Dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania dywidendy za rok 2025, w tym ramach estońskiego CIT, decydujące jest spełnienie kryteriów małego podatnika w roku podjęcia uchwały o podziale zysku; okoliczność, że zysk pochodzi z roku, w którym spółka rozpoczęła działalność, pozostaje bez znaczenia dla stawki podatkowej.
Dochody z odpłatnego zbycia akcji nabytych przed 1 stycznia 2004 roku w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, niepodlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o PIT oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej. Wnioskodawczyni ma prawo do stwierdzenia nadpłaty podatku.
Przychody z dywidend oraz dochody ze zbycia akcji uzyskane przez fundację rodzinną ustaną zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, o ile fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony przez odpowiednie przepisy. Fundacja rodzinna zachowuje zwolnienie podatkowe, prowadząc działalność w granicach ustawowych.
Wyodrębnienie zysków do celów zastosowania art. 30a ust. 19 ustawy PIT wymaga umieszczenia ich w sprawozdaniu finansowym. Samo wyodrębnienie w księgach rachunkowych jest niewystarczające do skorzystania z odliczenia podatku od dywidendy.
Proporcjonalna alokacja kosztów pośrednich na podstawie art. 15 ust. 2-2b uCIT nie ma zastosowania do dywidend opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zwolnionych bądź nie z opodatkowania, niezależnie od lokalizacji siedziby spółek dywidendotwórczych.
Stosowanie stawki 5% podatku u źródła na podstawie art. 10 ust. 2 lit. a UPO z Francją wymaga, aby rzeczywisty beneficjent dywidendy rozporządzał bezpośrednio co najmniej 10% kapitału w spółce wypłacającej dywidendę.
Podmiot wypłacający dywidendę może zastosować zwolnienie zryczałtowanego podatku u źródła od osób prawnych, przy uwzględnieniu rzeczywistego właściciela należności w ramach koncepcji look-through approach, jeśli dywidenda jest przekazywana zgodnie z formalnym mechanizmem prawnym i spełnia wymogi art. 22 ust. 4-6 ustawy o CIT.
Opodatkowanie dywidend uzyskiwanych przez polskiego rezydenta od szwajcarskich spółek powinno uwzględniać krajowy podatek niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy czym odliczenia zagranicznego podatku mogą obejmować jedynie stawkę ustaloną w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Przekazanie udziałów w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych do fundacji rodzinnej będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast przychody z tych udziałów będą opodatkowane stawką 25%, ponieważ EZIG nie spełnia kryteriów podmiotu zbliżonego do spółki podlegającej podatek dochodowy od osób prawnych.
Przychody z dywidend, w tym zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, winny być uwzględniane w całkowitych przychodach do limitów kosztów finansowania dłużnego w zgodzie z art. 15c ust. 1 i 4 CIT.
Program w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT jest uznawany za program motywacyjny, gdzie przychód powstaje przy zbyciu akcji, a nie ich nabyciu. Automatyczna reinwestycja dywidend stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w momencie dystrybucji, co należy uwzględnić przy rozliczeniu podatkowym.
Przychody ze zbycia udziałów w spółkach zależnych powinny być uwzględniane przy kalkulacji "Proporcji" odliczenia VAT, jako integralne z działalności gospodarczej, zaś uzyskiwane dywidendy z tychże spółek nie wprowadzają konieczności uwzględniania ich w kalkulacji, z uwagi na ich charakter jako działania niemającego oddzielnego celu gospodarczego.
Przepis art. 30a ust. 9 ustawy o PIT pozwala na odliczenie od podatku należnego w Polsce, podatku zapłaconego za granicą do wartości 19% uzyskanych dywidend, co nie jest ograniczone zapisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Spółka B jest uprawniona do zastosowania zwolnienia z poboru podatku u źródła na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT przy wypłacie dywidendy, stosując zasadę look-through approach, z uwagi na status spółki S jako beneficjenta rzeczywistego, pod warunkiem spełniania wszelkich wymogów formalno-prawnych."}json важаbstantial_eploral_pulse_truth_p '# response ```json { echeppoteco # occurred_beligerence
Polska spółka z o.o. ma prawo, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od dywidend dla swoich udziałowców będących polskimi rezydentami podatkowymi, przy założeniu posiadania przez nich odpowiedniego udziału i rezydencji. Zastrzeżono obowiązek uzyskania od wspólników pisemnego oświadczenia, zgodnie z art. 26 ust. 1f ustawy o CIT.
Przychody z dywidend zwolnione z CIT, zgodnie z art. 20 ust. 3 Ustawy CIT lub umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie wymagają alokacji pośrednich kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 2-2b Ustawy CIT, z uwagi na ich pasywny charakter niewiążący się z kosztami podatnika.
Oświadczenie WH-OSC nie pozwala na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła dla dywidendy, jeżeli nieprawidłowo zidentyfikowano beneficjenta wypłacanych odsetek w ramach cash poolingu i przekroczono próg 2 000 000 zł.
Konwersja wierzytelności z tytułu niewypłaconych dywidend na udziały spółki z o.o. nie stanowi przychodu z tytułu dywidend, co zwalnia spółkę z obowiązków płatnika podatku zryczałtowanego, natomiast wierzytelności te nie mogą być uwzględnione jako koszt uzyskania przychodu z uwagi na brak faktycznego wydatku.
Dochody z tytułu dywidend uzyskane przez gminę z posiadania udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowią dochody z majątku gminy, które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.
Nieodpłatne przyznanie warunkowego prawa do otrzymania akcji w przyszłości oraz samo nabycie akcji nie generuje przychodu podatkowego. Obowiązek podatkowy powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji lub otrzymania dywidendy, co klasyfikuje się jako przychody z kapitałów pieniężnych.
Polski rezydent podatkowy jest zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-38 w związku z przychodami z tytułu inwestycji zagranicznych, jednak załącznik PIT-ZG nie jest wymagany w przypadku dywidend z zagranicy. Obowiązek dopłaty 4% podatku z tytułu różnicy pomiędzy podatkiem krajowym a zagranicznym musi być wykazany w części G deklaracji PIT-38.
Złożenie oświadczenia WH-OSC, jako przesłanki wyłączającej mechanizm pay and refund, przed datą wypłaty dywidendy przekraczającej limit z art. 26 ust. 2e CIT, jest niezgodne z prawem. Płatnik musi dokonać oświadczenia po zaistnieniu zdarzeń określonych dla jego skuteczności.
Przekształcenie transgraniczne spółki kapitałowej nie przerywa dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania udziałów w spółce, co umożliwia stosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od dywidend na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy CIT; zasada sukcesji uniwersalnej obejmuje prawa i obowiązki podatkowe.
Opodatkowaniu podatkiem CIT podlega jedynie faktyczna dystrybucja zysków z okresu Estońskiego CIT, w tym wypłata dywidendy, pokrycie strat czy podwyższenie kapitału. Samo zakończenie opodatkowania w tym systemie, bez rozdysponowania zysków, nie generuje obowiązku podatkowego.