Organy władzy publicznej mają prawo do odliczenia podatku naliczonego, stosując mechanizm proporcjonalny, nawet gdy prewspółczynnik VAT wynosi poniżej 2%, a tym samym nie jest obligatoryjne uznawanie go za 0%.
Powiat nie może odliczyć ani uzyskać zwrotu podatku VAT za inwestycję na rzecz instytucji kultury, gdyż wykorzystanie nieobjęte czynnościami opodatkowanymi eliminuje prawo do takiego odliczenia.
Powiat, działający w ramach realizacji zadań publicznych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych na budowę drogi, gdyż inwestycja nie generuje czynności opodatkowanych, jak określono w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Organ jednostki samorządowej nie posiada uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego od VAT, jeżeli realizuje nieodpłatnie zadania publiczne w ramach projektów finansowanych z funduszy unijnych, które nie generują przychodu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji niezwiązanej z działalnością opodatkowaną, o ile działa w ramach zadań publicznych wykonywanych bez zamiaru uzyskiwania przychodów opodatkowanych.
Powiat, jako organ władzy publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektów przy użyciu środków unijnych, jeśli działalność ta mieści się w zakresie zadań publicznoprawnych. Wydatki niepowiązane z działalnością opodatkowaną nie dają podstaw do odliczenia podatku.
Powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z inwestycją nie służącą wykonywaniu czynności opodatkowanych, co wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego.
Powiat, będący czynnym podatnikiem VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami służącymi realizacji zadań publicznych, nieprzeznaczonymi do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Działalność Powiatu, realizującego inwestycję w ramach zagospodarowania poscaleniowego, nie prowadzi do prawa obniżenia podatku należnego o naliczony VAT, gdyż efekty inwestycji nie służą czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji rekreacyjno-turystycznej, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a Powiat działa jako organ władzy publicznej.
Powiat, realizując zadania publiczne w zakresie budowy dróg lokalnych, nie działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją operacji scaleniowej, jako że poniesione wydatki nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, co skutkuje brakiem możliwości obniżenia podatku należnego.
Przesłanie paragonu fiskalnego w formie elektronicznej jako nieedytowalnego obrazu spełnia wymogi art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, jeśli uzyskano zgodę nabywcy i uzgodniono sposób przesłania, zapewniając równocześnie pełną czytelność dokumentu.
Zakup samochodu elektrycznego przez Powiat, realizujący zadania własne związane z utrzymaniem infrastruktury publicznej, nie rodzi prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ czynności związane z tym zakupem nie są opodatkowane.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji zadań publicznych, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami drogowymi realizowanymi w ramach władztwa publicznego, gdyż działania te nie są uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej i nie generują czynności opodatkowanych VAT.
Powiat nie jest uprawniony do odliczenia VAT od zakupów związanych z projektem edukacyjnym, gdyż działania podejmowane przez tę jednostkę w tym zakresie służą realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu. Tym samym brak jest związku pomiędzy wydatkami a działalnością opodatkowaną.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, ponieważ wydatki związane z zakupem sprzętu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a prewspółczynnik wynosi 0%.
Powiat realizujący zadania własne w postaci rewitalizacji obszarów, jako organ władzy publicznej, nie działa w charakterze podatnika VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku VAT od nabytych towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Powiat realizujący operacje scalania gruntów w ramach zleconych zadań publicznych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, tym samym pozbawiony jest prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby tych operacji.
Jednostki samorządu terytorialnego, realizując zadania publiczne zgodnie z ustawowym obowiązkiem, nie działają jako podatnicy VAT, o ile czynności nie mają charakteru cywilnoprawnego. W konsekwencji, wydatki związane z realizacją projektu zwiększenia cyberbezpieczeństwa nie uprawniają do odliczenia podatku naliczonego.
Jednostka samorządu terytorialnego nie posiada prawa do odliczenia VAT naliczonego, jeśli nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz realizują zadania publiczne przewidziane ustawą o samorządzie powiatowym.
Powiat nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach zadania publicznego, gdy efekty nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani prawo do zwrotu tego podatku, gdyż środki nabywane na realizację operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz do zadań o charakterze publicznym. Interpretacja dotyczy przepisów związanych z art. 86 ustawy o VAT, odsłaniając brak związku z czynnościami opodatkowanymi.