Wniesienie przez X aportem do sp. z o.o. dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa – A i B – stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wobec czego spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.
Transakcja przeniesienia składników majątkowych na nową spółkę w ramach podziału przez wydzielenie nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wniesienie aportem całości Przedsiębiorstwa w spadku do spółki z o.o., stanowiące zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, jest wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, pod warunkiem przeniesienia całości majątku przedsiębiorstwa zapewniającego ciągłość działalności gospodarczej.
Transakcja wniesienia zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością Wnioskodawczyni do spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, co skutkuje wyłączeniem tej transakcji spod opodatkowania VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy.
Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa poprzez aport do nowo utworzonego podmiotu w rozumieniu art. 2 pkt 27e oraz art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wniesienie przez gminę wkładu niepieniężnego w postaci działki do spółki prawa handlowego traktowane jest jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT, co eliminuje możliwość wyłączenia z podatników VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Zespół składników materialnych i niematerialnych wniesiony aportem do spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a transakcja jego zbycia podlega wyłączeniu z opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem domków, nie stanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowo powstałej spółki z o.o. stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem przedsiębiorstwa do nowo utworzonej spółki z o.o., z wyłączeniem niekluczowych składników, stanowi transakcję zbycia przedsiębiorstwa, wyłączoną spod działania ustawy o VAT zgodnie z art. 6 pkt 1. Przedsiębiorstwo musi stanowić funkcjonalną całość umożliwiającą kontynuację działalności.
Wniesienie do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która jest organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniona, nie podlega podatkowi VAT na gruncie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Aport składników majątkowych do nowo utworzonej spółki z o.o. przy spełnieniu wymagań art. 55(1) Kodeksu cywilnego stanowi zbycie przedsiębiorstwa wyłączone spod opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Przeniesienie aportem składników materialnych i niematerialnych, które spełniają kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa i umożliwiają kontynuację dotychczasowej działalności gospodarczej bez konieczności angażowania dodatkowych zasobów, stanowi transakcję wyłączoną z opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Wniesienie Przedmiotu Transakcji B jako wkładu niepieniężnego do C stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ spełnia kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego w ramach przedsiębiorstwa B.
Aport składników majątkowych do spółki z o.o. uznaje się za zbycie przedsiębiorstwa, co wyłącza go z opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem Centrum Handlowego jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wyłączone spod opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego nie ciąży na Wnioskodawcy ze względu na kontynuację wykorzystywania przejętych składników w ramach działalności opodatkowanej.
Wniesienie przez gminę udziałów w SIM do TBS w drodze aportu, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż gmina nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika, a czynność ta nie jest związana z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Przeniesienie Działu (...) jako wkładu niepieniężnego jest wyłączone spod opodatkowania VAT, gdyż stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wyodrębnioną finansowo, organizacyjnie i funkcjonalnie.
Gmina, realizując projekt transportu i unieszkodliwiania azbestu, nie działa jako podatnik VAT, gdyż czynności mają charakter publicznoprawny i są nieodpłatne, wyłączając je z opodatkowania podatkiem VAT oraz prawa do jego odliczenia.
Zbycie wyodrębnionej działalności produkcyjnej w formie aportu na rzecz spółki z o.o. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i z tego względu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 6 pkt 1 tejże ustawy.
Zbycie wyodrębnionego działu produkcyjnego jako aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Gmina A, realizując zadanie usuwania azbestu z nieruchomości, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zadanie to, związane z działaniami własnymi gminy i niegenerujące dochodów, nie stanowi czynności opodatkowanej.
Wniesienie aportem wierzytelności z tytułu nakładów na inwestycję nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, co wynika z braku spełnienia przesłanek uznania tego działania za dostawę towarów lub świadczenie usług podlegające opodatkowaniu. Wobec tego, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycję.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej na mocy umowy zlecenia z gminą nie stanowi samodzielnej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz jest działalnością wykonywaną osobiście. Wnioskodawczyni nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich ani ryzyka ekonomicznego, co wyklucza obowiązek wystawiania faktur.