Koszty zwrócone pracownikowi w związku z uczestnictwem w spotkaniach związkowych mogą zostać uznane za przychód z innych źródeł podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia dotyczących podróży służbowych osób niebędących pracownikami.
Dodatek wypłacany pracownikom z tytułu rezygnacji z samochodu służbowego stanowi koszt uzyskania przychodów na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż ma na celu redukcję wydatków związanych z samochodami i zabezpieczenie źródła przychodów.
Wartość ponoszonych przez pracodawcę wydatków na noclegi, paliwo, spotkania biznesowe i diety dla pracowników mobilnych oraz w podróżach służbowych nie stanowi przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o PIT, gdyż świadczenia te nie stanowią przysporzenia majątkowego dla pracowników, służąc interesowi pracodawcy.
Prezenty przekazywane pracownikom w formie voucherów z okazji jubileuszu pracy stanowią darowizny podlegające opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, wyłączone jednak z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na brak ekwiwalentności świadczenia, co eliminuje zobowiązanie płatnika do odprowadzania zaliczek na PIT.
Prezenty okolicznościowe wręczane przez pracodawcę nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, jeśli są dobrowolne, niemające charakteru wynagrodzenia i podlegają opodatkowaniu podatkiem od darowizn. Z tego względu, na pracodawcy nie ciążą obowiązki płatnika naliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Dofinansowanie wycieczki integracyjnej z ZFŚS, służącej integracji pracowników, nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem pracodawca nie ma obowiązku naliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu.
Karty podarunkowe finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, stanowiące przychód ze stosunku pracy, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f., jeśli ich wartość nie przekracza rocznego limitu 1000 zł i są uznane za świadczenie pieniężne.
Dofinansowanie wyjazdów i spotkań integracyjnych organizowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla pracowników oraz byłych pracowników placówki edukacyjnej, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż korzyść z uczestnictwa nie ma wymiaru finansowego przypisanego do konkretnego świadczeniobiorcy.
Wręczenie pracownikom zestawu upominkowego z okazji narodzin dziecka nie stanowi przychodu podatkowego ze stosunku pracy, lecz jest darowizną podlegającą opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, i zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT wyłączoną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje z tytułu zakupu kwiatów przekazywanych kontrahentom z uwagi na ich pośredni związek z działalnością opodatkowaną, lecz nie dotyczy to kwiatów wręczanych pracownikom, gdyż brak jest ich związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę na rzecz zakwaterowania pracowników oddelegowanych do Danii stanowi ich dochód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu w Polsce, o ile nie korzysta z przedmiotowego zwolnienia podatkowego do wysokości miesięcznego limitu, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT.
Zwrot dodatkowych wydatków, takich jak opłaty parkingowe i przejazdy płatnymi drogami, ponoszonych w ramach podróży służbowych prywatnymi pojazdami, nie wchodzi w zakres kilometrówki i może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT, o ile spełnione są wymogi dokumentacyjne.
Zwrot opłat za parkingi i przejazd płatnymi drogami ponoszonych podczas podróży służbowej nie stanowi części kosztów rozliczanych jako kilometrówka, lecz odrębnie kwalifikowany przychód pracownika, podlegający zwolnieniu od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT, co zwalnia pracodawcę z obowiązków płatnika.
Nieodpłatne świadczenia w postaci badań profilaktycznych i konsultacji lekarskich, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu rządowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT.
Świadczenie w postaci bonusu odpowiadającego kosztom studiów, na które pracodawca wyraził zgodę, jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT. Natomiast jednorazowa uznaniowa nagroda za pracę stanowi opodatkowany przychód z tytułu stosunku pracy, zobowiązując pracodawcę do potrącenia podatku.
Wartość finansowania studiów podyplomowych przez pracodawcę dla pracownika, w celu podnoszenia jego kwalifikacji zawodowych, stanowi przychód ze stosunku pracy, lecz korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dofinansowanie do niani z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie korzysta ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 67a ustawy o PIT, ponieważ przepis ten dotyczy wyłącznie opieki w instytucjach; może być jednak zwolnione zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 do rocznego limitu 1000 zł.
Na gruncie art. 18d ustawy o CIT, spółka prowadząca działalność IT uprawniona jest do zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej, pod warunkiem, że działalność ta ma charakter twórczy i spełnia kryteria działalności B+R zdefiniowane ustawą o CIT, jednak wyodrębnienie czasu pracy musi być zgodne z przyznanymi uprawnieniami, bez nadużycia prawne.
Obowiązki płatnika w zakresie stosowania kosztów uzyskania przychodów dotyczących świadczeń niepieniężnych dla pracowników.
Odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na finansowanie studiów MBA pracownika w ramach ulgi określonej w art. 18ee ustawy o CIT.