Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup autobusu niskoemisyjnego, albowiem nabycie to nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z uwagi na realizację zadań o charakterze nieodpłatnym i publicznym, które nie generują czynności opodatkowanych. Udział w działaniach wskazanych w ramach projektu nie skutkuje możliwością obniżenia kwoty podatku należnego.
Odszkodowanie za szkody w środkach trwałych nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, jeżeli nie zostało wydatkowane zgodnie z warunkami art. 21 ust. 1 pkt 29b ustawy o PIT, tj. na remont, zakup lub wytworzenie środka trwałego tego samego rodzaju i w odpowiednim okresie podatkowym.
Wniesienie aportu przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółki kapitałowej w postaci autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą technologiczną, przenoszące prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
Związkowi Gmin przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup niskoemisyjnych autobusów CNG, jeżeli autobusy są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, jak odpłatna dzierżawa, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wniesienie aportem nieruchomości i autobusów do spółki prawa handlowego, w ramach odpłatnej dostawy towarów. W przypadku spełnienia przesłanek do wyłączenia fakultatywnego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, a także zasady art. 86, wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, jeżeli przedmiot aportu jest używany do działalności opodatkowanej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu autobusów elektrycznych oraz ładowarki, gdyż są one wykorzystywane do realizowania zadań własnych w zakresie transportu zbiorowego, które nie stanowią działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Gmina, w zakresie ponoszenia wydatków inwestycyjnych na Rozbudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, montaż Biletomatów oraz Kartę Miejską, jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, pod warunkiem, że wydatki te będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej. Natomiast dla inwestycji mieszanych, takich jak Wiaty Przystankowe, Gmina powinna stosować
Działalność gminy w zakresie miejskiego transportu publicznego, oceniana w kontekście zadań statutowych, stanowi działalność gospodarczą uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego z tytułu projektów inwestycyjnych, bez obowiązku stosowania prewspółczynnika, jeśli działania te mieszczą się w zakresie usług cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem dóbr wykorzystywanych do działalności opodatkowanej na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak dzierżawa, spełniających warunki czynności opodatkowanej.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupu autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania, gdy są one wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.
Miasto ma prawo do odliczenia VAT naliczonego dla inwestycji związanych z działalnością opodatkowaną, jak zakup autobusów zeroemisyjnych, ale brak takiego prawa dla inwestycji nieopodatkowanych, jak budowa dróg rowerowych, realizujących zadania publiczne.
Wynagrodzenie z tytułu wynajmu autobusów pasażerskich spółce ukraińskiej stanowi należności licencyjne i podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła na Ukrainie zgodnie z przepisami konwencji polsko-ukraińskiej oraz ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.
Czynność wniesienia aportu Autobusów i Stacji ładowania do Spółki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie spełniono przesłanek do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 uptu. Podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest wartość nominalna udziałów otrzymanych w zamian za aport, obliczana jako wartość netto z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia (...) autobusów wraz z infrastrukturą (stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, (...) ładowarki stacjonarne plug-in dwustanowiskowe, tester diagnostyczny, mobilna ładowarka plug-in, mobilny podnośnik kolumnowy oraz laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu).
Obowiązek ewidencjonowania usług okazjonalnego przewozu osób wykonywanych autobusem lub busem za pomocą kas fiskalnych specjalnych.
Uznanie nieodpłatnego udostępnienia autobusów na podstawie umowy cywilnoprawnej związkowi za czynność niepodlegającą opodatkowania oraz braku uznania wnioskodawcy za podatnika z tytułu wykonywania tych czynności.
Odliczenie w całości podatku VAT naliczonego od zakupu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną udostępnionych nieodpłatnie Spółce.
Brak opodatkowania nieodpłatnego udostępnienia Spółce nabytych w ramach realizacji Projektu autobusów i urządzeń, brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu.
Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu autobusów hybrydowych oraz zakupu autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania.
Uznanie dzierżawy autobusów za czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup autobusów i ładowarek.
Uznanie aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki. Podstawa opodatkowania dla aportu autobusów.
Brak opodatkowania nieodpłatnego udostępnienia autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania oraz brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.