Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanej, w której powiązania wynikają wyłącznie z powiązań ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, podlega wyłączeniu zgodnie z art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.
Leasing gruntu na oznaczony czas, przy spełnieniu warunków art. 17i Ustawy o CIT, wyłącza częściowo przychody i koszty z opłat leasingowych w podstawowym okresie tej umowy. Jednocześnie nie zwalnia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych.
Transakcja wykupu certyfikatów inwestycyjnych przez fundusz zamknięty od inwestora, której cena ustalana jest na podstawie UoFI, nie podlega przepisom Rozdziału 1a ustawy o CIT o cenach transferowych, wyłączając obowiązek dokumentacyjny, zgodnie z art. 11b pkt 1 CIT.
Korekty cen transferowych dokonane przez podatnika po zakończeniu roku podatkowego, w efekcie weryfikacji pierwotnie ustalonej ceny w transakcjach kontrolowanych, stanowią korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, o ile spełnione są określone w nim warunki obejmujące zgłoszenie tej zmiany i potwierdzenie ich zgodności z warunkami rynkowymi.
Transakcja dostawy pomiędzy A. GmbH a nabywcą polskim, poprzedzająca import towarów do Unii Europejskiej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jako że czynność ta odbywa się poza terytorium Unii Europejskiej.
Usługi świadczone przez Centrum Usług Wspólnych jako rozliczane okresowo w myśl art. 12 ust. 3c ustawy o CIT rozpoznają przychód z tytułu wykonania usług na koniec okresu rozliczeniowego. Korekty wynagrodzenia z powodu błędów kalkulacyjnych nie stanowią korekt cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT.
Sprzedaż na terytorium Polski Zapasów należących do zagranicznej spółki, jako niewyodrębniona organizacyjnie i funkcjonalnie część przedsiębiorstwa, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, jako dostawa towarów, gdyż nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych jest możliwe, jeżeli podmioty powiązane nie poniosły straty podatkowej w odniesieniu do źródła przychodów, z którym związana jest kontrolowana transakcja, niezależnie od strat z innych źródeł przychodów.
Spółka przejmująca, działająca metodą łączenia udziałów, może korzystać ze Zwolnienia 11n dla transakcji przejęcia, bazując na rocznych wynikach finansowych oraz podatkowych bez konieczności sporządzania dokumentacji osobno dla każdego przejętego podmiotu.
Dzierżawa stadionu oraz jego udostępnienie na zasadzie wymiany barterowej stanowią działalność gospodarczą Gminy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, która nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z wydatków poniesionych na inwestycję związaną z przebudową stadionu.
Wydzielony Dział Nieruchomościowy przenoszony w wyniku podziału przez wydzielenie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a transakcja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 tej ustawy.
Podmioty powiązane, ustalające cenę transakcji na podstawie taryf zatwierdzonych przez Prezesa URE, nie są zobowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11b pkt 1 ustawy o CIT.
Korekta cen transferowych, spełniająca warunki określone w art. 11e ustawy o CIT, dokonana w transakcjach realizowanych w ramach Specjalnych Stref Ekonomicznych, wpływa na kształtowanie dochodu zwolnionego; należy ją uwzględniać w okresie, którego dotyczy, niezależnie od formy dokumentacji i realizacji korekty.
Dział I, II i III stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Przychód z ich zbycia to cena ustalona w umowie, niezwiązana z przejętymi zobowiązaniami, które jedynie powiększają cenę transakcyjną. Nabywca może amortyzować wartość firmy jako koszt podatkowy.
Usługi serwisowe i montażowe związane z urządzeniami chłodniczymi, świadczone przez polskiego podatnika na rzecz unijnych kontrahentów, stanowią kompleksowe świadczenia usług niepodlegających opodatkowaniu VAT w Polsce; natomiast montaż komór chłodniczych jako usługa związana z nieruchomością podlega opodatkowaniu w miejscu nieruchomości. Przemieszczanie towarów do innego kraju UE jest wewnątrzwspólnotową
Wartość transakcji cash poolingu dla celów dokumentacji cen transferowych powinna być określana jako średni dzienny poziom rzeczywistego zobowiązania lub należności z finansowania, obliczany na podstawie rzeczywistego korzystania z cash poolingu, z odrębnym ujmowaniem sald dodatnich i ujemnych, w celu uzyskania rzeczywistego obrazu zobowiązań lub należności.
Zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy CIT jest możliwe, gdy żadna ze stron transakcji kontrolowanej nie poniosła straty podatkowej z konkretnego źródła przychodów dotyczącego tej transakcji, niezależnie od strat z innych źródeł przychodów.
Podatnicy są uprawnieni do zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla kontrolowanej transakcji, o ile żaden z uczestniczących podmiotów nie ponosi straty ze źródła przychodów związanego z tą transakcją, zgodnie z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.
Zwolnienie z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych na mocy art. 11n pkt 1 ustawy o CIT przysługuje, gdy transakcje kontrolowane dotyczą tych samych źródeł przychodów, z których podmioty powiązane nie poniosły straty.
Zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, określone w art. 11n pkt 1 ustawy CIT, nie jest wykluczone w sytuacji poniesienia straty z innego źródła przychodów niż transakcja kontrolowana, o ile brak jest straty z samego źródła, którego transakcja dotyczy.
Transakcja nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu ustawy o VAT, wobec czego podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług, z uwzględnieniem ogólnej zasady miejsca świadczenia na podstawie art. 28b ustawy o VAT.
Przepływy finansowe uczestników cash-poolingu przekraczające ustawowe progi dokumentacyjne obligują do przygotowania dokumentacji cen transferowych, nie stanowią kosztu ani przychodu podatkowego, zaś odsetki płacone Pool Leaderowi, będą podlegały wyłączeniu z obowiązku poboru podatku u źródła o ile spełnione są warunki traktatowe i ustawowe.
Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca ma prawo skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.