Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Wprowadzenie przez Gminę do sieci energetycznej nadwyżki energii rozliczanej w systemie net-metering nie stanowi odpłatnej dostawy towarów podlegającej VAT, gdyż energia nie przechodzi na własność Przedsiębiorstwa energetycznego, a brak wynagrodzenia wyklucza istnienie odpłatnego charakteru czynności.
Jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące zadania w ramach działalności publicznoprawnej, nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wykonywanie czynności wyłącznie niepodlegających opodatkowaniu VAT skutkuje brakiem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem modernizacji i instalacji OZE, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych, a efekty inwestycji służą wyłącznie realizacji zadań własnych, niegenerujących dochodu. Czynności te nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Gminie, jako czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją w instalację fotowoltaiczną, pod warunkiem przyporządkowania wydatków do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Działalność Gminy w zakresie instalacji OZE spełnia znamiona działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu VAT, co uzasadnia prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków na instalację. Budowa budynku nie podlega VAT, jako że służy zadaniom własnym gminy.
Instalacja fotowoltaiczna i pompa ciepła na budynku publicznym, nie stanowiące związku z działalnością gospodarczą Gminy i nie generujące czynności opodatkowanych, nie dają prawa do odliczenia VAT poniesionego na ich realizację, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z poszukiwaniami geotermalnymi, gdy realizowane są one w celu czynności opodatkowanych, bez względu na ostateczne wykorzystanie inwestycji z powodu czynników zewnętrznych niemających wpływu na zamierzenie inwestycyjne.
Jednostka samorządu terytorialnego może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budynek hali widowiskowo-sportowej w ramach projektu OZE, o ile te wydatki są związane z działalnością opodatkowaną, przy uwzględnieniu odpowiednio zastosowanego prewspółczynnika VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, gdy towary i usługi z nimi związane nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Gmina, realizując zadanie polegające na poprawie efektywności budynku, wykonuje działalność gospodarczą (opodatkowaną VAT) w zakresie odpłatnej dostawy energii elektrycznej. Prawo do odliczenia VAT przysługuje wyłącznie w zakresie odpowiadającym czynnościom opodatkowanym, co wymaga bezpośredniej alokacji wydatków.
Instalacje OZE w gminnych budynkach stanowią podstawę do częściowego odliczenia VAT, jeśli generowana energia jest wprowadzana do sieci, traktując ją jako odpłatną dostawę towarów. Skutkuje to opodatkowaniem produkcji energii jako działalności gospodarczej nieobciążonej zwykłymi zadaniami własnymi gminy.
Montaż systemów odnawialnych źródeł energii przez Gminę X, jako działanie w ramach zadań publicznych, nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a tym samym Gmina nie działa jako podatnik.
W świetle UPTU, gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od inwestycji fotowoltaicznych, gdy instalacje służą działalności opodatkowanej, na zasadach prewspółczynnika, uwzględniając ustawowe kryteria wykorzystywania i brak pełnej alokacji wydatków do działalności gospodarczej.
Oddanie do sieci energii wyprodukowanej w użyczonej instalacji fotowoltaicznej nie jest odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT przez Gminę. Gmina nie ma prawa odliczenia VAT naliczonego od wydatków na inwestycję, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych VAT związanych z tym mieniem.
Wprowadzanie do sieci energii elektrycznej przez prosumenta VAT, na podstawie umowy cywilnoprawnej, stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów. Obowiązek podatkowy z tytułu dostawy tej energii powstaje z chwilą wystawienia faktury, z możliwością uwzględnienia terminów płatności dla właściwego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego.
Montaż instalacji fotowoltaicznej oraz sprzedaż energii jako prosument stanowi działalność gospodarczą podlegającą VAT, co daje prawo do odliczenia podatku związanego z tą częścią inwestycji, ale nie do pozostałych wydatków poza działalnością gospodarczą.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego przy użyciu prewspółczynnika zgodnie z § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów oraz proporcji sprzedaży przewidzianej w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim wydatki służą działalności opodatkowanej.
Gmina, angażując środki w instalacje fotowoltaiczne wykorzystane na potrzeby publiczne i częściowo objęte systemem net-billingu, nie jest w sytuacji legalnej do całkowitego wykluczenia odliczenia VAT. Podmioty mogą odliczyć VAT jedynie w zakresie wydatków związanych z działalnością opodatkowaną, wymagając proporcjonalnego przyporządkowania wydatków oraz odliczeń.
Gmina jako prosument zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, wprowadzając energię do sieci, dokonuje odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, co obliguje ją do rozliczeń proporcji kosztów instalacji fotowoltaicznej w zakresie działalności gospodarczej.
Gminie, będącej prosumentem energii odnawialnej, przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT z tytułu montażu instalacji fotowoltaicznej, jako że wprowadzanie energii do sieci stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu, z zastrzeżeniem proporcjonalnego przyporządkowania kosztów.