Jednorazowe wynagrodzenie za użytkowanie gruntu niezbędnego do wytworzenia środka trwałego, stanowi element wartości początkowej tego środka zgodnie z art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, wpływając na amortyzację.
Czynsz dzierżawny, jako koszt wytworzenia środka trwałego do przekazania go do użytkowania, zwiększa jego wartość początkową w świetle art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, natomiast podatki od nieruchomości i rolny związane z inwestycją mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT; gmina zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.
Spółka nieruchomościowa, dla której nieruchomość traktowana jest jako inwestycja bilansowa i nie są od niej dokonywane odpisy amortyzacyjne obciążające wynik finansowy, jest uprawniona do zaliczenia podatkowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nieruchomości do kosztów uzyskania przychodów, mimo ograniczeń z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT.
Wniesienie aportem inwestycji do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części i w konsekwencji nie jest wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz jest opodatkowaną odpłatną dostawą towarów, w ramach której podstawa opodatkowania oparta jest o wartość uzyskanych udziałów w spółce.
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z poszukiwaniami geotermalnymi, gdy realizowane są one w celu czynności opodatkowanych, bez względu na ostateczne wykorzystanie inwestycji z powodu czynników zewnętrznych niemających wpływu na zamierzenie inwestycyjne.
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Wniesienie aportem infrastruktury wodociągowej do spółki przez Gminę nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlega zatem opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od związanych z infrastrukturą wydatków.
Wyodrębniony Dział inwestycyjny Wnioskodawcy, będący aportem do spółki, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a zatem transakcja wniesienia tego aportu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wniesienie aportem nakładów na rozbudowę oczyszczalni ścieków przez Gminę do spółki komunalnej stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi nakładami.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nie kwalifikuje się jako zbycie przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Transakcja nie korzysta ze zwolnienia z VAT.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w obcym środku trwałym, jeśli po zakończeniu inwestycji obiekt ten będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, bez potrzeby stosowania mechanizmu prewspółczynnika VAT, pomimo prowadzenia innej działalności zwolnionej z VAT.
Wydatki poniesione na budowę budynku, w tym przestrzeni biurowej związanej z działalnością produkcyjną określoną w decyzji o wsparciu, mogą być traktowane jako koszty kwalifikowane inwestycji, zwiększające limit pomocy publicznej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP.
Wniesienie aportem nakładów na infrastrukturę oświetleniową przez gminę do spółki prawa handlowego, realizowane w ramach zadań własnych gminy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a związane z inwestycją wydatki nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Przystąpienie Fundacji Rodzinnej do zagranicznego alternatywnego funduszu inwestycyjnego oraz przychody z tego tytułu mieszczą się w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, co pozwala na zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Umorzenie kwoty kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie własnych nakładów nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, w przeciwieństwie do umorzenia kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na cele zgodne z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT.
Zwolnieniem podatkowym określonym w art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy CIT objęte są zyski ze sprzedaży udziałów, gdy alternatywna spółka inwestycyjna posiadała co najmniej 5% udziałów nieprzerwanie przez dwa lata; okres ten liczy się od momentu objęcia udziałów.
Dochód (przychód) alternatywnej spółki inwestycyjnej ze zbycia akcji spółki nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58a Ustawy o CIT, jeśli przed dniem zbycia ASI nie posiadała co najmniej 5% udziałów przez okres dwóch lat.
Przeniesienie prawa własności nieruchomości do spółki jawnej tytułem wkładu niepieniężnego generuje przychód, jednakże jest on zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dotyczy ustalenia, czy powstała strata jest kosztem uzyskania przychodów i czy wydatki na prace rozbiórkowe zwiększają wartość początkową środków trwałych.
1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym nakłady poczynione przez Wnioskodawcę na Prace Adaptacyjne powinny stanowić dla Wnioskodawcy "inwestycję w obcym środku trwałym" o której mowa w art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT? 2. Czy Wnioskodawca powinien wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów pełną wartość odpisów amortyzacyjnych naliczonych od wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym
Sposób rozliczenia aportu nakładów na inwestycję w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Brak możliwości uznania Inwestycji (mającej na celu rozbudowę i modernizację Magazynu) za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej i tym samym jest brak możliwości zastosowania wyłączenia z wyliczania nadwyżki kosztów finansowania dłużnego spełniających warunki wskazane w art. 15c ust. 8 ustawy o CIT.