącej usługami przetwarzania danych, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem według stawki 8,5%, o ile spełnione są wszystkie warunki przewidziane ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pomoc finansowa przyznana gminie w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie jest bezpośrednio związana z ceną świadczonych przez gminę usług. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT dla projektów kanalizacyjnych przy zastosowaniu adekwatnego prewspółczynnika.
Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami inwestycyjnymi ponoszonymi na budowę oczyszczalni ścieków i infrastruktury, jeżeli całość tych środków trwałych jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, a wynajmowane nieruchomości są przedmiotem umowy dzierżawy opodatkowanej VAT.
Dotacja otrzymana na przebudowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie zwiększa podstawy opodatkowania VAT, gdyż brak jest bezpośredniego związku z ceną usług. W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, zastosowanie znajduje prewspółczynnik, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ze względu na mieszane wykorzystanie wydatków.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na budowę kanalizacji deszczowej i dróg wewnętrznych, gdy inwestycje te, będące zadaniami własnymi, nie są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi.
Brak możliwości uznania Inwestycji (mającej na celu rozbudowę i modernizację Magazynu) za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej i tym samym jest brak możliwości zastosowania wyłączenia z wyliczania nadwyżki kosztów finansowania dłużnego spełniających warunki wskazane w art. 15c ust. 8 ustawy o CIT.
Opodatkowanie podatkiem VAT odpłatnego wydzierżawienia infrastruktury oraz prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Zadania.
Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenia na rzecz Odbiorców zewnętrznych odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody, brak obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostaw wody na rzecz Odbiorców wewnętrznych, prawo do odliczenia części podatku naliczonego od wydatków bieżących i inwestycyjnych dotyczących infrastruktury wodociągowej.
Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenia na rzecz Odbiorców zewnętrznych odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody, brak obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostaw wody na rzecz Odbiorców wewnętrznych, prawo do odliczenia części podatku naliczonego od wydatków bieżących i inwestycyjnych dotyczących infrastruktury wodociągowej.
Opodatkowanie odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, świadczonych na rzecz Odbiorców zewnętrznych, oraz prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od Wydatków związanych z infrastrukturą wodociągową i infrastrukturą kanalizacyjną.
Czy przy kwalifikacji przysługującego Spółce zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, w ramach uzyskanej DoW 1 i DoW 2, Spółka może/będzie mogła zaliczyć do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, o których mowa w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI, wymienione w stanie faktycznym nakłady na budowę nowego Magazynu oraz modernizację Hali.
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na Infrastrukturę, która powstanie w ramach Inwestycji.
Uznanie odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody na rzecz Odbiorców zewnętrznych za działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku, - brak obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostaw wody na rzecz Odbiorców wewnętrznych, - prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur
Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenia na rzecz Odbiorców zewnętrznych odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody, brak obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostaw wody na rzecz Odbiorców wewnętrznych, prawo do odliczenia części podatku naliczonego od wydatków bieżących i inwestycyjnych dotyczących infrastruktury wodociągowej.