Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Wniesienie przez gminę inwestycji wodno-kanalizacyjnych do spółki aportem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów przyjętych w zamian.
Świadczenie usługi przez biegłego sądowego obejmuje wynagrodzenie za sporządzenie opinii oraz zwrot poniesionych kosztów, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 23% jako jednolite świadczenie, wliczając podatek VAT do podstawy opodatkowania.
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Przychód z kompleksowej sprzedaży usług serwisowych i blacharskich oraz doposażenia pojazdów, w ramach których element towarowy (części samochodowe) jest podrzędny, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej, gdyż stanowią one świadczenia usługowe o nadrzędnym charakterze względem towarów.
Odpłatna dostawa nieruchomości obejmującej prawo użytkowania wieczystego działki oraz budynki i budowle na niej posadowione jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, lecz strony mogą zrezygnować ze zwolnienia i opodatkować transakcję na zasadach ogólnych, jeśli obie są czynnymi podatnikami VAT.
Dofinansowanie przyznane Instytutowi na realizację projektu edukacyjnego nie stanowi wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, a Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako że dofinansowanie pokrywało jedynie koszty realizacji, bez bezpośredniego wpływu na ceny świadczonych usług.
Sprzedaż zabudowanej działki gruntu wraz z udziałem w drodze dojazdowej do tej działki stanowi świadczenie kompleksowe opodatkowane jedną stawką 8% VAT, typową dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, jeśli elementy transakcji są niezbędne do prawidłowego gospodarczego użytkowania nabywanych nieruchomości.
Udzielenie przez pośrednika w przewozie osób rabatu partnerowi udzielającemu zniżki dla pasażera, uwzględnionego na fakturze VAT, uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu cyklicznych opłat serwisowych, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 lub ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.
Gmina, jako podmiot podejmujący zadania z zakresu prawa publicznego, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT oraz otrzymana dotacja nie jest opodatkowana, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę dostawy lub świadczenia usług podlegających opodatkowaniu.
W przypadku, gdy suma bonusów przewyższa należną prowizję za usługi pośrednictwa przez platformy, traktowanie jej jako podatku naliczonego nie jest uzasadnione; bonusy te są rabatami obniżającymi podstawę opodatkowania, co zgodnie z art. 29a ustawy VAT wyklucza odliczenie podatku przez beneficjenta.
Sprzedaż działki przez Gminę, na której posadowiony jest budynek własności dzierżawcy, stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa gruntu budowlanego, bez możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Opierając się na przepisach o podatku od spadków i darowizn, nabycie spadku przez obywatela polskiego po osobie niemającej obywatelstwa polskiego, gdy majątek znajduje się za granicą, podlega opodatkowaniu w Polsce; umowy międzynarodowe nie przewidują zasad unikania podwójnego opodatkowania w tym zakresie.
Wpłaty mieszkańców i dofinansowanie na budowę oczyszczalni nie podlegają VAT; Gmina ma częściowe prawo do odliczenia VAT od modernizacji stacji przepompowni, zgodnie z rozliczeniem proporcjonalnym.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, oraz podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy. Pełne odliczenie podatku VAT naliczonego przysługuje zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Bonifikaty udzielane przez przedsiębiorstwa energetyczne za niedotrzymanie warunków umowy kompleksowej skutkują obniżeniem podstawy opodatkowania VAT na mocy art. 29a ust. 7 pkt 2 lub ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, redukując wartość transakcji z tytułu sprzedaży zamówionych świadczeń.
Podatek CIT od świadczeń przekazywanych przez Fundację Rodzinną beneficjentom, w wysokości 15%, nie pomniejsza wartości tych świadczeń, lecz obciąża majątek Fundacji, nie zaś beneficjenta, co zgodne jest z art. 24q ustawy o CIT.
Dotacja otrzymana przez F na realizację projektu partnerskiego nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem VAT. F nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od nabywanych towarów i usług, gdyż nie są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Bonifikata stosowana od wartości budynków wpisanych do rejestru zabytków, zwolnionych z VAT, powinna być liczona od ceny netto nieruchomości, bez ingerencji w podatek VAT od działek niezabudowanych, który powinien pozostać niezmieniony.
Zastosowanie błędnej stawki VAT przez wystawcę faktury nie pozbawia nabywcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, o ile nabyte towary lub usługi są opodatkowane. Korekta powinna być rozliczana w okresie uzgodnienia i spełnienia warunków korekty z dostawcą.
Dochody Fundacji Rodzinnej z najmu lokalu mieszkalnego są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a świadczenia nieodpłatne na rzecz beneficjenta nie są uznawane za ukryte zyski, podlegające opodatkowaniu stawką 15% według art. 24q ust. 1 Ustawy o CIT.
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług ze sprzedaży nieruchomości przez Miasto A. jest kwota wynagrodzenia po uwzględnieniu bonifikaty, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, która traktuje bonifikatę jako obniżkę ceny wpływającą na wysokość podstawy opodatkowania.
Bonusy wypłacone w związku z osiągnięciami w świadczeniu usług programistycznych nie stanowią odrębnej usługi podlegającej opodatkowaniu VAT i nie wymagają odrębnej faktury. Stanowią jedynie dodatkowe wynagrodzenie powiązane z pierwotnie wykonanymi usługami, zwiększając podstawę opodatkowania tych usług.
Wniesienie przez Gminę aportem do spółki środków trwałych powstałych w ramach inwestycji stanowi dostawę towarów opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia podatkowego, a podstawą opodatkowania jest suma wartości nominalnej udziałów oraz kwota VAT uiszczona przez spółkę na rzecz Gminy, pomniejszona o podatek VAT.