Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
Wyrażenie zgody przez spółkę na włączenie dwóch niepublicznych uczelni do innej uczelni niepublicznej, w zamian za co osiąga ona wynagrodzenie, stanowi odpłatne świadczenie usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, co nakłada na spółkę status podatnika VAT.
Dotacja na realizację projektu edukacyjnego, której celem jest pokrycie kosztów ogólnych projektu, nie stanowi wynagrodzenia za konkretne świadczenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy VAT. Tym samym, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT.
Zwrot kaucji pobranej na okaziciela za żetony do gry, nie stanowi przychodu ani rozchodu w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż jest jedynie formą zabezpieczenia niepowiązaną z czynnością opodatkowaną.
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Wniesienie przez Gminę do Spółki aportu z tytułu studzienek stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu wydatków poniesionych na studzienki. Podstawę opodatkowania stanowi suma wartości nominalnej udziałów oraz ewentualnych środków pieniężnych.
Najem prywatny wykonywany przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości stanowi działalność gospodarczą zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co skutkuje obowiązkiem wliczenia dochodów z tego najmu do podstawy opodatkowania podatkiem VAT.
Otrzymane od Ministra Cyfryzacji środki finansowe dla Wnioskodawcy stanowią podstawę opodatkowania VAT jedynie w części przypadającej na czynności realizowane przez Wnioskodawcę. Świadczenia te należy dokumentować fakturą wystawioną na Skarb Państwa.
Dopłaty wnoszone przez Gminę na pokrycie strat bilansowych Spółki związane są bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi, stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi i jako takie wchodzą w zakres podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
Dopłata wniesiona przez gminę na pokrycie straty spółki z tytułu świadczenia usług wodociągowych i budowlanych stanowi element podstawy opodatkowania VAT jako składnik wynagrodzenia za te usługi, zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Wypłata przez spółkę farmaceutyczną rabatów pośrednich aptekom, za pośrednictwem sieci aptecznych, uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania VAT i podatku należnego zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy; kluczowy jest moment rzeczywistej wypłaty premii. Samo przyznanie rabatów nie wymaga wystawienia faktur korygujących.
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Dopłaty wniesione przez wspólnika spółki na pokrycie strat związanych z działalnością dostarczania wody i odprowadzania ścieków, bez względu na brak wpływu na taryfy, stanowią element podstawy opodatkowania VAT, jako bezpośrednio związane z ceną świadczonych usług.
Wniesienie aportem do spółki nakładów na wykonanie stacji ładowania i transformatora stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT. Czynność ta nie kwalifikuje się jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, wyłączona spod opodatkowania. Nabywca ma prawo odliczyć VAT naliczony, a podstawę opodatkowania stanowi wartość nominalna uczestników otrzymanych za aport oraz należny podatek
Nieodpłatne wycofanie znaków towarowych ze spółki cywilnej do majątku prywatnego wspólników, przy istnieniu prawa do odliczenia VAT, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, z podstawą opodatkowania równą kosztom wytworzenia tych znaków.
Umorzony przez Gminę czynsz za najem/dzierżawę w wyniku zastosowania przepisów Tarczy Antykryzysowej stanowi obniżenie ceny (opust) po sprzedaży, co skutkuje zmniejszeniem podstawy opodatkowania VAT, gdyż Gmina nie otrzymała zapłaty i nie ma obowiązku jej naliczania.
Wniesienie przez Gminę aportem infrastruktury wodociągowej do Spółki nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów. Zapłatę stanowi wartość udziałów oraz równowartość VAT, a podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od poniesionych wydatków na inwestycję.
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
Cesja umowy leasingu finansowego na przejmującego nie stanowi podstawy do skorygowania podstawy opodatkowania VAT ani zobowiązania do wystawienia nowej faktury dokumentującej dostawę towaru. Przeniesienie praw z umowy nie jest równoznaczne z ponowną dostawą towaru na gruncie art. 7 ustawy o VAT.
Rekompensata za ograniczenie produkcji energii elektrycznej, przyznawana na podstawie Rozporządzenia (UE) 2019/943, stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, z chwilą otrzymania Informacji Rozliczeniowej, przy czym stawka VAT stosowana do tej usługi jest odrębna od stawki dot. dostawy energii.