Zbycie nieruchomości, obejmujące grunty, budynki i budowle, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co czyni je opodatkowanym podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy braku zastosowania wyłączenia z art. 6 pkt 1 tej ustawy.
Aport nieruchomości gruntowej zabudowanej przez Gminę Miasto A do spółki B jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z uwagi na brak pierwszego zasiedlenia w okresie dwóch lat poprzedzających dostawę.
Planowany aport nieruchomości, dokonany po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania tego aportu jest wartość nominalna uzyskanych w zamian udziałów, pomniejszona o kwotę podatku. Konieczność korekty podatku naliczonego występuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków poniesionych na modernizację nieruchomości
Wniesienie aportem nieruchomości do spółki samorządowej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zatem podlega opodatkowaniu VAT. Transakcja obejmująca oczyszczalnię wraz z gruntem jest zwolniona z VAT z uwagi na upływ ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia po modernizacji, natomiast niezabudowana działka budowlana podlega opodatkowaniu, gdyż nie
Budynek handlowo-usługowy może być uznany za środek trwały, jeśli jest kompletny i zdatny do użytku, a odpisy amortyzacyjne mogą być dokonywane w pełnej wysokości, nawet jeśli tylko część budynku jest faktycznie użytkowana, o ile nie doszło do zawieszenia działalności gospodarczej.
Wniesienie aportu nieruchomości zabudowanych na rzecz spółki, w której gmina posiada 100% udziałów, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, o ile czynność ta nie stanowi dostawy dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Wniesienie aportu w postaci niezabudowanej nieruchomości przez Gminę do spółki prawa handlowego, dokonane na podstawie przepisów o SIM, stanowi czynność wykonywaną jako podatnik VAT i podlega opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż nie jest związana jedynie z wykonywaniem zadań własnych gminy.
Przekazanie przez Gminę środków pieniężnych do Spółki jako wkład kapitałowy nie podlega opodatkowaniu VAT, natomiast aport prawa użytkowania wieczystego jest czynnością opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.
Rezygnacja ze zwolnienia od VAT w drodze aneksu do umowy, zawieranego po dokonaniu dostawy nieruchomości, jest nieskuteczna, gdy pierwotne oświadczenie nie spełniało wymogów ustawy. Dostawa działki zabudowanej infrastrukturą nie będącą własnością sprzedawcy jest opodatkowana, podczas gdy dostawa działki zabudowanej budynkami możne korzystać ze zwolnienia, jeśli zostały spełnione warunki dotyczące zasiedlenia
Gmina zobowiązana jest do opodatkowania aportu nieruchomości podatkiem VAT, jako że stanowi on odpłatną dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, a nieruchomość jest terenem budowlanym, co wyklucza zastosowanie zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem Infrastruktury do Spółki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, gdyż jest odpłatną dostawą towarów dokonawaną w ramach pierwszego zasiedlenia po modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej. Zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT są niezasadne.
Zrezygnowanie z opodatkowania transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości musi zostać wyraźnie wyrażone w akcie notarialnym z uwzględnieniem wszystkich koniecznych elementów wymienionych w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT. Brak spełnienia tych formalnych wymogów skutkuje zastosowaniem zwolnienia z VAT oraz uniemozliwia obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wniesienie aportem Nieruchomości przez jednostkę samorządu do Spółki, obejmujące działki zabudowane budynkami należącymi ekonomicznie do Spółki, podlega opodatkowaniu VAT bez zwolnienia, a podstawą opodatkowania będzie wartość nominalna objętych udziałów powiększona o kwotę odpowiadającą VAT należnemu, pomniejszoną o jego wartość.
Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy aportu działki zabudowanej siecią wodociągową niebędącą przedmiotem aportu.
Skutki podatkowe wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej oraz danina solidarnościowa.
Brak opodatkowania podatkiem VAT wniesienia nieruchomości aportem do spółki cywilnej.
Nieuznanie za podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do transakcji wniesienia do Spółki aportem niezabudowanej nieruchomości.
W zakresie ustalenia, jaki będzie koszt uzyskania przychodu ze zbycia nabytej w formie aportu nieruchomości wskazanej we wniosku.
Zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla planowanego aportu do spółki gminnej budynków mieszkalnych.
Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy wniesienia aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci nieruchomości do spółki prawa cywilnego oraz obowiązek korekty podatku odliczonego od nakładów, zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy.