Dotacja na realizację projektu edukacyjnego, której celem jest pokrycie kosztów ogólnych projektu, nie stanowi wynagrodzenia za konkretne świadczenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy VAT. Tym samym, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT.
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Otrzymane od Ministra Cyfryzacji środki finansowe dla Wnioskodawcy stanowią podstawę opodatkowania VAT jedynie w części przypadającej na czynności realizowane przez Wnioskodawcę. Świadczenia te należy dokumentować fakturą wystawioną na Skarb Państwa.
Zwrot części dotacji, będący elementem formalnego rozliczenia, nie wpływa na prawo stowarzyszenia do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, o ile środki są przeznaczane na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Dofinansowanie otrzymane przez Instytut na pokrycie kosztów projektu nie stanowi wynagrodzenia za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczeń usługi, a jedynie pokrywa poniesione koszty realizacji projektu.
Dotacja na projekt grantowy, przekazywana przez gminę mieszkańcom, nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub usług. Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie wykonuje czynności opodatkowanych.
Kwota dotacji otrzymanej z PROW, pomniejszona o VAT należny, nie stanowi podstawy opodatkowania dla usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców, gdyż Gmina nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu budowy PSZOK, ale może odliczyć VAT proporcjonalnie do część wykorzystanej do działalności opodatkowanej; dotacja unijna przeznaczona na inwestycję nie wpływa na cenę usług i nie podlega opodatkowaniu VAT.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę, w której finansowanie odbywa się głównie z dotacji, a działalność nie jest prowadzona z intencją generowania zysku, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT. Tym samym, wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie może odliczyć podatku naliczonego związanego z taką inwestycją.
Dofinansowanie uzyskane przez gminę w ramach programu unijnego, przekazywane beneficjentom, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, nie ma również wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż realizowane zadania służą wyłącznie działalności nieopodatkowanej.
Dofinansowanie otrzymane na realizację części projektu stanowi wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tych środków, mając bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.
Dotacje z KE i PARP na zadanie nr 3 podlegają VAT, gdy związane są z usługami świadczonymi na rzecz MŚP, wpływając na ich cenę. Dotacje na zadania nr 1, 2 i 4, będące ogólnymi działaniami projektu, nie podlegają VAT ze względu na brak bezpośredniego wpływu na ceny konkretnych świadczeń.
Dofinansowanie uzyskane przez jednostkę samorządu terytorialnego, które nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, jako zadanie własne o charakterze niezarobkowym, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT, a wpłaty mieszkańców i dofinansowanie z PROW nie są wliczane do podstawy podatkowej tego podatku.
Czynności polegające na montażu instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii na Stacjach Uzdatniania Wody przez Gminę nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT na podstawie przepisów ustawy, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tym związane.
Dofinansowanie projektu badawczego od NCBiR, przeznaczone na pokrycie kosztów konsorcjum, nie stanowi dotacji wpływającej bezpośrednio na cenę dostaw towarów lub usług; przekazanie autorskich praw majątkowych do efektów projektu na rzecz Skarbu Państwa nie podlega VAT. Konsorcjum nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT poniesionego na zakupy materiałów i usług, jeśli nie są one bezpośrednio
Czynności realizowane przez Gminę w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej i nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych, gdyż brak jest powiązania z działaniami opodatkowanymi.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż nie ma zarobkowego charakteru ani równorzędnego ekwiwalentu ekonomicznego ze strony beneficjentów. W konsekwencji, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na ten projekt.
Pomoc finansowa przyznana gminie w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie jest bezpośrednio związana z ceną świadczonych przez gminę usług. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT dla projektów kanalizacyjnych przy zastosowaniu adekwatnego prewspółczynnika.
Wpłaty mieszkańców za budowę przydomowych oczyszczalni nie podlegają VAT, gdyż nie są zapłatą za czynności opodatkowane. Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT, gdyż nie wykonuje działalności gospodarczej w tym zakresie.
Dotacja otrzymana na przebudowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie zwiększa podstawy opodatkowania VAT, gdyż brak jest bezpośredniego związku z ceną usług. W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, zastosowanie znajduje prewspółczynnik, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ze względu na mieszane wykorzystanie wydatków.
Otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację inwestycji nie stanowi podstawy opodatkowania VAT; prewspółczynnik wynoszący poniżej 2% uprawnia do przyjęcia, iż wynosi on 0%, co zwalnia z obowiązku częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją.