Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie wydatków związanych z montażem automatycznej toalety kontenerowej, wykorzystywanej do czynności opodatkowanych VAT, zaś brak tego prawa przysługuje od innych wydatków dotyczących inwestycji publicznych nieodpłatnie udostępnianych.
Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową nie stanowi przychodu zakładu, zatem nie rodzi obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem nie prowadzi do rzeczywistego przysporzenia majątkowego.
Odpłatne zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w sprzężeniu z art. 29a ust. 8 tej ustawy, z powodu upływu okresu ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia i braku nakładów na ulepszenie tych budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej.
Miasto nie jest uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu służącego działalności nieopodatkowanej VAT, ponieważ efekty tej działalności pozostają poza zakresem stosowania przepisów o właściwości podatków od towarów i usług.
Podatnikowi VAT przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od inwestycji, gdy budynek służy wyłącznie opodatkowanej działalności, zgodnie z wymogami art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Realizacja projektu nie będzie stanowiła czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż nie występuje działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego.
Świadczenia wynikające z polecenia przy umowie darowizny pieniężnej, obejmujące działania informacyjno-promocyjne, stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Wniesienie przez gminę aportem inwestycji do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a skutkuje odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina działa jako podatnik z prawem do odliczenia VAT.
Aport infrastruktury transportowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółek miejskich stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów; jednostka ma prawo do pełnego odliczenia VAT pod warunkiem wykorzystania środków do czynności opodatkowanych.
Miasto może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji czasowej, uwzględniającej rzeczywiste użycie obiektów do działalności gospodarczej, jako bardziej reprezentatywne narzędzie niż prewspółczynnik z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Gmina X, realizując zadania własne w ramach budowy trasy rowerowej, nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, gdyż inwestycja nie jest związana z działalnością opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy działania realizowane w ramach projektu finansowanego z WFOŚiGW nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Działania te traktowane są jako realizacja zadań publicznych, co wyklucza Miasto z kategorii podatników, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, nabywając towary w związku z realizacją zadań publicznoprawnych, nie związanych z czynnościami opodatkowanymi, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż brak jest związku z czynnościami opodatkowanymi.
Organy władzy publicznej, realizujące zadania nałożone ustawowo bez udziału umów cywilnoprawnych, nie są podatnikami VAT. Usługi usuwania i przechowywania pojazdów przez Miasto stanowią działalność publicznoprawną, przez co opłaty z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu.
Jednostki samorządu terytorialnego nie są uprawnione do odliczenia VAT naliczonego z tytułu projektów realizowanych dla celów publicznych, które nie generują przychodów opodatkowanych ani nie są powiązane z czynnościami gospodarczymi.
Miasto nie ma prawa do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z cmentarzem według proponowanej przez siebie proporcji odpłatnych pochówków, gdyż nie jest ona zgodna z ustawowymi wymogami reprezentatywności, a stosowanie takiej proporcji mogłoby prowadzić do nieadekwatnego odliczenia podatku.
Jednostki samorządu terytorialnego, realizując zadania własne w ramach działalności publiczno-prawnej, nie nabywają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdy czynności te nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Podatek od towarów i usług dotyczący braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.
Odpłatne udostępnienie publicznej toalety przez gminę stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, bez prawa do zwolnienia, jednocześnie dając gminie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zachowaniu określonych warunków, oraz tymczasowe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Brak możliwości zastosowania innego prewspółczynnika dla wydatków ponoszonych w związku z utrzymaniem cmentarzy.
Dokonując aportu na rzecz Spółki Miasto będzie działało w charakterze podatnika VAT, a ww. aport będzie stanowił czynność podlegającą regulacjom ustawy. Aport Budynków, prawa własności działek oraz prawa użytkowania wieczystego działek korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Brak opodatkowania wpłacanych kwot jako partycypacja w kosztach budowy sieci wodno-kanalizacyjnej.
Brak opodatkowania odszkodowania za bezumowne korzystania z nieruchomości.