Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Czynności związane z korzystaniem z majątku gminnego powstałego w ramach realizacji zadań własnych, niewynikające z opłat lub transakcji cywilnoprawnych, pozostają poza zakresem opodatkowania VAT, wykluczając jednocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Rozliczenie podatku VAT przy sprzedaży energii uwzględnia ujemną wartość ceny jedynie jako element kalkulacyjny, nie zmieniając obowiązku wystawienia faktur na wartość dodatnią za okres rozliczeniowy. Natomiast ujemna suma wynagrodzenia za cały okres skutkuje uznaniem świadczenia usługi odbioru energii przez nabywcę na rzecz sprzedawcy.
W przypadku, gdy wynik kalkulacji rozliczenia za dostawę energii elektrycznej jest dodatni, Wytwórca wystawia fakturę VAT. Jeśli suma rozliczenia przybiera wartość ujemną, Spółka ma obowiązek wystawienia faktury za świadczenie usługi odbioru energii, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
W sytuacji, gdy wynik rozliczenia energii elektrycznej za dany okres jest dodatni, Wytwórca energii winien wystawić fakturę na wartość netto tej kalkulacji. Natomiast w przypadku przyjęcia wartości ujemnej, Spółka powinna wystawić fakturę na rzecz Wytwórcy, dokumentując usługę odbioru energii elektrycznej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją świetlicy, gdyż projekt nie służy bezpośrednio czynnościom opodatkowanym. Wydatki nie mogą być jednoznacznie przypisane do działalności gospodarczej, a obliczona proporcja w ujęciu art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wynosi 0%.
Gmina ma obowiązek rozliczać VAT z tytułu dostaw energii produkowanej w instalacjach fotowoltaicznych, gdyż stanowią one czynność opodatkowaną. Jednakże brak jest prawa do odliczenia VAT dla wydatków niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi w części innej niż instalacje fotowoltaiczne.
Zwolnienie z akcyzy od energii elektrycznej wytworzonej w OZE dotyczy najbliższych okresów rozliczeniowych po decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw, wg stawek obowiązujących w dacie realizacji zwolnienia, a nie w dacie wytworzenia energii.
W przypadku, gdy Gmina nie ma możliwości przypisania ponoszonych wydatków w całości do działalności gospodarczej, to przysługuje Gminie, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie w jakim wydatki te są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT z uwzględnieniem zasad określonych w art. 86 ust. 2a i
Opodatkowanie otrzymanej Rekompensaty, ustalenie podstawy opodatkowania oraz określenie czy stawka podatku za ograniczenie produkcji energii jest niezależna od stawki podatku za dostawę energii.
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, otrzymanych przez gminę wpłat od mieszkańców za świadczone przez gminę na ich rzecz usługi, zastosowanie stawki podatku dla świadczenia gminy na rzecz mieszkańców, określenie podstawy opodatkowania dla świadczenia gminy na rzecz mieszkańców, uznanie otrzymywanych przez gminę wpłat od mieszkańców za zaliczki podlegające opodatkowaniu w momencie otrzymania
Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie gwarancji pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
Podatek od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT usług oczyszczania ścieków, podstawy opodatkowania dla świadczonej usługi, prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych, obowiązku rozliczenia w drodze odwrotnego obciążenia podatku VAT w zakresie usług nabytych od Wykonawcy oraz opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania
Podatek od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT usług oczyszczania ścieków, podstawy opodatkowania dla świadczonej usługi, prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych, obowiązku rozliczenia w drodze odwrotnego obciążenia podatku VAT w zakresie usług nabytych od Wykonawcy oraz opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
Interpretacja ogólna w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu w związku wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r. w sprawach C-612/21 Gmina O. i C-616/21 Gmina L.
W danym Okresie Rozliczeniowym występowali Państwo w charakterze podatnika świadczącego usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, w ramach Transakcji VPPA, świadczona przez Państwa usługa w zakresie Transakcji VPPA podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, obowiązek podatkowy powinien być ustalony w oparciu o art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e i
Określenie podstawy opodatkowania z tytułu realizacji Projektów w zakresie instalacji Zestawu OZE lub POŚ na rzecz Mieszkańców.
Skutki podatkowe zawartego Porozumienia z A. S.A. (opodatkowanie otrzymanej rekompensaty, moment powstania obowiązku podatkowego).
1. Czy koszty związane z nabyciem Świadectw, które ponosi Spółka w celu wywiązania się z ustawowego obowiązku ich umorzenia, stanowią koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), o których mowa w art. 15 ust. 4d Ustawy o CIT? 2. Czy koszty nabycia Świadectw, które ponosi Spółka w celu wywiązania się z ustawowego obowiązku ich umorzenia powinny być potrącalne w
Zastosowanie właściwej stawki akcyzy dla energii elektrycznej przy stosowaniu zwolnienia od podatku na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w stanie prawnym przed 18 grudnia 2021 r.; sposób obliczania ilości energii elektrycznej dla zastosowania zwolnienia od akcyzy w 2022 r. na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy.
Zastosowanie właściwej stawki akcyzy dla energii elektrycznej przy stosowaniu zwolnienia od podatku na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w stanie prawnym przed 18 grudnia 2021 r.; sposób obliczania ilości energii elektrycznej dla zastosowania zwolnienia od akcyzy w 2022 r. na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy.