Czynności związane z wykorzystaniem Instalacji OZE podlegają opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, co uprawnia Powiat do częściowego odliczenia podatku naliczonego, podczas gdy termomodernizacja Budynków A i B nie podlega opodatkowaniu jako działalność publiczno-użytkowa."} az po zakończeniu prac, będzie udostępniana nieodpłatnie na potrzeby społeczności lokalnej. Mają Państwo zamiar wykorzystać
Powiat, realizując zadania publiczne w zakresie budowy dróg lokalnych, nie działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.
Zakup samochodu elektrycznego przez Powiat, realizujący zadania własne związane z utrzymaniem infrastruktury publicznej, nie rodzi prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ czynności związane z tym zakupem nie są opodatkowane.
Przeniesienie prawa własności nieruchomości w zamian za odszkodowanie stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia, skutkując uznaniem dostawy za odpłatną.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, ponieważ wydatki związane z zakupem sprzętu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a prewspółczynnik wynosi 0%.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego za wynagrodzeniem wypłacanym na podstawie umów z powiatem lub stowarzyszeniem, które nie przewidują ponoszenia ryzyka ekonomicznego ani samodzielności gospodarczej, nie stanowi opodatkowanej działalności gospodarczej na gruncie ustawy o VAT.
Powiat nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z finansowaniem zadania publicznego, ponieważ efekty te nie służą czynnościom opodatkowanym, co wyklucza zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który warunkuje możliwość odliczenia VAT związkiem zakupów z działalnością opodatkowaną.
Realizacja przez Powiat inwestycji w postaci scalania gruntów i budowy dróg, wykonując zadania publiczne w zakresie transportu i dróg publicznych, nie uprawnia do odliczenia VAT naliczonego, gdyż nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi prowadzącymi do powstania podatku należnego.
Czynności Powiatu związane z użytkowaniem majątku powstałego w ramach inwestycji nie podlegają opodatkowaniu VAT, z uwagi na ich charakter publicznoprawny. W konsekwencji, Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wydatki inwestycyjne nie są powiązane z działalnością opodatkowaną.
Czynności Powiatu związane z nieodpłatnym wykorzystaniem majątku inwestycyjnego, realizowane w ramach zadań publicznych, nie podlegają opodatkowaniu VAT; w konsekwencji, Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowej zabudowanej na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego, ustanowionego przed 1 maja 2004 r., nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu VAT.
Czynności związane z nieodpłatnym udostępnianiem zmodernizowanego majątku powiatowego, wykonane w ramach zadań publicznych, nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie występuje jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Jeśli prewspółczynnik wyliczony dla jednostki administrującej majątkiem inwestycyjnym jest niższy niż 2%, podatnik ma prawo uznać, że wynosi on 0%, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od związanych z inwestycją wydatków. Interpretacja ta dotyczy przepisów art. 86 i 90 ustawy o VAT oraz powiązanych rozporządzeń.
Powiat nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu VAT, modernizując budynek urzędu pracy użyczany nieodpłatnie w ramach zadań publicznych. W związku z tym nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca zadania publiczne zgodnie z odrębnymi przepisami, nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług, jeśli nie są one wykorzystywane w czynnościach opodatkowanych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego, którego prawo ustanowiono przed opodatkowaniem VAT, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i pozostaje poza zakresem podatku od towarów i usług.
Sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego, gdy prawo to ustanowiono przed 1 maja 2004 r., nie stanowi ponownej dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Sprzedaż nieruchomości, będącej przedmiotem wcześniej ustanowionego prawa użytkowania wieczystego, na rzecz jej użytkownika wieczystego ustanowionego przed 1 maja 2004 r., nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Dzierżawa obwodów łowieckich przeznaczonych na cele racjonalnej gospodarki łowieckiej korzysta ze zwolnienia od podatku VAT jako dzierżawa gruntów rolnych, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 2013 r. dotyczącego zwolnień od podatku VAT.
Sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowej na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, ustanowionego przed 1 maja 2004 roku, nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, jako że użytkownik wieczysty zyskał już prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel z chwilą ustanowienia użytkowania wieczystego.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a projekt realizowany jest w ramach administracji rządowej, co wyklucza cechy działalności gospodarczej.
Sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego nie stanowi ponownej dostawy towarów i nie podlega VAT, gdyż użytkownik nabył już prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel w chwili ustanowienia prawa użytkowania wieczystego przed 1 maja 2004 r.
Sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowej na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, której użytkowanie ustanowiono przed 1 maja 2004 r., jest zmianą tytułu prawnego bez wpływu na władztwo nad nieruchomością i nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT.