Jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące zadania w ramach działalności publicznoprawnej, nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wykonywanie czynności wyłącznie niepodlegających opodatkowaniu VAT skutkuje brakiem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT, jeśli zakupione towary i usługi w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, lecz realizują wyłącznie zadania publiczne, niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi, jeśli te inwestycje służą wyłącznie działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT, takiej jak realizacja projektów non-profit bez generowania przychodów.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Zwrot świadczenia głównego oraz kosztów procesu otrzymane przez kredytobiorców w drodze ugody z bankiem nie stanowią ich przychodu podatkowego, a odsetki od tych kwot są zwolnione z opodatkowania, jeśli są naliczane od zwrotu niepowodującego przysporzenia podatkowego.
Przychody uzyskiwane z realizacji umów cywilnoprawnych z firmami audytorskimi, dotyczących badania sprawozdań finansowych, stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF, gdy umowy te spełniają kryteria działalności gospodarczej określone w ustawie.
Przychód ze sprzedaży działki wraz z budynkiem mieszkalnym, nabytej w ramach majątku wspólnego małżonków i wykorzystywanej w działalności gospodarczej, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, gdy zbycie następuje po upływie 5 lat od nabycia (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy PIT).
Oddanie do sieci energii wyprodukowanej w użyczonej instalacji fotowoltaicznej nie jest odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT przez Gminę. Gmina nie ma prawa odliczenia VAT naliczonego od wydatków na inwestycję, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych VAT związanych z tym mieniem.
Gminie, jako organowi władzy publicznej realizującemu zadania własne, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu termomodernizacji budynku gminnej biblioteki, gdyż takie wydatki nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Podatnik będący współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego z możliwością wydzielenia do dwóch lokali, który sfinansował przedsięwzięcie termomodernizacyjne, ma prawo do ulgi termomodernizacyjnej, nawet gdy faktura wystawiona jest na męża w małżeństwie objętym wspólnością majątkową.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycje związane z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznych, pod warunkiem wyboru odpowiedniej proporcji wykorzystania do działalności opodatkowanej, mimo że prewspółczynnik jest mniejszy niż 2%.
Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku realizacji zadań własnych gminy, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Miasto, realizując zadania własne w ramach projektu, nie działa jako czynny podatnik VAT, gdyż nie wykonuje czynności opodatkowanych ani komercyjnych. W związku z tym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację tego projektu.
Opodatkowanie podatkiem VAT otrzymywanych przez Gminę wpłat od mieszkańców w związku z realizacją projektu, stawka podatku VAT dla czynności realizowanych przez Gminę na rzecz mieszkańców, ustalenie podstawy opodatkowania dla ww. czynności, uznanie otrzymanych przez Gminę od mieszkańców wpłat za zaliczki w momencie ich otrzymania, prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na wypłatę grantów w formie refundacji części kosztów poniesionych przez mieszkańców uczestniczących w projekcie.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach Szkół Podstawowych w związku z realizacją zadania.
Opodatkowanie przychodu z najmu budynku nabytego przez żonę Wnioskodawcy w drodze darowizny od rodziców.
Określenia źródła przychodów i zastosowania właściwych kosztów uzyskania przychodów.
Podstawa opodatkowania dla usług świadczonych przez gminę na rzecz mieszkańców w związku z realizacją projektu. Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Opodatkowanie podatkiem VAT otrzymywanych przez Gminę wpłat od mieszkańców w związku z realizacją projektu, stawka podatku VAT dla czynności realizowanych przez Gminę na rzecz mieszkańców, ustalenie podstawy opodatkowania dla ww. czynności, uznanie otrzymanych przez Gminę od mieszkańców wpłat za zaliczki w momencie ich otrzymania, prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w ramach zadania.