Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa ani przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu VAT. Dostawa ta nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o VAT.
Zbycie nieruchomości wraz z powiązanymi składnikami majątkowymi nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów z potencjalnym zastosowaniem zwolnienia, chyba że strony wybiorą opodatkowanie zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości w opisywanej transakcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów, gdyż przedmiot transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie spełnia przesłanek do zwolnienia od VAT określonych w ustawie o VAT.
Zbycie nieruchomości (X) w ramach planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości komercyjnych nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie spełnia przesłanek wyłączenia z zakresu opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT z wydatków na Poddziałanie 1 i 3, ponieważ nie wiążą się one z czynnościami opodatkowanymi. Prawo do odliczenia VAT przysługuje przy wydatkach związanych z Poddziałaniem 2, realizowanym wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Sprzedaż towarów w zestawach promocyjnych stanowi dostawę każdego składnika oddzielnie opodatkowaną VAT, a nie jednolitą usługę sprzedaży promocyjnej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Wniesienie przez gminę wkładu niepieniężnego w postaci działki do spółki prawa handlowego traktowane jest jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT, co eliminuje możliwość wyłączenia z podatników VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednostkom samorządu terytorialnego, działającym w reżimie publicznoprawnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, gdy zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Wniesienie aportem Centrum do spółki przez gminę stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia, co uzasadnia pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przez gminę.
Wydatki na organizację jubileuszowej gali mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, co uprawnia do odliczenia podatku VAT, z wyjątkiem kosztów noclegu. Nieodpłatna uczestnictwo pracowników i partnerów biznesowych w gali nie podlega VAT jako świadczenie usług, natomiast udział osób towarzyszących oraz ze świata mediów, biznesu i kultury nie jest związany z działalnością gospodarczą i również
Wniesienie aportem domków, nie stanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowo powstałej spółki z o.o. stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości komercyjnych, niedokonująca transferu kluczowych składników definiujących przedsiębiorstwo, choć spełnia warunki zwolnienia z VAT, może być opodatkowana, jeżeli strony transakcji przed jej dokonaniem dokonają zgodnego oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jeśli nieruchomość
Nieodpłatne udostępnianie basenu na cele edukacyjne nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, jednak odpłatne udostępnianie basenu Zainteresowanym zewnętrznym jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, bez prawa do zwolnienia, co skutkuje ograniczeniem prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Aport infrastruktury transportowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółek miejskich stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów; jednostka ma prawo do pełnego odliczenia VAT pod warunkiem wykorzystania środków do czynności opodatkowanych.
Miastu przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT poniesionego na wydatki infrastruktury autobusowej, jako że służą one celom opodatkowanym VAT, a nieodpłatne przejazdy towarzyszą działalności gospodarczej prowadzonej przez Miasto i nie prowadzą do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą.
Dzierżawa stadionu oraz jego udostępnienie na zasadzie wymiany barterowej stanowią działalność gospodarczą Gminy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, która nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z wydatków poniesionych na inwestycję związaną z przebudową stadionu.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
A. Spółka z o.o. Grupa VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów na potrzeby realizacji projektu unijnego, pod warunkiem, że zakupy te służą czynnościom opodatkowanym VAT w ramach działalności Grupy VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podatnik VAT, pomimo nieprowadzenia działalności gospodarczej, może odliczyć podatek naliczony z faktur towarów i usług związanych z budową budynku usługowego, gdy budynek będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT, jak wynajem, pod warunkiem spełnienia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Nieodpłatne wykorzystywanie przez gminę majątku powstałego w ramach realizacji zadań własnych nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, a gmina, działając w ramach reżimu publicznoprawnego, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją, która nie jest częścią działalności gospodarczej.
Jeśli współczynnik proporcji, ustalony zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, nie przekracza 2%, podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%, nie korzystając z odliczenia VAT.
Odpłatne udostępnianie basenu przez Gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, co uzasadnia prawo do pełnego odliczenia VAT od związanych z tym wydatków, mimo zwolnień do lat 3 obejmujących opiekunów jako odpłatnych uczestników.