Wydatki na szkolenie pracowników mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów pod warunkiem wykazania związku tych wydatków z osiągnięciem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów podatnika.
Udziały fantomowe przyznawane pracownikom w ramach programów motywacyjnych nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT. Przychód powstaje dopiero w momencie realizacji świadczenia pieniężnego, stanowiąc przychód pracownika ze stosunku pracy, a obowiązek płatnika obciąża pracodawcę.
Bonus rekrutacyjny wypłacany w ramach Programu Poleceń, niebędący formą wynagrodzenia z tytułu pracy lub działalności osobistej, powinien być kwalifikowany jako przychód z innych źródeł według art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, pozostawiając obowiązki informacyjne.
Świadczenia uzyskiwane przez pracowników z tytułu umowy instrumentu finansowego opartego na wskaźnikach finansowych, niewykazujące cech typowych dla pochodnych instrumentów finansowych, podlegają kwalifikacji jako przychód ze stosunku pracy, nakładając obowiązki płatnika na podmiot je wypłacający.
Zwrot świadczenia głównego oraz kosztów procesu otrzymane przez kredytobiorców w drodze ugody z bankiem nie stanowią ich przychodu podatkowego, a odsetki od tych kwot są zwolnione z opodatkowania, jeśli są naliczane od zwrotu niepowodującego przysporzenia podatkowego.
Bonus otrzymany przez osobę fizyczną od podmiotu trzeciego, z którym osoba ta nie jest związana stosunkiem pracy lub innym zobowiązaniem cywilnoprawnym, kwalifikuje się jako dochód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu według zasad ogólnych, bez obowiązku wpłaty zaliczek.
Przyznanie pracownikowi udziałów fantomowych jako programu motywacyjnego nie skutkuje przychodem podatkowym do momentu realizacji praw z nich wynikających, kwalifikując uzyskane świadczenia jako przychody z innych źródeł podatkowych, a nie z kapitałów pieniężnych.
Rozliczenie podatku VAT przy sprzedaży energii uwzględnia ujemną wartość ceny jedynie jako element kalkulacyjny, nie zmieniając obowiązku wystawienia faktur na wartość dodatnią za okres rozliczeniowy. Natomiast ujemna suma wynagrodzenia za cały okres skutkuje uznaniem świadczenia usługi odbioru energii przez nabywcę na rzecz sprzedawcy.
W przypadku, gdy wynik kalkulacji rozliczenia za dostawę energii elektrycznej jest dodatni, Wytwórca wystawia fakturę VAT. Jeśli suma rozliczenia przybiera wartość ujemną, Spółka ma obowiązek wystawienia faktury za świadczenie usługi odbioru energii, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
W sytuacji, gdy wynik rozliczenia energii elektrycznej za dany okres jest dodatni, Wytwórca energii winien wystawić fakturę na wartość netto tej kalkulacji. Natomiast w przypadku przyjęcia wartości ujemnej, Spółka powinna wystawić fakturę na rzecz Wytwórcy, dokumentując usługę odbioru energii elektrycznej.
Opłacenie przez Ubezpieczającego na rzecz prokurenta składek na ubezpieczenie na życie stanowi przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, gdyż niesie za sobą przysporzenie majątkowe w postaci ochrony ubezpieczeniowej, nawet bez bezpośrednich korzyści finansowych w danym momencie.
Przychód z realizacji udziałów fantomowych nabytych nieodpłatnie w ramach programu motywacyjnego, powiązany ze współpracą B2B i działalnością gospodarczą, stanowi przychód z tej działalności na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy o PIT, z wyłączeniem kwalifikacji jako przychodu z kapitałów pieniężnych.
Przeniesienie własności gruntów w ramach datio in solutum, po upływie pięciu lat od nabycia i bez elementów działalności gospodarczej, nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Płatność z tytułu kary umownej za niewykonanie zobowiązań umownych może stanowić wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu VAT, gdy istnieje bezpośredni związek między świadczeniem a wynagrodzeniem, wymagając dokumentacji fakturą.
Obowiązki płatnika z tytułu świadczeń wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych.
Opodatkowanie otrzymanej Rekompensaty, ustalenie podstawy opodatkowania oraz określenie czy stawka podatku za ograniczenie produkcji energii jest niezależna od stawki podatku za dostawę energii.
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, otrzymanych przez gminę wpłat od mieszkańców za świadczone przez gminę na ich rzecz usługi, zastosowanie stawki podatku dla świadczenia gminy na rzecz mieszkańców, określenie podstawy opodatkowania dla świadczenia gminy na rzecz mieszkańców, uznanie otrzymywanych przez gminę wpłat od mieszkańców za zaliczki podlegające opodatkowaniu w momencie otrzymania
Skutki podatkowe świadczenia usług na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz w ramach działalności nieewidencjonowanej.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagród w ramach programu poleceń pracowniczych.
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
Interpretacja ogólna w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu w związku wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r. w sprawach C-612/21 Gmina O. i C-616/21 Gmina L.
Uznanie za dotację podlegającą zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 47 otrzymanej premii gwarantowanej w zw. z wytwarzaniem przez Spółkę energii elektrycznej z tzw. wysokosprawnej kogeneracji.
Uznanie za dotację podlegającą zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 47 otrzymanej premii gwarantowanej w zw. z wytwarzaniem przez Spółkę energii elektrycznej z tzw. wysokosprawnej kogeneracji.