W przypadku umowy leasingu finansowego samochodu osobowego wykorzystywanego do celów mieszanych, opłaty wprowadzone w wartość początkową środka trwałego i rozliczane przez odpisy amortyzacyjne, nie wpływają na dochód opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek; opodatkowanie obejmuje 50% odpisów amortyzacyjnych oraz części odsetkowej rat leasingowych.
Czynności wykonywane przez Gminę w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co wyklucza ich opodatkowanie oraz możliwość odliczenia podatku naliczonego. Przekazanie własności oczyszczalni mieszkańcom nie jest odrębną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu.
Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Nieodpłatne wycofanie znaków towarowych ze spółki cywilnej do majątku prywatnego wspólników, przy istnieniu prawa do odliczenia VAT, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, z podstawą opodatkowania równą kosztom wytworzenia tych znaków.
Rekompensata za ograniczenie produkcji energii elektrycznej, przyznawana na podstawie Rozporządzenia (UE) 2019/943, stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, z chwilą otrzymania Informacji Rozliczeniowej, przy czym stawka VAT stosowana do tej usługi jest odrębna od stawki dot. dostawy energii.
W przypadku dostaw energii wynagrodzenie jest obliczane na bazie całkowitego miesiąca, co skutkuje wystawieniem faktury wtedy, gdy wynik jest dodatni. Ujemne wynagrodzenie za dostawę energii powoduje, że nabywca świadczy usługę odbioru energii, co wymaga wystawienia faktury przez nabywcę na dostawcę.
W przypadku dostaw energii elektrycznej, jeżeli miesięczne rozliczenie wykazuje dodatni wynik, Wytwórca zobowiązany jest wystawić fakturę VAT na kwotę netto. Gdy wynik rozliczenia jest ujemny, transakcja stanowi odpłatne świadczenie usług odbioru energii od Wytwórcy, wymagające wystawienia faktury VAT przez Spółkę.
Dostarczenie energii elektrycznej przez Wytwórcę, pomimo ujemnych cen jednostkowych, podlega rozliczeniu w formie dodatniego wynagrodzenia miesięcznego, z obowiązkiem wystawienia faktury VAT. W przypadku całkowitej ujemnej wartości, nabycie energii stanowi świadczenie usług odbioru przez Spółkę, podlegające opodatkowaniu.
W przypadku, gdy wynik kalkulacji rozliczenia za dostawę energii elektrycznej jest dodatni, Wytwórca wystawia fakturę VAT. Jeśli suma rozliczenia przybiera wartość ujemną, Spółka ma obowiązek wystawienia faktury za świadczenie usługi odbioru energii, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Rozliczenie czynszów najmu oraz opłat eksploatacyjnych od dnia transakcji do końca miesiąca transakcji nie stanowi świadczenia usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT. Jednakże Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia VAT za usługi najmu świadczone od dnia transakcji, a Zbywca do korekty faktur w celu właściwego rozliczenia.
W sytuacji, gdy wynagrodzenie za dostarczony wolumen energii przekracza zero, Wytwórca wystawia fakturę na wartość dodatnią; jednak, gdy wynagrodzenie przyjmuje wartość ujemną, Spółka musi wystawić fakturę VAT za usługę odbioru energii, uznawanej jako świadczenie usług na gruncie VAT.
Jeżeli całkowita wartość wynagrodzenia za energię w okresie rozliczeniowym jest ujemna, uznaje się to za odpłatną usługę odbioru energii przez nabywcę, skutkującą obowiązkiem wystawienia faktury VAT. Gdy ogólny wynik rozliczenia pozostaje dodatni, Wytwórca wystawia fakturę na wynik netto.
Podstawą opodatkowania VAT w dostawie energii elektrycznej jest wartość wynikająca z rozliczenia pełnego okresu, nawet przy ujemnych cenach częściowych. Gdy wynagrodzenie całkowite jest ujemne, odbiór energii przez nabywcę stanowi odpłatne świadczenie usługi, które winno być udokumentowane fakturą.
Rekompensata i jej uzupełnienie, wypłacane spółce przez Gminę z tytułu świadczonych usług publicznych, stanowią zapłatę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), gdyż pozostają w bezpośrednim związku z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz Gminy, z uwzględnieniem art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Otrzymywana opłata rezerwacyjna jest wynagrodzeniem za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, a ewidencja opłaty rezerwacyjnej nie jest wymagana przy kasie fiskalnej, o ile wynagrodzenie jest otrzymywane na rachunek bankowy podatnika.
Wpłaty mieszkańców i dofinansowanie na budowę oczyszczalni nie podlegają VAT; Gmina ma częściowe prawo do odliczenia VAT od modernizacji stacji przepompowni, zgodnie z rozliczeniem proporcjonalnym.
Wniesienie aportem nakładów inwestycyjnych do spółki stanowi odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT, z podstawą opodatkowania równą wartości nominalnej udziałów. Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych, pod warunkiem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych.
Podatek CIT od świadczeń przekazywanych przez Fundację Rodzinną beneficjentom, w wysokości 15%, nie pomniejsza wartości tych świadczeń, lecz obciąża majątek Fundacji, nie zaś beneficjenta, co zgodne jest z art. 24q ustawy o CIT.
Dotacje z KE i PARP na zadanie nr 3 podlegają VAT, gdy związane są z usługami świadczonymi na rzecz MŚP, wpływając na ich cenę. Dotacje na zadania nr 1, 2 i 4, będące ogólnymi działaniami projektu, nie podlegają VAT ze względu na brak bezpośredniego wpływu na ceny konkretnych świadczeń.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, jako zadanie własne o charakterze niezarobkowym, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT, a wpłaty mieszkańców i dofinansowanie z PROW nie są wliczane do podstawy podatkowej tego podatku.
Usługi rejestracji elektronicznych winiet, jako związane z nieruchomościami (drogami płatnymi zagranicą), nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Podstawa opodatkowania w Polsce nie obejmuje wartości winiety, a miejscem opodatkowania jest miejsce położenia nieruchomości.
Usługi polegające na cyfrowej dystrybucji twórczości muzycznej oraz zapewnieniu dostępu do narzędzi AI traktowane są jako kompleksowe świadczenia elektroniczne, dla których miejscem świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest ich miejsce zamieszkania, zgodnie z art. 28k ustawy o VAT, a na rzecz podatników – art. 28b ustawy o VAT.