Jednostka samorządu terytorialnego, nabywająca składniki majątku w celu dzierżawy w ramach umowy cywilnoprawnej, posiada prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, pod warunkiem że czynności te są związane z działalnością opodatkowaną, a określenie czynszu dzierżawnego zgodnie z rynkowymi stawkami amortyzacyjnymi nie narusza zasad podatkowych.
Czynności polegające na wykorzystywaniu majątku będącego przedmiotem inwestycji przez Gminę dla realizacji zadań edukacyjnych nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, co wyklucza prawo Gminy do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji tej inwestycji.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Gmina, realizując budowę przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców, nie działa w charakterze podatnika VAT, gdyż działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu. Wpłaty mieszkańców nie podlegają VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT związanego z tą inwestycją.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia. Gmina ma prawo do stosowania własnej metody ustalania proporcji odliczenia VAT, jeśli metoda ta lepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej i związane z nią nabycia niż metoda wskazana w przepisach rozporządzenia.
Gmina realizująca projekt unijny, w którym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Rewitalizacja parków miejskich przez jednostki samorządu, nieprowadzące działalności zarobkowej w tym zakresie, nie kwalifikuje się jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT, co wyklucza możliwość uzyskania statusu podatnika i prawo do odliczeń podatkowych.
Wniesienie aportem do spółki nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną przez gminę, jako odpłatne świadczenie usług, podlega opodatkowaniu VAT, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu wydatków na poczynione nakłady.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT z wydatków na Poddziałanie 1 i 3, ponieważ nie wiążą się one z czynnościami opodatkowanymi. Prawo do odliczenia VAT przysługuje przy wydatkach związanych z Poddziałaniem 2, realizowanym wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.
Czynności wykorzystywania majątku będącego przedmiotem inwestycji przez gminę w zakresie zadań publicznoprawnych, które są nieodpłatne i dostępne publicznie, nie stanowią działalności opodatkowanej VAT i nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Gmina jako czynny podatnik VAT, świadcząca opodatkowane usługi cmentarne, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z budową Cmentarza Komunalnego, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających to odliczenie.
Gmina realizująca projekt niekomercyjny w celu zwiększenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa publicznego nie dokonuje czynności opodatkowanych VAT, nie będąc podatnikiem w tym zakresie, co wyklucza prawo do odliczenia VAT z realizacji projektu.
Transakcje posiadające znamiona dostawy towarów lub świadczenia usług podlegają opodatkowaniu VAT w momencie ich faktycznego dokonania zgodnie z Ustawą o VAT.
Wpłaty od mieszkańców oraz dotacja celowa na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę nie stanowią dostawy towarów ani świadczenia usług, toteż nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina realizuje te działania w ramach zadań własnych, wyłączając je tym samym z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co uniemożliwia odliczenie VAT od związanych z tym wydatków.
Nieodpłatne wykorzystanie majątku zakupionego przez gminę do realizacji zadań własnych, takich jak ochrona przeciwpożarowa, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, co wyklucza prawo do odliczenia VAT naliczonego od związanych z tym wydatków.
Czynności realizowane przez Gminę w ramach projektu centralizacji działań IT, odbywające się w sferze zadań publicznoprawnych, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT ani nie generują prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT.
Dochód uzyskany z tytułu sprzedaży nieruchomości może być klasyfikowany jako przychód z działalności gospodarczej, jeżeli transakcja wykazuje cechy profesjonalnej działalności handlowej, takie jak ciągłość i zamiar zysku.
Gmina, jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne z zakresu infrastruktury, nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących inwestycje niebiznesowe, które nie służą czynnościom opodatkowanym, co wynika z art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Nieodpłatne udostępnienie ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej przez organ władzy publicznej do realizacji zadań własnych, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, zaś brak związku z czynnościami opodatkowanymi wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego od związanych z inwestycją wydatków.
Odpłatne udostępnienie nieruchomości przez gminę i wprowadzanie energii elektrycznej do sieci stanowią działalność gospodarczą podlegającą VAT, a gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT na podstawie prewspółczynnika. (Art. 15, art. 86 ustawy o VAT)
Odpłatne zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w sprzężeniu z art. 29a ust. 8 tej ustawy, z powodu upływu okresu ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia i braku nakładów na ulepszenie tych budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej.