Wprowadzenie przez Gminę do sieci energetycznej nadwyżki energii rozliczanej w systemie net-metering nie stanowi odpłatnej dostawy towarów podlegającej VAT, gdyż energia nie przechodzi na własność Przedsiębiorstwa energetycznego, a brak wynagrodzenia wyklucza istnienie odpłatnego charakteru czynności.
Saldo Dodatnie, powstające w wyniku aukcji OZE i wynikające z wyższej rynkowej ceny energii w stosunku do ceny aukcyjnej, kwalifikuje się jako pośredni koszt uzyskania przychodów, ponoszony w celu zabezpieczenia działalności gospodarczej; jego rozpoznanie jako koszt podatkowy winno nastąpić dopiero po jego ostatecznym ustaleniu po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Saldo Dodatnie powstałe w systemie aukcyjnym OZE podlega uznaniu za koszt uzyskania przychodu w momencie jego ostatecznego ujawienia po zakończeniu okresu rozliczeniowego, zgodnie z przepisami ustawy o CIT.
Kwota salda dodatniego ponoszona przez wytwórcę energii OZE jest kosztem uzyskania przychodów rozpoznawanym w księgach rachunkowych po zamknięciu 3-letniego okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Saldo Dodatnie, wynikające z różnicy między rynkowymi a aukcyjnymi cenami energii, stanowi koszt uzyskania przychodów, przy czym rozpoznanie podatkowe powinno nastąpić po zakończeniu 3-letniego okresu rozliczeniowego jako koszt pośredni związany z działalnością opartą na systemie wsparcia OZE.
Kwota stanowiąca Saldo Dodatnie, ustalona po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, stanowi koszt uzyskania przychodu na gruncie CIT, z uwagi na jej definitywny charakter i związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Momentem jej rozpoznania jest zakończenie okresu rozliczeniowego, a nie tylko raporty miesięczne.
Saldo Dodatnie powstałe z aukcyjnej sprzedaży energii elektrycznej, uznawane jest za pośredni koszt uzyskania przychodu, rozpoznawany po zakończeniu 3-letniego okresu rozliczeniowego, pod warunkiem ostatecznego potwierdzenia jego wartości.
Przenoszenie kosztów zużytej energii elektrycznej na najemców przez bank będący jej producentem, w ramach zawartych umów najmu, stanowi czynność sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i wiąże się z obowiązkiem zapłaty tego podatku.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełniający kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jeśli stanowi niezależną jednostkę zdolną do realizacji zadań gospodarczych.
Wyniki finansowe z vPPA, stanowiące zabezpieczenie przychodów operacyjnych, należy kwalifikować jako przychody z działalności operacyjnej, niebędące zyskami kapitałowymi, z wyjątkiem nadwyżek wolumenowych, które klasyfikowane są jako zyski kapitałowe. Koszty z tytułu vPPA są potrącalne w dacie ich poniesienia, bezpośrednio związane z przychodami operacyjnymi, zaś koszty z nadwyżki wolumenowej związane
Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi, jeśli te inwestycje służą wyłącznie działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT, takiej jak realizacja projektów non-profit bez generowania przychodów.
Gmina, jako podmiot wytwarzający energię elektryczną w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Nie jest również zobowiązana do rejestracji akcyzowej oraz składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych ani prowadzenia ewidencji ilościowej.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Dział Nieruchomościowy nie stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e VAT, a więc jego zbycie nie jest wyłączone z opodatkowania VAT; natomiast Dział Fotowoltaiczny spełnia definicję ZCP, co wyłącza zbycie tego działu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
W sytuacji, gdy wartość wynagrodzenia z tytułu dostawy energii po pełnym okresie rozliczeniowym jest ujemna, świadczenie usług odbioru energii uznaje się za odpłatną czynność podlegającą VAT, wymagającą wystawienia faktury przez odbiorcę. W przypadku dodatniego wyniku tego rozliczenia, obowiązek fakturowania spoczywa na dostawcy energii.
Rekompensata za niewytworzenie energii, z tytułu redysponowania nierynkowego, stanowi opodatkowany przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, niekorzystający z dotacyjnych zwolnień podatkowych, powstający z chwilą jej otrzymania.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli związane wydatki nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a energia z fotowoltaiki rozliczana w formie net-meteringu nie powoduje powstania zobowiązania podatkowego.
Działalność Gminy w zakresie instalacji OZE spełnia znamiona działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu VAT, co uzasadnia prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków na instalację. Budowa budynku nie podlega VAT, jako że służy zadaniom własnym gminy.
W przypadku, gdy wynik kalkulacji rozliczenia za dostawę energii elektrycznej jest dodatni, Wytwórca wystawia fakturę VAT. Jeśli suma rozliczenia przybiera wartość ujemną, Spółka ma obowiązek wystawienia faktury za świadczenie usługi odbioru energii, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budynek hali widowiskowo-sportowej w ramach projektu OZE, o ile te wydatki są związane z działalnością opodatkowaną, przy uwzględnieniu odpowiednio zastosowanego prewspółczynnika VAT.
Wykorzystanie budynku nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Jednakże, wytwarzanie energii elektrycznej w mikroinstalacji OZE i jej dostawa do sieci jest czynnością opodatkowaną VAT. W odniesieniu do inwestycji obejmujących montaż OZE, możliwe jest odliczenie VAT, jeśli związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W sytuacji, gdy wynik rozliczenia energii elektrycznej za dany okres jest dodatni, Wytwórca energii winien wystawić fakturę na wartość netto tej kalkulacji. Natomiast w przypadku przyjęcia wartości ujemnej, Spółka powinna wystawić fakturę na rzecz Wytwórcy, dokumentując usługę odbioru energii elektrycznej.
Czynność dostawy energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta w instalacji fotowoltaicznej podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, z obowiązkiem dokumentacji fakturowej, gdzie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub upływu terminu na jej wystawienie.