Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanej, w której powiązania wynikają wyłącznie z powiązań ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, podlega wyłączeniu zgodnie z art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego przeznaczonego na jedną inwestycję mieszkaniową odpowiada kryteriom zaniechania poboru podatku dochodowego, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów, uzasadniając zaniechanie opodatkowania. Zwroty nienależnych środków oraz kosztów procesowych nie podlegają opodatkowaniu jako przychód.
Umorzenie części kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przed 15 stycznia 2015 roku na cele mieszkaniowe i zabezpieczonego hipotecznie, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., jeżeli kredytobiorca nie korzystał wcześniej z analogicznego zwolnienia.
Umorzenie zadłużenia z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe stanowi przychód podatkowy, ale podlegający zwolnieniu z zaniechania poboru podatku przy spełnieniu określonych warunków. Wnioskodawczyni spełnia wszystkie kryteria do zastosowania zwolnienia podatkowego, przez co brak jest obowiązku zapłaty podatku dochodowego od umorzonej kwoty.
Umorzenie pożyczki hipotecznej waloryzowanej kursem obcej waluty, zaciągniętej przed 2025 rokiem, skutkuje powstaniem podlegającego opodatkowaniu przychodu, który nie korzysta z zaniechania poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 roku, obowiązującego przed 2025 rokiem.
Umorzenie przez bank części zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego, zaciągniętego na cele mieszkaniowe, przy spełnieniu określonych warunków, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku.
Umorzenie przez bank wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przed 2015 r. może być objęte zaniechaniem poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 r., jeżeli kredyt służył realizacji jednej inwestycji mieszkaniowej. Zwrot nadpłaconych rat przez bank jest neutralny podatkowo.
Umorzenie kredytu hipotecznego przysługuje zaniechaniu poboru podatku dochodowego od kwot umorzonych, o ile kredyt mieszkaniowy zaciągnięty został na cele mieszkaniowe zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów. Część kredytu na refinansowanie nie uprawnia do zaniechania, gdyż nie spełnia definicji kredytu mieszkaniowego w rozumieniu ustawy podatkowej.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego, które obejmuje środki na refinansowanie, nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., chyba że spełnione są wszystkie warunki dotyczące kredytów mieszkaniowych. Refinansowanie nie stanowi celu mieszkaniowego, co wyklucza zaniechanie podatkowe.
Sąd stwierdził, że umorzenie kredytu mieszkaniowego zabezpieczonego hipotecznie, zaciągniętego na cele mieszkaniowe na rzecz gospodarstwa domowego, podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile spełnia szczególne przesłanki przewidziane w odpowiednich przepisach podatkowych i rozporządzenia Ministra Finansów.
Umorzenie kapitału kredytu hipotecznego z 2005 r., zaciągniętego na zakup działki pod budowę domu, stanowi przychód podlegający zasadniczo opodatkowaniu, jednakże korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, o ile obie umowy kredytowe dotyczą jednej inwestycji mieszkaniowej.
Wykup certyfikatów inwestycyjnych przez fundusz inwestycyjny zamknięty (FIZAN) w celu ich umorzenia nie stanowi czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a zatem nie rodzi obowiązku podatkowego po stronie funduszu ani podmiotu sprzedającego.
Umorzenie kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, spełniające warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Transakcja dobrowolnego umorzenia akcji własnych, przy spełnieniu przesłanek z art. 11n pkt 1 ustawy CIT, uprawnia spółkę do odstąpienia od obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o ile wszystkie podmioty powiązane są rezydentami Polski, nie korzystają z wymienionych zwolnień i nie ponoszą strat podatkowych.
Umorzenie przez bank kredytu hipotecznego stanowi przychód podatkowy, jednak podlega zaniechaniu poboru podatku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, z uwagi na realizację przesłanek dotyczących celów mieszkaniowych kredytu. Natomiast zwrot nadpłaty w ramach ugody jest neutralny podatkowo.
Umorzenie kredytu hipotecznego na zakup mieszkania może podlegać zaniechaniu poboru podatku zgodnie z rozporządzeniem z 2022 r., ale nie dotyczy części kredytu przeznaczonej na refinansowanie kosztów mieszkaniowych. Zwrot kosztów postępowania sądowego jest neutralny podatkowo, gdy nie generuje przysporzenia majątkowego.
Wypłata kwoty 40 000 zł w części 28 106,25 zł z ugody z bankiem nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego, gdyż jest ekwiwalentem wcześniejszych nakładów, a pozostała część, dotycząca odsetek ustawowych, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o PIT. Umorzenie kredytu z zastosowaniem zaniechania poboru podatku jest prawidłowe.
Umorzenie kredytu hipotecznego przeznaczonego na cele mieszkaniowe kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego, z wyjątkiem kwot przeznaczonych na usługi dodatkowe, takie jak ubezpieczenia, które stanowią opodatkowany przychód.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu konsolidacyjnego zaciągniętego częściowo na cele mieszkaniowe może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego jedynie w zakresie przypadającym na kwotę konsolidowanego kredytu mieszkaniowego, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów.
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku na podstawie ugody z bankiem.
Skutki podatkowe podpisania ugody z bankiem oraz otrzymania kwoty dodatkowej.