Przychód pracownika w kontekście Programu kafeteryjnego powstaje dopiero w momencie wymiany przyznanych punktów na świadczenia, co obliguje płatnika do pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od wartości tych świadczeń.
Świadczenia z Fundacji Rodzinnej dla beneficjentów w tzw. grupie zerowej są zwolnione z PIT, a Fundacja nie musi pobierać zaliczek na podatek. Inne świadczenia opodatkowano zryczałtowanym 10% podatkiem.
Dochody z najmu nieruchomości położonej w Polsce, osiągane przez Trust z siedzibą w USA, nie mogą być opodatkowane jako przychody Pani będącej jego beneficjentką; podatnikiem, odpowiedzialnym za opodatkowanie tych przychodów, jest sam Trust zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania Polska-USA.
Środki pieniężne otrzymane przez rezydenta Polski z amerykańskiego trustu stanowią przychód z innych źródeł dla celów PIT oraz podlegają zasadom opodatkowania wg umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a USA, z zastosowaniem metody proporcjonalnego odliczenia.
Wynajem nieruchomości przez fundację rodzinną podmiotom powiązanym, wykorzystywanym na cele działalności gospodarczej, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, a uzyskane z tego tytułu przychody są opodatkowane na zasadach ogólnych. Fundacja może pomniejszać podatek od świadczeń o kwotę zapłaconego podatku z wynajmu, o ile nie doszło do jego przedawnienia.
Wypłata świadczeń na rzecz fundatora będącego beneficjentem fundacji rodzinnej, gdy fundatorzy są małżonkami, korzysta z pełnego zwolnienia z PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy PIT, w związku z proporcją wniesienia mienia do fundacji określoną w ustawie o fundacji rodzinnej.
Świadczenia przekazywane przez fundację rodzinną fundatorom pozostającym w związku małżeńskim korzystają z pełnego zwolnienia od podatku dochodowego, przy uznaniu wniesionego mienia przez jednego fundatora za wniesione również przez drugiego, co skutkuje 100% proporcją wniesionego mienia.
Rzeczywistym właścicielem odsetek wobec umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest Bank 2 jako rezydent Japonii, co uzasadnia pobranie 10% podatku u źródła na podstawie UPO PL-JP. Wnioskodawca, jako płatnik, jest zobowiązany do wykazania należytej staranności oraz posiadania certyfikatu rezydencji.
Spółka A sp. z o.o., przy wypłacie odsetek na rzecz Banku 2, może zastosować 10% stawkę podatku u źródła, zgodnie art. 11 ust. 2 UPO PL-JP, jeśli Bank 2 jest rzeczywistym właścicielem odsetek.
Polski rezydent podatkowy jest uprawniony do pobrania 10% WHT od odsetek wypłacanych do Banku 2 (rezydenta Japonii) zgodnie z art. 11 ust. 2 UPO PL-JP, o ile Bank 2 posiada status rzeczywistego właściciela.
Udzielenie przez Fundację Rodzinną pożyczek pieniężnych Beneficjentowi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o PCC.
Nieodpłatne udostępnienie przez Fundację rodzinną Nieruchomości nr 1 na rzecz beneficjentów stanowi świadczenie opodatkowane stawką 15% CIT, jako opisane w art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, pomimo ogólnego zwolnienia fundacji rodzinnych z podatku dochodowego od osób prawnych.
Przeniesienie nieruchomości przez osobę fizyczną do fundacji rodzinnej, na zasadzie nieodpłatnego wniesienia, nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego dla osoby fizycznej, jeśli nie otrzymuje ona ekwiwalentu. Osoby będące beneficjentami fundacji, które należą do tzw. "zerowej grupy podatkowej", korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do świadczeń nieodpłatnego
Świadczenia przekazywane przez fundację rodzinną na rzecz jej fundatorów, będących jednocześnie beneficjentami, są w całości zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, pod warunkiem, że wartość mienia wniesionego przez fundatora i jego małżonka proporcjonalnie odpowiada 100% wartości sumy mienia wniesionego do fundacji przez wszystkich fundatorów.
Płatności czynszu za najem nieruchomości, ustalone na warunkach rynkowych i niezwiązane z udziałem w zysku, nie stanowią dla wynajmującej spółki ukrytego zysku podlegającego opodatkowaniu CIT-em estońskim, nawet gdy beneficjentem jest fundacja rodzinna.
Fundacja Rodzinna, będąc podatnikiem, jest zobowiązana do odprowadzenia 15% podatku CIT od wartości świadczeń przekazywanych beneficjentom, przy czym podatek ten nie pomniejsza wysokości otrzymywanych przez nich świadczeń.
Fundacja rodzinna nie jest uprawniona do odliczenia zagranicznego podatku u źródła z tytułu dywidend od 15% podatku dochodowego od świadczeń na rzecz beneficjentów, gdyż zwolnienie tych dywidend z podatku dochodowego w Polsce wyklucza zastosowanie mechanizmu unikania podwójnego opodatkowania przewidzianego w art. 20 ust. 1 ustawy o CIT.
Świadczenia pieniężne otrzymane z likwidacji Trustu, prowadzonego pod prawem amerykańskim, nie stanowią darowizny ani innego tytułu opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn, nie podlegając zatem temu podatkowi.
Podatek CIT od świadczeń przekazywanych przez Fundację Rodzinną beneficjentom, w wysokości 15%, nie pomniejsza wartości tych świadczeń, lecz obciąża majątek Fundacji, nie zaś beneficjenta, co zgodne jest z art. 24q ustawy o CIT.
Świadczenia wypłacane przez fundację rodzinną beneficjentom będącym fundatorami i osobami z zerowej grupy podatkowej, podlegają w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT, przy zachowaniu proporcji określonej w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej.
Wypłaty świadczeń z fundacji rodzinnej na rzecz fundatora-małżonka, należącego do zerowej grupy podatkowej, korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT, gdy małżonkowie zsumują proporcje wartości mienia wniesionego do fundacji.
Dofinansowanie uzyskane w ramach projektu współfinansowanego przez UE i budżet państwa nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o PIT, gdyż nie spełnia przesłanek bezpośredniego realizatora programu; stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu.
Świadczenia wypłacane przez fundację rodzinną beneficjentom podlegają opodatkowaniu 15% podatkiem CIT, obciążając majątek fundacji, bez pomniejszania wartości wypłacanych świadczeń. Fundacja rodzinnej odpowiada za odprowadzenie podatku jako podatnik, a wysokosć podatku nie wpływa na sumę otrzymywaną przez beneficjentów.
Fundacja rodzinna, wypłacając świadczenia na rzecz beneficjentów, jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia 15% podatku CIT, który obciąża majątek Fundacji, nie pomniejszając jednocześnie wartości przekazywanych świadczeń. Podatek ten jest nakładany na Fundację jako podatnika, nie beneficjenta, tym samym brak jest obowiązku potrącana podatku od wartości świadczenia.